|
Att katten fångar en massa näbbmöss gör mig inget, men jag tycker inte om att hon tar större byten som denna här t.ex. Jag trodde först att hon hittat en ekorrunge, men det visade sig vara en ganska stor råtta, med enormt långa tänder, på bilden något chockad innan den sprang iväg. När man pratar om råttfärgat så tänker jag automatiskt på något tråkigt gråbrunt, men denna är ju röd och jag hittar den inte hur jag än googlar och söker, finns det någon kunnig som vet vad hon ville ha för lekkamrat? Kopia av Bild 233.jpg
Chamomille
03-09-2010, 05:26
Tycker det ser ut som en skogsmus.
Tack för svaret, men enligt alla bilder som jag hittat på google så stämmer inte färgen in och den här hade mycket långa tänder, vilket jag inte heller sett på andras bilder. Jag vill poängtera att färgen på bilden är med verkligheten överensstämmande.
Chamomille
03-09-2010, 05:41
Hur stor var den?
13-14 cm och en något längre svans, enligt Wikipedia så har råttor fjäll på svansen och förstorar man upp bilden och zoomar in svansen så nog tycker jag att den ser fjällig ut.......egentligen så är det nog färgen som stör mig mest, jag har aldrig sett en så röd råtta/mus förr.
Chamomille
03-09-2010, 06:04
http://www.google.se/#hl=sv&q=skogsmus...a107ed292314ac8Färgen tycker jag inte är så konstig. Kolla länken så ser du  Och storleken stämmer också.
ok, jag får ge mig, en större skogsmus som är alldeles för röd med bettfel som gett den för långa tänder....men jag trodde mer på en råtta ändå ;-)
Chamomille
03-09-2010, 06:17
Alltså, jag är absolut ingen expert på råttdjur. Jag bara är nästan säker... Kanske nån annan har nån idé också?
Huggorm
03-09-2010, 06:53
Förvildad tamråtta? Dom finns i en mängd färger. Med en kroppslängd på 13-14cm så är det helt klart en råtta i alla fall, och inte någon skogsmus för dom är mycket mindre
Meriona
03-09-2010, 07:24
Större skogsmus skulle jag säga. Iallafall inte råtta,varken vild eller förvildad. Huvud, öron, ögon och svans stämmer inte med rattus norvegicus.
Inte ens en ung en som skulle vara det som passade med det lilla formatet som nämns.
Chamomille
03-09-2010, 07:33
CITAT (Huggorm @ 03-09-2010, 07:53)  Förvildad tamråtta? Dom finns i en mängd färger. Med en kroppslängd på 13-14cm så är det helt klart en råtta i alla fall, och inte någon skogsmus för dom är mycket mindre Jo. Skogsmöss kan bli så stora.
Huggorm
03-09-2010, 07:45
CITAT (Chamomille @ 03-09-2010, 08:33)  Jo. Skogsmöss kan bli så stora. Okej då, jag har aldrig sett någon tillnärmelsevis så stor, men det verkar som om du har rätt
skogstroll
03-09-2010, 09:56
Kan det inte vara en sork då? de kan ju både vara stora och rödaktiga? Såg en rar liten kissekatt som såg ut som den fångat en bäver som dinglade i munnen, och tydligen var det en sork
Skogstroll : sorkar har hon dragit hem också och dom har kortare svans och trubbigare nos, dessutom gråbruna i pälsen
malcolm
03-09-2010, 13:03
Detta hittade jag när jag googlade på större skogsmus: "Större skogsmusen har gulbrun översida och rent vit undersida. På bröstet har vuxna djur ett gulbrunt band. Vuxna djur väger 25-50 gram. Kroppen är 9-13 cm lång, exklusive den 9,5-13,5 cm långa svansen". Annars har jag sett råttor där enbart kroppen varit 20 - 25 cm lång, riktiga bestar som jag inte tror några katter vågar sig på.
