Full version: Förtidsröstar du
netha
Förtidsröstar du ... eller gör du det på valdagen?
Jag förtidsröstade idag i vårt stadshus ... lite folk var det där.
Anma
Vet inte ännu. Ska eventuellt bort valhelgen och då förtidsröstar jag så klart. Men jag har ju ännu inte 100% bestämt mig för parti så ännu kan jag inte rösta.
Aqvakul
En gång så förtidsröstade jag, annars är det valdagen som gäller. Det känns högtidligast så!
netha
Idag var första gången någonsin som jag inte bestämt mig i god tid ang alla val ... Landstingsvalet bestämde jag först i vallokalen.

CITAT (Aqvakul @ 02-09-2010, 22:18) *
En gång så förtidsröstade jag, annars är det valdagen som gäller. Det känns högtidligast så!

Visst är det högtidligast, men jag tog det säkra före osäkra i år ... många förkylda går o hostar i vallokalerna har jag märkt ... det måste jag akta mig för.
Anki på Öland
Har alltid förtidsröstat och gör så i år också!
Anki
Piccante
eftersom jag vet vad jag ska rösta på så kommer jag förtidsrösta i år.
Red Top
Eftersom jag inte är i min hemkommun på valdagen har jag förtidsröstat i dag. Visste ju redan vad jag skulle rösta på.
ängsvädd
Jag kommer att förtidsrösta.
Överbölingen
Ja, sedan -60-talet. Det är ju älgjakt den helgen.
En gång hade jag glömt att poströsta. Många år sedan nu. Kom hem tio min innan vallokalen skulle stängas. Eva kom ut med röst kortet och meddelade –Du hinner! Kom direkt från älgslakt.

Stoppar ner mina drömmars beslutfattare i valkuverten och går till valförättaren. Det såg ut som om hon fått en nära-döden-upplevelse. När jag tittade efter vad hon stirrade på så var det mina blodiga händer.

Sensmoralen utav detta är att man skall tvätta händerna innan man går till vallokalen. Så det så.
mamamaggan
Röstar på valdagen i vallokalen , känns speciellt för att man har det privilegiet att man överhuvutaget får rösta .

Fast jag har poströstat någon/några gånger om det varit något speciellt så jag inte varit hemma.
Monica M zon 4
Jag röstar på valdagen för det känns högtidligast så! Skulle aldrig drömma om att inte rösta.

Mormor och morfar och morfars systrar var väldigt engagerade i allmän rösträtt och rösträtt för kvinnor i början av 1900-talet. Om jag inte röstar skulle de förmodligen komma och spöka för mig! tongue.gif
krellus
Förtidsröstade i onsdags...
Huggorm
Det blir på valdagen för mig med, poströst är bara en nödlösning att ta till om man inte kan den riktiga dagen
MissB
Jag kommer förtidsrösta eftersom jag jobbar i vallokalen på valdagen. (Inte den vallokalen jag hör till).
Meriona
Jag röstar på valdagen. Har förtidsröstat ett par gånger, men det är alltid lite mer "på riktigt" att rösta på rätt dag. Ser man de äldre som kommer till lokalen, så är de oftast riktigt uppklädda, så fint så! smile.gif
xlxl67
Jag mörkar in i det sista. Sedan slår jag till sista dagen med min viktiga röst:)

Håller med om att det är rätt trevligt att gå o rösta på valdagen. På med finstassen som monokel, plommonstopp o käpp...
ingrids
Förtidsröstade alltid innan men nu har jag längre till lokalen för att förtidsrösta än till vallokalen för den ligger bara tvärs över vägen.
Gita
Jag brukar förtidsrösta, går omkring med röstkortet i handväskan så jag kan slinka in och rösta någonstan när det passar mig.
Gita
Peztis
Det kommer en valbuss här på landet några gånger så då ska jag och min man passa på att rösta där - smidigt!
andersen
Jag går ner när val lokalen öppnar, och har lite finare kläder på mej, stannar där någon timme och pratar med folk, man brukar möta någon barndomskamrat där.
fuchsian
Det gjorde vi igår på biblan när jag skulle leta efter nåt att läsa. Vad jag minns så har vi gjort så här dom flesta gångerna. .... fuchian ....
zissi
Valdagen är det som gäller här. Tradition och lite högtid.
Solstorm
Tycker att det är tråkigt att så många förtidsröstar. De rösterna räknas ju senare och om det är jämnt så dröjer det längre innan man får veta resultatet.

Jag brukar rösta på valdagen, däremot så klär jag inte upp mig. Många gånger så grejar jag i trädgården den dagen. Jag skaver av mig den mesta jorden och åker dit i jeans och träskor.
Red Top
Om man förtidsröstar i god tid före valet, hinner röstkort och valsedlar fram till den ordinarie röstlokalen redan på valdagen. Rösten räknas då tillsammans med de som röstat under dagen.

Saxat från Valmyndighetens hemsida:

"Rösten skickas till väljarens vallokal

Fönsterkuvertet med väljarens röst skickas sedan till vallokalen i det valdistrikt där väljaren bor. När vallokalen har stängt på valdagen prickas väljaren av i röstlängden och röstkortet skiljs från valkuverten. Valkuverten läggs ner i valurnan tillsammans med de andra väljarnas röster. Sedan öppnas alla valkuvert och valsedlarna räknas."

Om man förtids/poströstar på valdagen, vilket man kan, hinner förstås inte rösten fram, utan räknas senare.

Solstorm
Det brukar finnas poströster kvar att räkna efter söndagen, då är det de som är sena med att rösta som ställer till det. Jag trodde att alla poströster räknades senare.

Ni som förtidsröstar får skärpa till er och rösta i tid så vi slipper vänta på resultatet!
Red Top
Rätt "rutet"! tummenupp.gif

Ryta, röt, rutit. confused.gif
Huggorm
Nästa val kanske man kan rösta via internet. Kanske räknas rösterna i realtid, med start redan när de första förtidsrösterna kommer in. Folk kan följa resultatet, och känna sig tvungna att masa sig ut och rösta trots att de tänkt låta bli. Nej, vilket tråkigt antiklimax, hoppas inte vi kommer dit. Däremot skulle jag inte ha något emot ett datoriserat system för andra folkomröstningar, och man skulle då kunna ha betydligt flera än idag. Som Lidköping som skall folkomrösta om var biblioteket skall placeras, en sådan omröstning hade kunnat göras på nätet i stället.
Bettis
Jag har röstat idag yes.gif
Motti
Kunde man rösta över internet så skulle jag gjort det !men nu åker vi till röstlokalen !enligt tradition:)
netaave
Har väl gjort lite olika, det är ju en viss känsla att gå dit på rätt dag också. Kan man gå hem och ta en valnötstårtbit sen wink.gif
zaaritha
Ska förtidsrösta.
Uggi
Jag röstade igår em.
Piccante
jag är röstad och klar.
Inga från Närke
CITAT (Markus_H @ 04-09-2010, 19:12) *
jag är röstad och klar.

Samma här. Gjorde det i tisdags eftersom jag ska på släktträff valhelgen i Danmark.
sommarhumla
På lördag kommer jag att rösta.
aanderss
röstar den 19 sep
Noak
Röstar på valdagen, av tradition och för att det är trevligt att träffa folk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon