Okej, det här måste vara den fånigaste frågan jag kommit med här...
Sedan en timme tillbaka har jag vad som känns som en stor luftbubbla i matstrupen, mitt i bröstet. Det gör ont och jag mår smått illa. Har desperat försökt framkalla en rap men det går ju inte! Har aldrig kunnat rapa på beställning... hur fasiken gör man?
(sen hur det hela har gått till är en bra fråga, har inte ätit nåt konstigt eller så... irriterande...)
Ring sjukvårdsupplysningen. Det låter inte som något bra.
Jag har en gång fått ett bra tips om man mår så där som du beskriver.
Man läger sig på tex vänster sida - därefter på mage - därefter på höger sida - upprepa efter behov.
Man ska liksom massera magen genom att rulla sakta sida till sida.
Om det inte ger med sig ska du kontakta sjukvården elelr sjukvårdsupplysningen.
tack för tipset alba, det ska jag genast testa!

funkade inte på mig... men ska ändå en sväng förbi apoteket om en liten stund, kanske kan fråga där...
Jag kan rapa på beställning, jag trycker ner luft i halsen med hjälp av svalget. Svårt att förklara hur.
Är du säker på att det inte är magkatarr du har?
oförstående och smått road apotekstjej svarade: neej, vi har inget mot luftbubbla i magen.
magkatarr... har ingen aning... har kommit upp några små rapar nu men det måste ha varit en gigantisk ansamling luft i mig, för det fortsätter kännas och är inte över än...
Huggorm
03-09-2010, 12:44
Drick en massa coca cola, så bildas vanliga rapar och kanske följer din med av bara farten. Om det nu verkligen är en rap, och inte bara känns som en
Piccante
03-09-2010, 12:53
det är enklare med hästar, de ska man visst leda ned och ställa i ett dike.
Samarin är rapfrämjande, i alla fall på mig

Mvh
Fenja
sommarhumla
03-09-2010, 17:31
Silicol gel har jag druckit vid tillfälle då jag behövde få ut luft och jäklaranamma, det funkade. Rapen/raparna kom och jag kände mig mycket gladare. Inte det godaste man kan dricka men gud i brallan vilken lättnad efteråt!
Har man ett magmunsbråck som jag har är det inga problem :)det kommer av sig själv.Om man är uppblåst så finns det Minifoum på Apoteket att köpa det slår sänder gasbubblor i magen
mamamaggan
03-09-2010, 18:20
Är du säker på att det är en lufbubbla ??? Inget som har fastnat ? Har haft liknande problem och det beror på att jag har så dåligt med saliv ( i mitt fall p g a av mediciner ) och då har det kännts som om jag behöver rapa . Det har varit något jag ätit som irriterat långt ner i strupen just p g a dåligt med saliv .
Jag skulle kontakta sjukvårdsupplysningen och förklara hur det känns.
Om det är en luftbubbla så skulle jag försöka böja mig framåt så att magen liksom trycks ihop , räta på mig och så upprepa flera flera gånger.
skånepåg
03-09-2010, 18:43
Hur går det? Har du fått bort bubblan??
Jag kan rapa på beställning men hur man ska förklara är svårare, man typ sväljer luft genom att trycka ner det på ett visst sätt i strupen sen är det bara att rapa ^^
CITAT (Fenja @ 03-09-2010, 18:13)

Samarin är rapfrämjande, i alla fall på mig

Mvh
Fenja
Samarin fungerar väldigt bra för mig också.
NU äntligen har det gått över, yay! Men jisses vad många rapar det behövdes... har aldrig varit med om liknande...
netaave
03-09-2010, 22:28
CITAT (Fny @ 03-09-2010, 22:41)

NU äntligen har det gått över, yay! Men jisses vad många rapar det behövdes... har aldrig varit med om liknande...

Skönt att det är över, jag får också så där ibland. På mig kom det efter min magop och det brukar hjälpa om jag dricker mineralvatten eller något annat med kolsyra i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.