Margith
03-09-2010, 14:48
Jag googlade också och hittade den här sidan: http://www.sssb.se/uploads/file/Skadedjur/...attormoss_L.pdfDet är Anitcimex som lagt ut sidan. Jag känner mig övertygad om att det är en större skogsmus din katt hittat. Att det fanns nåt som hette så visste jag inte, jag har alltid trott att de rackarna var husmöss. Nu har jag lärt mig nåt idag också
Huggorm
03-09-2010, 16:06
Undrar om man kan ta en sådan bumling med musfälla eller om det krävs en råttfälla? Men dom kanske håller sig utomhus i alla fall
*Stintan*
03-09-2010, 16:09
Det är en ung brunråtta din katt hittat tror jag.
Det var en hane i alla fall, om han var ung eller inte vet jag inte hur man avgör ;-)
Chamomille
03-09-2010, 17:30
CITAT (Huggorm @ 03-09-2010, 17:06)  Undrar om man kan ta en sådan bumling med musfälla eller om det krävs en råttfälla? Men dom kanske håller sig utomhus i alla fall Jooda. Du kan ta en sån med en musfälla, men risken är att djuret springer iväg med fällan runt halsen... Det har hänt här om man säger så.
Huggorm
03-09-2010, 17:38
CITAT (Chamomille @ 03-09-2010, 18:30)  Jooda. Du kan ta en sån med en musfälla, men risken är att djuret springer iväg med fällan runt halsen... Det har hänt här om man säger så. Sur som fan och kommer och anfaller i nattmörkret
malcolm
03-09-2010, 17:59
Bästa mus- råttfällorna är de av burtyp, dvs. råttan/musen lockas in i en bur för att komma åt betet och ramlar ner genom en fallucka och inte kan ta sig ut därifrån. Sedan är det upp till var och en vad man vill göra med de fångade djuren, antingen kan man åka till skogs med dem och släppa ut dem där eller göra som jag gjorde, sänka ner hela fällan i vattentunnan och dränka dem vilket bara tar några sekunder. Visst, det kan låta grymt men vem vill ha dessa gnagare inpå knutarna och en fri mus/råtta kan reproducera sig något enormt och de letar sig gärna fram till bebyggelsen igen.
Bästa råttfångangeren är dock en katt som genom sin blotta närvaro håller dessa gnagare borta och vår gnagarvakt heter Saga.
Fällor av burtyp kan fö. köpas hos Granngården.
Ja, en sak är ju säker, vi slipper möss och råttor i huset, men det är bara honan och hunden som jagar dom, hankatten bryr sig inte så mycket.
Huggorm
03-09-2010, 18:37
Det värsta med katter är att dom inte håller sig till möss, råttor och sorkar. Dom tar också småfåglar, grodor, ödlor, näbbmöss och ormar.
är inte näbbmöss möss?? Dom verkar finnas i överflöd här eftersom honan kommer med i snitt 10 om dagen
Meriona
03-09-2010, 20:23
Nej näbbmöss är små rovdjur.  Mer släkt mer med mullvadar... CITAT (*Stintan* @ 03-09-2010, 17:09)  Det är en ung brunråtta din katt hittat tror jag. Nä det är det inte, jag har haft tamråttor. Det är för klen svans, för spetsigt ansikte, fel ögonansättning och för spretiga öron. Svårt att förklara men för en råttägare är det självklart.
Huggorm
04-09-2010, 06:56
CITAT (Pia L @ 03-09-2010, 21:18)  är inte näbbmöss möss?? Dom verkar finnas i överflöd här eftersom honan kommer med i snitt 10 om dagen Till skillnad mot möss är näbbmöss nyttodjur. Katterna fångar dom, men äter dom inte eftersom dom smakar illa.
CITAT (malcolm @ 03-09-2010, 18:59)  Sedan är det upp till var och en vad man vill göra med de fångade djuren, Nä, det är det inte. Även möss går under djurskyddslagen och måste avlivas snabbt och smärtfritt. Även en liten mus är en högst levande varelse, och bör behandlas därefter, oavsett om " du" är rädd eller arg på den. (jodå, de behöver avlivas när de är inomhus, men HUMANT!!!) CITAT (malcolm @ 03-09-2010, 18:59)  eller göra som jag gjorde, sänka ner hela fällan i vattentunnan och dränka dem vilket bara tar några sekunder. Nej, det tar inte "bara några sekunder" - eller, definiera "några". CITAT (malcolm @ 03-09-2010, 18:59)  Bästa råttfångangeren är dock en katt som genom sin blotta närvaro håller dessa gnagare borta Katter håller även småfåglar, kopparödlor, sorkar, näbbmöss, och mycket annat "smått liv" borta. INGET av dess djur kommer in i husen eller gnager och förstör. I trädgården är mullsorken ett stort problem, men de lever under marken och katterna kan ytterst sällan få tag i någon av dem. De vanliga sorkarna ger sällan trädgårdsproblem ens. Det katterna gör när de effektivt fångar alla dessa smådjur som står lägst på naturens näringskedja, är att ta maten från ugglor, rävar, och många andra naturens djur. Den som vill ha kattuggla - ett ljuvligt vackert djur med sitt magiska hoande utanför fönstret på kvällarna - tar inte bort deras levebröd. - Och jag kommer inte att gå in i någon diskussion omkring detta  , jag kommenterade bara, så får den som vill ta åt sig fakta. CITAT Det är en ung brunråtta din katt hittat tror jag Som Meronia skriver, nej, det är ingen råtta. En råtta ser inte ut på det viset. Inte på något vis!!! Större skogsmus, ett vackert exempelar. Hoppas den klarade sig.  edit: stavfel
Huggorm
04-09-2010, 07:26
CITAT (amaira @ 04-09-2010, 07:57)  I trädgården är mullsorken ett stort problem, men de lever under marken och katterna kan ytterst sällan få tag i någon av dem. De vanliga sorkarna ger sällan trädgårdsproblem ens. Mullsork, vilken sort är det? Wikipedia anger det till ett annat namn på vattensork. Eller menar du mullvad? Hur som helst är katter duktiga på att fånga sork. Dom sitter vid hålen och väntar till sorken dyker upp, dom kan sitta tålmodigt i timmar.
bergvallmo
04-09-2010, 12:26
CITAT (malcolm @ 03-09-2010, 18:59)  Bästa mus- råttfällorna är de av burtyp, dvs. råttan/musen lockas in i en bur för att komma åt betet och ramlar ner genom en fallucka och inte kan ta sig ut därifrån. Sedan är det upp till var och en vad man vill göra med de fångade djuren, antingen kan man åka till skogs med dem och släppa ut dem där eller göra som jag gjorde, sänka ner hela fällan i vattentunnan och dränka dem vilket bara tar några sekunder. Visst, det kan låta grymt men vem vill ha dessa gnagare inpå knutarna och en fri mus/råtta kan reproducera sig något enormt och de letar sig gärna fram till bebyggelsen igen.
Bästa råttfångangeren är dock en katt som genom sin blotta närvaro håller dessa gnagare borta och vår gnagarvakt heter Saga.
Fällor av burtyp kan fö. köpas hos Granngården. Om man har dessa burar är det viktigt att man tittar till dem ofta, så att man kan släppa ut filurer man inte vill ta livet av. Det finns många som kan gå in i dem om man har dem i uthus eller ute. Har fått släppa ut både padda och hermelin.
Huggorm
04-09-2010, 14:17
CITAT (bergvallmo @ 04-09-2010, 13:26)  Om man har dessa burar är det viktigt att man tittar till dem ofta, så att man kan släppa ut filurer man inte vill ta livet av. Det finns många som kan gå in i dem om man har dem i uthus eller ute. Har fått släppa ut både padda och hermelin. Precis, man måste kolla ofta. Annars kan det hända att mössen till slut äter upp varandra om man fått flera.
CITAT (Huggorm @ 04-09-2010, 08:26)  Mullsork, vilken sort är det? Wikipedia anger det till ett annat namn på vattensork. Eller menar du mullvad? Nä, inte mullvad, utan vattensork, precis som du (och Wikipedia) säger. Jag kallar dem hellre mullsork, eftersom "mina" här, bor i min åker och trädgård, och långt från vatten. De behöver inte alls vatten för att leva gott. CITAT (Huggorm @ 04-09-2010, 08:26)  Hur som helst är katter duktiga på att fånga sork. Dom sitter vid hålen och väntar till sorken dyker upp, dom kan sitta tålmodigt i timmar. Ja, det är det jag menar. De "vanliga" sorkarna alltså, de som är viktiga födokällor för t.ex ugglor. Mullsorken lever i jorden och kommer inte upp på samma vis.
Huggorm
04-09-2010, 15:35
CITAT (amaira @ 04-09-2010, 16:23)  Nä, inte mullvad, utan vattensork, precis som du (och Wikipedia) säger. Jag kallar dem hellre mullsork, eftersom "mina" här, bor i min åker och trädgård, och långt från vatten. De behöver inte alls vatten för att leva gott. Ja, det är det jag menar. De "vanliga" sorkarna alltså, de som är viktiga födokällor för t.ex ugglor. Mullsorken lever i jorden och kommer inte upp på samma vis. Men nog kan katten ta såna också. Jag har flera gånger sett katten komma släpande på vattensork, så stora att man undrar hur dom lyckats. Men visst, det är inte lika vanligt som vanlig sork.
*Stintan*
05-09-2010, 10:26
CITAT (Meriona @ 03-09-2010, 21:23)  Nej näbbmöss är små rovdjur.  Mer släkt mer med mullvadar... Nä det är det inte, jag har haft tamråttor. Det är för klen svans, för spetsigt ansikte, fel ögonansättning och för spretiga öron. Svårt att förklara men för en råttägare är det självklart.  Fel av mig då alltså
CITAT (Huggorm @ 04-09-2010, 16:35)  Men nog kan katten ta såna också. Jag har flera gånger sett katten komma släpande på vattensork... Jo, det är sant. men som du skriver är det inte särskilt vanligt, i förhållande till vad katterna fångar annars. Mina katter lyckades också fånga en och annan ibland - men de decimerade inte alls antalet. Mina fina katter har gått bort av ålder för ett antal år sedan. Mullsorkarna är kvar  . "Sorkskrämma", sån där som låter, är utsatt på ett par känsliga platser i trädgården (drivs med solceller) och funkar faktiskt!! Jag köpte in dem när ett litet körsbärsträd och två rosenbuskar dog, och när jag rörde dem, kunde jag lyfta dem rakt upp!! Fanns inte tillstymmelse till rot kvar under ytan!  Busfrön! (eller hungriga). Här är en mullsork (vattensork) som jag fann död i våras (några kilometer hemifrån, inte "mina" alltså). De är stora!! Har knappt några synliga öron - såsom sorkar ser ut. Och så har de den här korta sorksvansen. Möss har ju lång svans, och stora öron. Min skostorlek är 40  .   Om näbbmusen, så är den faktiskt närmare släkt med katten, än med möss!!!!!  Tänk på det ni, när era katter dödar dem. Näbbmössen är också släkt med igelkotten, förutom mullvaden som redan nämnts. Om man tittar på tänderna, framför allt käktänderna, så ser man släktskapet med katten. Katter äter ju inte näbbmöss, de bara dödar dem. Inte heller räven äter gärna näbbmöss, men dödar dem. Ugglor däremot, och andra rovfåglar, har inte så bra luktsinne, och där ingår näbbmöss i födan!
malcolm
05-09-2010, 12:29
CITAT (Huggorm @ 04-09-2010, 15:17)  Precis, man måste kolla ofta. Annars kan det hända att mössen till slut äter upp varandra om man fått flera. Vid ett tillfälle hade två råttor fångats samtidigt i burfällan och de slogs som bara den och det var en kamp på liv och död, kunde inte använda gift eller slagfällor eftersom detta var i kaninernas hage där det blivit en invasion av råttor och möss. Hade grävt ner nätet runt hagen en halvmeter ungefär men råttorna/mössen tog sig in i alla fall och jag var rädd att de skulle ge sig på kaninerna också vilket jag tror att de också gjorde. En av kaninerna (den största honan) blev förlamad i bakkroppen så vi fick åka akut till veterinären och hon trodde också att förlamningen mycket väl kunde bero på råttbett. Det var tyvärr inte mycket att göra så kaninen fick somna in och efter det fick de andra kaninerna flytta in i mitt hobbyrum istället. Har fällorna kvar men de har inte behövts nå´t mer men skulle det visa sig att det på nytt dyker upp råttor/möss så får de komma till heders igen.
Inga från Närke
05-09-2010, 14:44
CITAT (Pia L @ 03-09-2010, 05:43)  Att katten fångar en massa näbbmöss gör mig inget, men jag tycker inte om att hon tar större byten som denna här t.ex. Jag trodde först att hon hittat en ekorrunge, men det visade sig vara en ganska stor råtta, med enormt långa tänder, på bilden något chockad innan den sprang iväg. När man pratar om råttfärgat så tänker jag automatiskt på något tråkigt gråbrunt, men denna är ju röd och jag hittar den inte hur jag än googlar och söker, finns det någon kunnig som vet vad hon ville ha för lekkamrat? Kolla denna länk: http://www.rentokil.se/skadedjursguider/ra...sork/index.html
Huggorm
05-09-2010, 15:55
CITAT (Inga från Närke @ 05-09-2010, 15:44)  Öronen är för stora för att vara en sork. Större skogsmus är nog ändå rätt svar
CITAT (Pia L @ 03-09-2010, 05:43)  ... men det visade sig vara en ganska stor råtta... Skogssorken (Clethrionomys glareolus) som länken går till ovan, är en liten sork, knappast något man misstar för en råtta. Det är också skogssorken som är förebild för Klas Klättermus. Det här är inte en bild på någon sork! Lika lite som en råtta. En råtta ser inte ut på det här viset, och en sork ser definitivt inte ut på det här viset. Öron, öronansättning, ögon, svans, allt är helt olika både sork och råtta.  Men den ser ut som en skogsmus. På alla sätt och vis.
CITAT (amaira @ 05-09-2010, 17:53)  Det här är inte en bild på någon sork! Lika lite som en råtta. En råtta ser inte ut på det här viset, och en sork ser definitivt inte ut på det här viset. Öron, öronansättning, ögon, svans, allt är helt olika både sork och råtta.  Men den ser ut som en skogsmus. På alla sätt och vis.  Kan bara hålla med, det är helt klart en större skogsmus. Fångade för övrigt en av misstag i burfälla när jag gjorde projektarbete på ekologikursen för måååånga år sedan  , i slutet av 90-talet (visst låter det som evigheter sedan, det är ju ett annat sekel  )..... Det absolut häftigaste med den (och det som gör att jag kommer ihåg det så väl) var att den sprang/hoppade på två ben när vi släppte den!
Tack för alla svar, frågan engagerade tydligen ganska många, men det känns som att en större skogsmus har flest "röster". Finns det någon som hittat en bild på deras tänder, dom var extremt långa, längre än både vanliga möss och råttor.
CITAT (KRT @ 05-09-2010, 21:38)  Det absolut häftigaste med den (och det som gör att jag kommer ihåg det så väl) var att den sprang/hoppade på två ben när vi släppte den! Skogsmöss är litegrann som harar och ekorrar, de har lite kraftigare bakparti än framparti och "skuttar" fram. Vad gäller tänderna, så växer gnagares tänder hela livet. De nöter ner dem på ett speciellt vis så att skärpan finns kvar. Antagligen har denna mus inte kunnat nöta ner dem tillräckligt av någon anledning, kanske ett bettfel, kanske en käkskada?
Huggorm
06-09-2010, 21:01
CITAT (amaira @ 06-09-2010, 09:32)  Vad gäller tänderna, så växer gnagares tänder hela livet. De nöter ner dem på ett speciellt vis så att skärpan finns kvar. Antagligen har denna mus inte kunnat nöta ner dem tillräckligt av någon anledning, kanske ett bettfel, kanske en käkskada? Precis, eller så kanske den har ätit för mjuk mat? Den kanske hittat någon jordkällare där den kunnat äta potatis i obegränsad mängd eller liknande.
Meriona
07-09-2010, 08:35
CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 22:01)  Precis, eller så kanske den har ätit för mjuk mat? Den kanske hittat någon jordkällare där den kunnat äta potatis i obegränsad mängd eller liknande. Det kanske var den som tagit all Wilmers potatis på lotten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|