Maria S
Hjälp önskas!

Vi bor på landet i ett falurött hus, och har en rätt otrafikerad grusväg som går förbi utanför. Skulle vilja plantera någon typ av avgränsning mot vägen, men har ingen aning om vad. Tacksam för alla idéer och hjälp jag kan få. Det är ca 20 meter som skall planteras.

Mina tankar så här långt:
- Ingen klippt häck, har varken tid eller tycker det passar i lantlig miljö
- Inget som blir kompakt och helt förhindrar in/ut syn.

Ungefär så. Jorden är morän som är tänkt att förbättras i samband med plantering. Soligt läge. Plats finns för rätt utbredda buskage/plantering i sick-sack om man vill ha det.

Någon som har någon idé?
Aqvakul
Prakthäggmispel - blir så småningom både hög och bred, men oerhört vacker (blommmorna i maj, växtsättet och fin höstfärg). Den är inte heller särskilt svårodlad...
Huggorm
Eller spirea, med något slags rotbarriär skulle den funka utmärkt
Ezereht
Syren är väl ganska lantligt och om man har lite mellanrum mellan dem så det blir mera träd på rad än "häck" så får du också att man ser igenom.

kerstin z5-6
Någon malus sort ,tex sargentii friväxande
mino
Svårt att ordna något snyggt som både är friväxande och lite genomskinligt... Syrénbuddleja kanske om du inte bor i en alltför hög zon? Eller kanske fläder? Nån sorts glest planterad benved?
Maria S
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-09-2010, 12:10) *
Någon malus sort ,tex sargentii friväxande

tummenupp.gif

Där satt den! Klockrent. Malus toringo var. sargentii fk Eskilstuna E som jag hittade här: http://www.eplanta.com/Bra_E-plantor_till_hackar.asp känns perfekt! Skall inhandlas.

Stort tack för samtliga svar som alla var bra - trädgården är stor - och det får bli häggmisplar, syrener, spireor, buddlejor mm på andra ställen...

Någon bra idé om planteringsavstånd för Malusen?
Ezereht
Dom blir ganska yviga. Beror på hur täta du vill ha dem. 1m om häck, mer om du vill ha glest emellan. Gissningsvis, nån annan kanske har en bättre idé.
kerstin z5-6
Nu efter 15 år är min häck av dem ganska tät och dryga 270 cm hög,de är ju malus dvs äpple så du kan glesa ur kronan och klippa buskarna,de är oömma, men svarar med vattenskott vid för hård beskärning

Min häck sitter som din ska, norr/söderläge och väg bakom dem.from år två blommar den så mkt att grenverk och blad är dolda i vit äppelblom under lång tid.Bladen är nu härligt illegula och miniäpplena knallröda.Dessa älskas av fåglar och är fina i höstkransar.Ett av mina bästa växtval någonsin! en meter mellan blir bra, jag hade bara 50 cm .Ville ha tät häck:)
Lycka till!
pikapicha
Som skydd mot gatan har jag syren, forsytia, blodhassel, aronia, ginnela lönn och spirea Diabolo. Tycker inte om att ha en tråkig tät häck och med de jag har satt blir det omväxlande och fint med olika höjd på växterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon