CITAT (Felix matte @ 27-01-2004, 17:14)
Här ser du samma bild i större format. (bilden längst ner på sidan) Klicka på "full storlek"
formatet är 1200 x 900 pixlar sparat i medium kvalitet = 96 kb (samma som den nedre bilden i mitt förra inlägg)
Originalbilden är alltför stor för att albumet skall ta emot det,
alltså är bilden komprimerad (i flera steg)
ändå måste jag säga att kvaliten inte är nämnvärt förändrad
Jag undrar fortfarande om
du verkligen JPG-komprimerat bilderna?
Att de är JPG-komprimerade framgår ju av de osnygga mönstren mot himlen, vilka också finns på mina trädtoppsbilder. Men den komprimeringen gjordes kanske automatiskt av kameran.
Du visar ju bilder där du undan för undan reducerat totala antalet pixlar, alltså i mindre faktisk storlek. T.ex. har du under bilden som är på 600 x 450 pixlar skrivit "1200 x 900 pixlar sparat i medium kvalitet ".
Att bara minska antalet pixlar är självklart ett effektivt sätt att minska åtgången på 'bytes' - det blir ju betydligt färre pixlar att "hålla reda på", eller beskriva, men vad jag anser har det inte ett smul att göra med JPG-komprimering.
De bilder som jag publicerat "seriöst" i ett par trådar har jag först minskat storleken, "ytan", på för att de skulle visas någorlunda i lagom storlek på era skärmar och det är ju inte så lätt, ty det förekommer minst tre olika skärmupplösningar.
Sedan har jag komprimerat dem med ett program där man kan förhandsgranska hur de kommer att ta sig ut efter komprimeringen.
Det du anger som "medium" etc kanske är inställningar som utgör kombinationer av olika storleksförändringar i pixlar
och grader av komprimering.