Tucuman
Hej

Jag har följande växter på balkongen:

Banan
Fönsterfikus
Ampellilja
Hibiskus
"Skvätt-iväg"
Olivträd

Det börjar bli kallt ute nu så jag börjar bli lite nervös att de ska ta och dö för mig.
Vilka klarar sig ute ett tag till och vilka måste jag börja ta in??
Och vilka klarar av att stå lite mörkare under vintern??

Jag vill ju inte att mina små ska dö nu när jag äntligen lyckas med mina växter.....

Kristina
varghem
Med låga +3.5 grader idag så åker alla mina in....
blomkronan
Tucuman du skriver inte vilken zon du bor i?
Jag bor i zon 2 och jag tänker inte ta in något än... när natt temperaturen blir runt 5 grader då tar jag in mina (nu ligger natt tempen på 8-10 grader).
jag ställer in mina växter i ett förråd som jag håller på minst 5 grader. Ska du förvara dom svalt eller i rumsvärme? är det rumsvärmen då skulle jag ta in dom nu, för att skillnaden inte ska bli så stor.
Oliven trivs inte att stå i rumsvärmen, men dom andra klarar det.
Tucuman
Jag vet inte vilken zon jag bor i sad.gif
Jag bor i södertälje utanför stockholm. Har idag (och har varit i någon vecka ungefär 10 grader på dagarna)

Jag tänkte förvara dem i rumstemperatur för det är det jag kan erbjuda i min lägenhet.
Oliven får övervintra hos mamma där hon har inglasad balkong för vad jag förstår om den så gillar den inte riktigt rumstemp.

Det jag funderar lite på är vilka som kan stå lite mörkare under vintern. Typ fönsterfikusen kanske??

Kristina
blomkronan
Du bor i zon 2 då som jag.
Vilken våning du bor på påverkar oxå... det kan bli zon 1 eller zon 3 beroende på hur många meter det är upp, det diskuteras i en annan tråd, men jag kommer inte ihåg var... kanske någon annan miss var och kan tipsa.

Ta in dom mitt på dan då tempen är så nära inomhustempen som möjligt. Alla växter vill ha ljus.
Under november förra året hade vi 3 soltimmar på hela månaden... så ställa dom så ljust du kan och extra belysning då det är som mörkast.

Tucuman
Tack blomkronan. smile.gif
Jag ska ta in dem snart och försöka få dem att klara vintern. Hoppas att det inte blir en lika mörk vinter som sist.

Jag bor på tredje våningen och balkongen är inne i husfasaden (alltså inte utstående från huset) så de får ändå en del skydd från väder och vind.

Kristina
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tucuman @ 04-09-2010, 08:02) *
Hej

Jag har följande växter på balkongen:

Banan
Fönsterfikus
Ampellilja
Hibiskus
"Skvätt-iväg"
Olivträd

Det börjar bli kallt ute nu så jag börjar bli lite nervös att de ska ta och dö för mig.
Vilka klarar sig ute ett tag till och vilka måste jag börja ta in??
Och vilka klarar av att stå lite mörkare under vintern??

Jag vill ju inte att mina små ska dö nu när jag äntligen lyckas med mina växter.....

Kristina

ta in

Banan - vilken art/sort ?
Fönsterfikus
Hibiskus

inte ta in/kan stå ute än

Ampellilja - såpass tålig att den kan stå ute precis innan det blir frost.

Olivträd - får den lite frost stimuleras den till att blomma till följande vår. mina övervintras i rumstemperatur under extraljus och mina tål att tas in direkt. dom vill övervintra kallt men frostfritt men har man dom ute länge får dom vinterkyla ute och sedan kan man ge dom ''vår inne''. dock några lätta frostnätter räcker den behöver inte utsättas för stark frost.
Tucuman
Tack. Klara besked. Jag gör som du säger Flaxss smile.gif

Vet inte vad det är för sorts banan. Köpte den på plantagen i början av sommaren.

Kristina
Alexander-VG-zon3
du måste inte göra exakt som jag säger, lyssna på alla råd och kam fram till vad du vill göra. tummenupp.gif

så som jag skrev hade jag gjort och har gjort. alla gör vi på olika sätt.

men som ampeliljan är en som man kan misssköta och ändå få att överleva. ampelilja har jag ute länge för att dels den tål det, och jag har hellre den ute än inne av plats brist. sedan när väl topparna på bladen frusit (så långt behöver man inte gå) så tar jag in den och sätter den inne i nått mörktvrå där den får plats.

ska du ha oliven i rusmtemp så måste du ha extraljus så den inte får mycket bladfall. lite bladfall brukar hända men står den varmt och mörkt kan den fälla mycket blad och dessutom får lättare ohyra. men extraljus är viktigt.
abbbe
Har inte haft under 5 grader än, men hade jag haft skulle jag ta in och sedan ut igen nästa dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon