wernborg
04-09-2010, 12:47
Hej.
Vi har en ligusterhäck som är gles på sina ställen den nedre metern. Den övre metern är tät och fin. Vi klippte ner den ungefär en halvmeter när vi flyttade in för två år sedan. Troligen är häcken planterad kring 1990.
Kan man få den att täta till sig där nere utan att klippa ner den? Gödsel? Vad i så fall?
[attachment=54694:PICT8341.JPG]
Hej
Det är bättre om du klipper ner dom plus du kan ge dom kompost nu , men under våren kan du ge dom naturliga gödsel .
H:Bassam
Huggorm
04-09-2010, 15:30
Tillväxten sker ju där det finns sol, det vill säga i första hand uppåt. Vill du ha den riktigt tät nertill måste du nästan kapa den nere vid marken och låta den börja om.
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2010, 17:44
Japp det är bara att kapa ner hårt på vårvintern, det ser ut som de som planterade häcken slarvade med beskärningen i början den borde kapats ner hårt så man fick en förgrening nerifrån, med tanke på hur gles den ser ut och man kan se alltför långa delar utan blad långt ner så gjordes ej detta. Efter att häcken klippts hårt så släpper man upp den ca 15-20cm i höjd per år.
Gör häcken A-formad så solen kommer åt att skina även på de nedersta delarna så brukar den bli rejält tät och fin ända ner.
wernborg
04-09-2010, 23:12
Hmm.
Blir alltså till att acceptera glesheten eller vänta i sju-åtta år på att insynsskyddet är intakt. Tråkigt.
Tack för svar.
Huggorm
05-09-2010, 07:16
Du kan ju plantera någon snabbväxande perenn framför, så är det insynsskyddat under sommaren i alla fall
karin mauritsson
07-09-2010, 11:13
hej, Jag tror inte att det är bra att sätta något framför häcken. Liguster avskyr detta och du kommer att få en helt kal nederdel. I så fall måste man plantera detta nya så långt in att ljus kommer till emellan.
Karin
Men måste man verkligen kapa ALLT?
Räcker det inte med att man kapar en del ett år och sedan nästa del året därefter?
Jag klippte en hel del i mina liguster i våras och de är nu väldigt frodiga nedtill. Men jag har fortfarande kvar höjden då jag inte klippte av allt.
OK, de kanske inte är "exemplariska" men de är i alla fall gröna och nedtill väldigt täta och jag tror att de nästa år kommer att bli ännu tätare så då kan jag ta bort mer upptill.
Vill jag sedan ha dem formade (vilket jag inte vill) så kan jag ju därefter forma dem bättre om kanske två år - med bibehållen höjd och insynsskydd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.