lotlin
vi har en gigantisk oxelhäck på framsidan som har fått lite för dålig med omvårdnad och vuxit sig alldeles för bred och hög under alla år.
den är säkert från 50-talet någon gång.
säkert 1,5 meter bred och 2meter hög med en portal som är närmare fyra meter.
den är svår att beskära eftersom om man tar för mycket finns det inte ett grönt löv inne i grenverket.
frågan är om man kan föryngringsbeskära den.
alltså såga ner den jäms med fotknölarna med motorsåg.
stammarna är ca 20 cm i diameter längst ner.
kommer det att komma upp nya skott som man sen kan börja om med eller är det bara att gräva, slita och dra med grävskopa som gäller för att få ordning på eländet?

ett projekt till nästa år kanske...

tacksam för svar.

lotta
Malvia

Hej

Frågade samma sak och fick till svar att man skulle beskära den rejält ned till där man ville ha den ca 30-90 cm på senvintern/våren
och sen ansa/putsa den sen på sommaren/hösten.

Så att en granne hade samma sorts häck, men den var väldigt tuktad och fin.

Rättat stavfel
fvd
Så här gjorde jag med min gamla oxelhäck från 1949 först försökte jag i några år att med hjälp av sekatören fixa och klippa här och där men det hjälpte inte p g a att allt lövverk var högt upp och inget alls nedtill. När jag satt på en trädgårdsstol och tittade på den, det såg det jättedumt ut precis som ett spjälstaket med bladruskor.

Till slut sågade jag den jäms med fotknölarna 3-5cm. Sedan dess har jag varit tuff med sekatören och inte låtit någon kvist ränna iväg utom 10 cm från marken där jag har varit försiktig. Häcken är nu (efter tre år ) tät och 1,30 hög. Jag går fortfarande in ibland och gallrar ibland om någon gren ser kal ut eller växer på snedden och toppar alla grenar som växer efter ca 5 cm. På våren häver jag på hönsgödsel i ett par omgångar. Nästa år tar jag häckssaxen och formar den.

Åsa Viktoria
Bassam
Hej

Du kan klippa på vårvinter till marken och putsa under sommar på grund att många grenar kommer om du beskära under vårvinter, glömma inte att bytta översta 2,5cm från jorden på kompost under vår tiden.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon