Full version: Pumpastolthet
skogstroll
Världens underbaraste pumpa har jag prexis skördat. Rouge vif d'Étampes som jag sådde i våras.... yahoo.gif
[attachment=54656:Rouge_Vif.JPG]
ingrids
Den ser jättehärligt ut, skulle funka som vagn till askungen när som helst smile.gif
zissi
Nice tummenupp.gif , har du vägt den?
blomkronan
Vilken härlig form tummenupp.gif Min pumpa planta blev uppäten av någon?? redan första veckan jag plantera ut den sad.gif

Nästa år ska jag sätta flera planter så jag oxå får en så fin som du smile.gif

Vad ska du göra av den? och om man vill spara till halloween hur gör man då? så den inte hinner ruttna?
skogstroll
tja jag ska försöka förvara den på nåt bra sätt, jag hade tänkt mig en halloweenpumpa men den kanske inte klarar sig så länge. Tänkte göra pumpasoppa och rosta kärnorna, mums.
officinalis
Det blir mycket pumpasoppa i vinter eller? wink.gif
skogstroll
ja JÄTTEMYCKET giggle.gif min stolthet är nog större än pumpan... whistling.gif
skogstroll
ni pumpaexperter.... än så länge ligger min pumpa utanför huset och verkar inte vantrivas med det. Men kan man hålla den fräsch fram till Allhelgona på nåt vis? Jag har läst olika varianter på varmt och luftigt eller svalt och luftigt...
Christa
CITAT (skogstroll @ 10-09-2010, 11:22) *
ni pumpaexperter.... än så länge ligger min pumpa utanför huset och verkar inte vantrivas med det. Men kan man hålla den fräsch fram till Allhelgona på nåt vis? Jag har läst olika varianter på varmt och luftigt eller svalt och luftigt...

Har de bara mognat ordentligt så kan de hålla sig ett år. Känner inte till exakt just den pumpan men pumpor i största allmänhet brukar hålla sig länge. Jag skulle nog ta in den så den får torka. Speciellt viktigt är det att skaftet torkar. Annars kan det börja ruttna.

Jag hade en hel pumpasamling liggande på pallar i köket. Den största vägde 37 kg.

Tillägg: Jag ser att du har en bit av rankan kvar. Jag hade det på en pumpa och den höll sig inte. Det bästa verkar vara att skära av den precis innan rankan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon