Full version: "trasig" jord
godivaex
Hej!

Har ett gammalt torp med gamla rabatter som jag har problem med. Höstflox, höstaster och kantnepeta växer ok men annat går på knäna. Frösådd Tagetes blommar aldrig. Frösådd rosenskära är nu 2 m hög och har fortfrande inte blommat. Buskrosen drar iväg och är spinkig men blommar på 3 stammar. 2alunrot + diverse annat tar sig aldrig utan förblir små...

Det här är andra sommaren som det växer trögt och jag gödslade med ko på påse i våras+ att jag täckodlar med gräsklipp. Tycker inta att gödslat jättemycket. Rabatten är halvsolig.

Jag misstänker att det finns för mycket kväve eller att det är ngt fel i jorden. Någon som har tips som inte innebär att gräva upp flyta allt och ersätta jorden?

/g
officinalis
Kogödsel och täckning med färskt gräsklipp. Låter som om du är för givmild med kvävet till de blommande växterna.
Kvävet kommer omsättas i jorden. Redan under första året så är stora delar av det förbrukat. Gödsla magrare under nästa år och täck med färskt gräsklipp endast i början av säsongen då blommorna inte är blominducerade.
lokatten
Hej,
Jag har odlat rosenskära i flera år på min kolonilott. Jag har märkt att rosenskäran trivs bäst i varmt, skyddat soligt läge i lätt jord. För mycket näring gör att den inte blommar. Den behöver egentligen inte mycket skötsel alls. Kanske en kombination av för lite sol och för mycket gödsel? Men detta kanske du redan visste.
godivaex
Hallojs

Sorry sent svar. Jo jag har misstänkt att jag kanske gödslat för mycket, MEN förra året gödslade jag inget alls och då såg det likadant ut... Jag gödslade mina tagetes efter tips här på Odla.nu men det skulle jag uppenbarligen inte ha gjort.

Rabatten får inte för lite sol.

Jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till men det är hemskt tråkigt att det inte tar sig. Jobbet man lägger ner blir liksom inte riktigt lika roligt.

/G
kerstin z5-6
Misstänker något annat , rosen skulle ju varit glad åt gödseln men är det inte? Hur är jorden, hårdpackad?
I vår skulle jag gräva upp rubbet utom rosen, byta ut 30 cm jord(tex ko på påse enbart) o blanda med befintlig bottenjord o grovt grus..ofta är dessa rabatter intill husvägg? de som det går sämst att odla i.Är den dessutom smal så kan det vara svårt för växterna.Ko på påse är ingen stark gödsel-den sätter jag plantor i kruka direkt i, utan utblandning..
I samband med detta kan du passa på att dela de gamla perennerna o ta bort mittdelen"
Gissar på en kombination av trött jord, ej delade gamla perenner samt för kompakt jord utan syre
godivaex
Hej igen

Konstigt jag får inga epost när ni svarat trots jag ställt in det.... Jaja.

Kerstin: Jag håller med i ditt resonemang för jag tycker att det här känns som något annat än övergödning av kväve. Förra helgen flyttade jag om lite i rabatten och runt rosen var jorden riktigt kompakt. På andra håll i rabatten var den lucker och kändes mullrik och bra. Ja, tyvärr är rabatten vid husväggen och är bara ca 40 cm djup.

Rosen har i år blommat mer än förra året men samtidigt blivit mycket högre. Den är i år säkert 1.20m hög. Förra året kom den kanske upp i 0.75 m. Den har nu tre rakt uppstående kvistar som har gett blommor, förra året hade den bara 1-2 kvistar. Den remonterade dessutom det här året (vet inte vilken sort det är) men jag klippte bort blommorna för att tvinga den lägga att energin på att etablera nya rötter istället, då jag blev tvungen att flytta den. Den var på väg ut i gräsmattan... Rosen buskar/grenar sig inte av ngn anledning, trots att jag klippte ner den i våras. Förra året delade jag en stor höstflox och den har tagit sig fint och är nu nästan lika stor i år som förra året.

Har nu även planterat lite nytt: bla en vädd och en stockros, får se hur de klarar sig. Funderar även på att köpa in en malört "Silver queen" och se om den klarar sig i det torraste hörnet och får samsas med rosa rölleka, rosa nejlika, diverse oranga liljor och akleja ...

Jag får se om jag orkar gräva upp rabatten igen. Ev kör jag vidare på gräsklipp. Grävde och luckrade och flyttade om grejjer förra året och har grävt och luckrat och flyttat en del även i år. Har öst i gräsklipp i mina grönsaksbäddar och där var det jättemycket maskar i förra veckan, så det verkar fungera kalasbra! Är det för mycket kväve så lakas det väl bara ur under vintern, eller har jag fel?

Får se hur jag åtgärdar rabatten, har inte tid med för stora projekt då vi inte bor där på heltid. Det är ju tråkigt när det inte blommar ordentligt.
Bassam
Hej

Blommor blir mindre om finns obalans mellan näring (om jorden har mera kväv än fosfor och kalium)i jord plus om de står på lite ljus , så du kan ta bort översta 5 cm jord från marken och lägga i stället kompost.

H:Bassam
Ezereht
Verkar som du grävt om i dina rabatter och kollat läget, men i min brorsas gamla perennrabatter när jag grävde var det stenhårt. Bara rötter och ingen jord kvar i princip. Men om du fyller på vad det lider med material och kollat så de inte ligger under taket (inte får regnvatten och därför torkar) så borde det ju bli bättre.
kerstin z5-6
ja rosor är smarta -den flyttar ut från väggen där det antagligen är aldeles för torrt.
Den får du om du vill ha den där vattna flera ggr i veckan under torrtiden, 3 hinkar var gång.
Vilken ros är det? Alla rosor grenar sig inte på samma sätt, de högvuxna har stockben-det får man leva med och sätta något framför dem, Pimpineller tex strävar ju mest uppåt de med, innan de grenar sig nämnvärt.
Ett alternativ är ju också att istället för att gräva upp allt , bredda rabatten och flytta ut de växter du tycker ser ut att må sämst -från väggen.
godivaex
Jo förmodligen är det för torrt. Ev. gör jag rabatten djupare nästa år. Nu är det ju för sent. Problemet är ju mängden jord som måste till för en bredare rabatt... har inte kompost och har inte råd att köpa hur mycket påsjord som helst. Ska kolla om det finns någon bonde i närheten som vill bli av med gödsel...

Rossort har jag ingen aning om. Den är gul med fina välformade inte så "feta" blommor. Kan vara en landora. inte jag som köpt den, utan förra ägaren.
kerstin z5-6
kolla med närmaste ridskola, de har ofta överflöd av gödsel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon