Ja, alla har vi växtintresserade tagit sticklingar någon gång. Men vilken växt har gått extra bra att rota för dig - dvs vad har varit lättast att rota av det du prövat?
Två växter har varit särskilt lätta att rota för mig. Blomman för dagen och Palettblad. Både Blomman för dagen och Palettblad var rotade och färdigplanterade efter sisådär 9-10 dagar! Dessutom behövdes ingen plastpåse eller dylikt över - som man annars brukar behöva till t.ex. Fuchsior, hibiskusar, klockmalvor, mm...
Alexander-VG-zon3
04-09-2010, 17:38
här är några jag tycker är enkla och som jag får lätt med rötter på
led-kaktusar och suckulenter trycker jag bara ner i sandblandad jord och ställer krukan varmt och ljust. ingen påse efter en tid är dom rotade.
Fuchsior, änglatrumpet, pelargoner, trädtomat, citronverbena får jag rötter snabbt i vatten och i jord.
Fikon med rotningshjälp i jord eller vatten brukar få rotanlag på någon vecka.
salix, kaprifol, buxbom, lavendel, rosmarin, fläder, forsythia m.m. bara trycker jag ner i marken ute eller i krukor. rotar sig lätt.
lättast av alla dessa är nog pelargoner och änglatrumpeter.
fuchsian
04-09-2010, 18:20
Jag undrar på en orchidee- sak.
Jag har endast de vanliga brudorchideer och hade höt om att de gillar att vara ute och att jag kunde flytta dom närmare fönster på vinterhalvåret.
sagt och gjort, efter flera års försök med allahanda råd är mina orchideer på en egen bord som vetter mot öst. Jag har en liten innefontän mitt bland dem, men det skvätter inte vatten på växterna.
Förra helgen blev jag uppvaktad med 3 st olikfärgade och 2-stängslade orchideer och nu är det trångt om saligheten. Jag har belysning över bordet och den är på dagl. och längre på vintern.
De äldsta är nu minst 2-3 år gamla och 2 av dem har nu "Babyn" i sina stängslar, den ena har till och med 2 st. och nu är de nog så stora att jag skulle kunna ta hand om dom.
Jag fick förslag om att lägga dom i vitmossa, men mins inte något mera hur jag ska göra med babyssar.
Sedan har jag 2 st. som det inte har hänt något. trista båda två och tänkte samplantera dem. går det att göra så? Tacksam för svar .... .....fuchian....
På klar första plats, palettblad.
Annars tycker jag att gullranka rotar sig lätt och Dr.Westerlund. Hjärtat på tråd får man tät och fin genom att rota tillbaka det man klipper av i krukan.
På balkongen slingrar sig ett pennigblad fram och rotar sig i krukorna det besöker.
mamamaggan
04-09-2010, 19:17
Physalis är nog det som har varit lättast att rota. Den får rötter snabbt och inte bara rötter där det suttit blad utan ibland utefter hela den del av stjälken av setat i vatten.
Alexander-VG-zon3
04-09-2010, 19:22
karlbergare är ockås väldigt lätta, hittade ett skott som hade åkt av som jag inte hittat förens nu och det hade rotat sig i gräsmattan och hunnit bli en fin liten planta med flera nya sidoskott och ett fint rotsystem.
mamamaggan
04-09-2010, 19:24
Oj nu n är jag läste Flaxss inlägg så kom jag på en som rotar sig själv i andra krukor om den kommer åt , australisk viol/murgörna. En violblommande murgröna !
Vandrande jude är ju hur lätt som helst, får snällt rötter efter ett par dagar i vatten.
Bladkaktusar (November-, jul- påskkaktus osv) är bara att trycka ned i jord så tar de sig.
Håller med om Palettblad, det går också fort och lätt.
CITAT (mamamaggan @ 04-09-2010, 20:17)

Physalis är nog det som har varit lättast att rota. Den får rötter snabbt och inte bara rötter där det suttit blad utan ibland utefter hela den del av stjälken av setat i vatten.
Samma med Palettblad!
Sen kom jag på att Gullrankor och Dracaenor också är lätta att lyckas med, men de tar något längre tid på sig.
strandskatan
05-09-2010, 17:08
Klockranka! Spara klockrankan över vintern går lätt i söderfönster utan extrabelysning, ta sticklingar på våren, rotar sig lätt i vatten, helst i ogenomskinligt kärl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.