Anny
Det har blivit en del olika sorters tomater i odlingarna men jag saknar namn på bl a dessa. Kan du hjälpa mig hitta sortnamnet och nån kort beskrivning så är jag tacksam.
Bilderna är kanske inte de bästa men jag kan kanske komplettera om det behövs/hjälper.

- Röd liten, blir många på varje kvist [attachment=54700:Nr_2_IMG_2653.jpg]
- Brun päronformad 15-30gr [attachment=54701:Nr_4_IMG_2656.jpg]
- Gul päronformad , liten, drygt 10 gr [attachment=54702:Nr_5_IMG_2657.jpg]
- Gul rund… [attachment=54703:Nr_6_IMG_2658.jpg]
- Gul stor päron ljusgul/gul, 40 - 45 gram [attachment=54704:Nr_9_IMG_2661.jpg]
- Orange stor, rund, köttig ca 130gr [attachment=54705:Nr_10_IMG_2662.jpg]
- Strimmig i gul/grönt [attachment=54706:Nr_13_IMG_2665.jpg]

även dessa saknar namn men jag saknar fn bilder
- Stor gul päron som är lite mindre och lite mörkare i skalet än den ovan med nr 9 i filnamnet.
- liten gul rund lite genomskinlig i skalet påminner om den ovan med nr 6 i filnamnet.

Dessutom har jag i år också odlat
- Whippersnapper - ampel /kruktomat ca 5 gr supertidig, rosa, oval
- Gardener´s delight -
- Vilma Körsbärstomat - små, röda, söta frukter
- Tumbling Tom Yellow - gul liten, lite hårt skal, god, många på plantan Ampel
- Totem

Jag odlar både i växthus och kruka.

Tack för hjälpen !
Anja Danmark
Hej Anny -

et par forslag:

Nr. 2 kan være Black Plum

Nr. 3 Yellow Pear

Den sidste Green Zebra

Så kan jeg ikke umiddelbart komme på mere...

mvh
Anja
Anny
Tack för dina svar Anja,

Är det nån mer som kan nån sort ? Eller är bilderna för dåliga så det är svårt att se ?
Man behöver ju inte vara helt 100, förslag/gissningar går också bra. Då har jag ju nåt att leta på och titta och jämföra med mina odlingar.

Snälla, fler förslag..
Skruttis
Okej här kommer en gissning.

Nr 3: Ildi
Nr 4: Sungold

Den sista Green Zebra eller en omogen Tigerella.

Lycka till!
Anny
Hej "Skruttis"
Tack för dina "gissningar".

Sun Gold sökte jag på och fick först upp en röd men såg sedan att den gula Sun Gold stavas med mellanrum. Ja, det är nog den. Nånstans "ringer en klocka" om att jag känner igen namnet och beställt/haft sådana för flera år sedan. Tomatfröerna är ju så tacksamma att man kan så de fast de är flera år gamla.

Ildi har jag haft tidigare, men tror inte att det är denna. De här växer enstaka och Ildi var som "skyar av tomater - hur många som helst på varje kvist. Tror mer på Yellow pear som Anja sa, de har päronformen helt klart.

Men tack så mycket för dina svar !

Hoppas jag får flera förslag / gissningar / svar.

Anny
Hej !
Jag har två tomater som växer väldigt lika och som jag först trodde var samma sort men de har olika smak.
Båda är runda och lika stora, den ena mörkare röd än den andra som är lite mera orangeröd. Den mörkare röda är söt och god medan den orangeröda också är söt men lite lite syrligare.

Jag har haft fröer av Gardeners delight (eller Garderners delight) och Sweet Olive, kan det vara de ?
Vilken är i så fall vilken ?

Tacksam för tips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon