pibe02
Hej
Håller på att fixa till ett parti i trädgården som jag inte haft något på tidigare.
Vill flytta kärleksört, vad tror ni på det?
Jordgubbar och smultron?
Borde väl gå?
Vill också åka och köpa hallon, är det rätt period?

(Är också sugen på att flytta en 2-3 år gammal schersmin, ca 1 m.
Är det för tidigt. )

Borde kanske vänta men som ni vet vill man göra allt nu....
EKLO
Det enda jag med erfarenhet kan säga ngt om är jordgubbarna - går fint att flytta nu.
Peztis
Kärleksörten borde kanske inte flyttas nu, den ska väl alldeles strax slå ut nu va?
Man brukar ju säga att det som blommar på hösen ska delas och/eller flyttas på våren och tvärt om.
Men tar du en tillräckligt stor jordklump rking rötterna och vattnar ordentligt så borde det gå.

Jordgubbarna är perfekt att flytta nu precis som smultron. Hallon borde också vara pe4rfekt nu att plantera så att det hinner etablera sig till nästa säsong..
Malvia
CITAT (Peztis @ 02-09-2010, 15:33) *
Kärleksörten borde kanske inte flyttas nu, den ska väl alldeles strax slå ut nu va?
Man brukar ju säga att det som blommar på hösen ska delas och/eller flyttas på våren och tvärt om.
Men tar du en tillräckligt stor jordklump rking rötterna och vattnar ordentligt så borde det gå.

Jag flyttade min kärleksört förra hösten, den höll på att ta över rabatten. Samt att runt den fanns massor av vårlökar som jag inte ville störa under våren/försommaren.

Gick utmärkt. Om den är stor så kan du passa på att dela den.
mimmi 1
och vill du ha fler kärleksört, utan att dela nu, så knipsa bara av några stjälkar, och ta in i vas, de rotar sig lätt som en plätt.... sen planterar du bara skotten och sköter om som en vanlig krukväxt, då har du en fin planta till våren... smile.gif
Alba
CITAT (mimmi 1 @ 02-09-2010, 20:46) *
och vill du ha fler kärleksört, utan att dela nu, så knipsa bara av några stjälkar, och ta in i vas, de rotar sig lätt som en plätt.... sen planterar du bara skotten och sköter om som en vanlig krukväxt, då har du en fin planta till våren... smile.gif

Nu ska jag testa det. Tack för tipset.
Peztis
Och det går nästan ännu lättare att på våren ta en kvist och dela i bitar som man stoppar ned i jord!
Jag har kört "vattenmetoden" måmnga gånger men i år provade jag sticklingsmetoden och det senare gav fler plantor. Vet inte hur många jag har nu, säkert ett femtiotal småttingar.
Men å andra sidan så kan man ju inte njuta av blomningen inomhus på samma sätt då.
pibe02
Jag kör också vattenmetoden men hur menar du att ta en kvist och dela?
Låter intressant
Peztis
När de på sommaren är kanske 15-20 cm långa så klippte jag av kvistar och delade dem så att det var en eller två blad på varje bit. Stoppade dem i jord och vips så blir där rötter. Skulle inte förvåna mig om du kan göra det även nu, det beror ju lite på hur hösten blir.
Har du en kärleksört nu så ta en kvist och klipp i bitar och stoppa ned i jorden bara.
Funkar det så funkar det!

Jag upptäckte när jag klippte att jag hade två olika sorters kärleksört, faktiskt.

Den ena sorten hade bladpar, ett blad åt var sida.
Den andra satt bladen omlott med några cm emellan.

Tror att det räcker med att du har ett blad/bladpar och en liten bit stam nedåt som du stoppar ned. Rötterna kommer fort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon