Full version: Årets Ros 2010
Kajsa
Jag antar vi var många här som röstade på Årets ros, och det blev Leonardo Da Vinci.
En fransk ros från Meilland 1993, Floribunda ros som blir 1 m eller lite till, zon 4.

Kan få lite svartfläck ibland, svag doft, riktigt fyllig blomma.

Har nog 5 st här som jag haft många år, dom fryser ner ibland men inte bort !
Greta i Österbotten
Leonardo hör till mina favoriter.Så bra att jag köpte en till nu i år.Blommar tacksamt och har övervintrat flera år i min zon 3 som motsvarar svenska zon 5.
leonardo da Vinci

svennis
Hui!
Vilka fina bilder ni har på Leonardo da Vinci
Kajsa
Det är en läcker ros ! Såg igår att Flora Linnea har extrapris på rosen om man köper 3 st !
Monarda
Jag förälskade mig i Leonardo redan förra våren och gjorde en stor rabatt som blommade rikligt och problemfritt hela sommaren.
[attachment=54709:P7240241.jpg]

Och inte en enda planta föll bort trots den stränga vintern vi hade.
[attachment=54708:P7161332_01.jpg]
Ezereht
Jättefint Monarda, vad är det vita för något? Var fint tillsammans.
Kryddan03
CITAT (Ezereht @ 06-09-2010, 00:14) *
Jättefint Monarda, vad är det vita för något? Var fint tillsammans.

Tar mig friheten att svara för Monarda. Jag hoppas att hon inte misstycker. Har jag fel får hon skälla på mig. wink.gif

Jag tycker att det vita ser ut som vit skölpaddsört. smile.gif
Ezereht
Tack smile.gif Den har ju jag! Fast min är ganska låg och ynklig, kanske inte står nog soligt.
Monarda
Det är faktiskt lejongap som jag förodlar varje vår och klämmer ner lite här och där bland rosorna.
Just den här sorten heter White Spire är lysande vit och blir lagom hög för att samsas med Leonardo.

[attachment=54800:P8230567.jpg]
Kryddan03
CITAT (Monarda @ 09-09-2010, 22:06) *
Det är faktiskt lejongap som jag förodlar varje vår och klämmer ner lite här och där bland rosorna.
Just den här sorten heter White Spire är lysande vit och blir lagom hög för att samsas med Leonardo.

[attachment=54800:P8230567.jpg]

Där ser man. Hade i och för sig 50-50 gissning och valde fel halva. Tyckte knopparna såg så sköldpaddsörtliknande ut. biggrin.gif
Fast nu ser jag ju så klart. blush.gif Vilka praktexemplar, Monarda! Och de passar verkligen ypperligt till rosorna. smile.gif
Mea culpa, Ezereht!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon