I år flyttade både ladusvalor och tornseglare i mitten på augusti. Men ett strävsamt par har vi kvar, de har en kull ungar som inte är flygga än, och som de matar med de fåtaliga mygg som ännu finns kvar.
Visst måste det vara ovanligt att svalorna är så sena med häckning? Men allt är ju sent i år.
Måste denna stackars svalfamilj flyga ensamma till Afrika nu? Finns någon chans att de klarar det?
Det borde vara kull nummer 2 va? Kul att de trivs så pass att de försöker sig på 2 kullar...och vi får hålla tummarna att de klarar sig.
Här finns en del svalor kvar, jag blev ganska förvånad när jag hörde dom för det var tomt i luften på dom ett tag. Men de strålar sig i glansen av höstsolen innan de ger sig av för gott i år. Tornseglarna, som vi haft kopiösa mängder av i år chartrade iväg i mitten av augusti. Sädesärlorna är kvar på en del håll men de försvinner snart också. Oj vad jag kommer sakna dessa små liv.
Svalorna jobbar på med att föda upp sina ungar. Det är märkligt att se svalor som pilar omkring gulnande träd...