Ålgryte
I somras när det var så varmt tyckte jag det lät logiskt att pelargonerna kupar sina blad (de ser stängda ut, som en hopvikt skål) för att skydda sig mot värmen. De svalare dagarna var de platta som vanligt. I synnerhet den fröuppdragna Black Velvet viker ihop bladen så att inte man inte ser hur ovanliga de är blush.gif Det är ju för bladens skull jag vill ha den!

Är det typiskt för Black Velvet och andra pelargoner med vackra blad, att vika ihop bladen? A Happy Thought har aldrig riktigt platta blad, men det har jag tagit som särdrag för den sorten eftersom den "vanliga" zonalen i samma kruka har platta blad.

Varför gör de så? Idag är det inte så varmt men ändå har Black Velvet fällt ihop sina blad confused.gif Vill den inte vara ute i friska luften eller är det något annat som är fel?
Red Top
Jag tror inte att det är typiskt. Mina gör aldrig så. Varken när det är varmt eller kallt. Jag har mina ute i solen från juni till slutet av september.

Jag har både flera olika Black Velvet och flera Black Magic. Alla är frösådda i fjol eller i år. Jag har dem oxå för bladens skull. De är verkligen häftiga. yes.gif

Blir intressant att höra vad andra har för erfarenheter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon