LenaFriman
Hej allihopa!

Enligt Nils Åkerstet kan man göra en ekoblandning av gräsklipp och sand. Sanden ska ha en storlek på 0-8 mm.

Vilken storlek är det på sand som man brukar ha i sandlådor. Har en massa "sandlådesand" som jag måste bli av med.

Skulle helst vilja jordförbättra med den men jag har tung lerjord, tror att den sanden inte är nog grov för det.
Solstorm
Sandlådesanden är för finkornig för att förbättra lerjorden med.
Jag har gjort ekoblandning med 0-8 mm grus. Jag för min del tycker att ekoblandningen blev bättre med finare sand så den skulle vara utmärkt till ekoblandning. Sådan ekoblandning har jag använt i stora krukor och planteringslådor.

Blir lite fundersam, hade du tänkt jordförbättra med ekoblandningen? Då tror jag att det skulle vara bättre med ett grovkornigare grus.

LenaFriman
Solstorm, inte hade jag tänkt jordförbättra med ekoblandningen giggle.gif , endast med gruset.

Gud va bra, då ska jag prova med min sand till eko...

blev blommorna bra med blandningen i dina krukor?
Solstorm
Jag har nog inte enbart ekoblandning någonstans. Jag har oftast olika lager med olika sorters jord och grus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon