|
mimmi 1
04-09-2010, 21:10
Får lägga frågan här, då avd.prydnadsväxter har nåt error-fel... Jo, jag har en cardinal lobelia som är stor och fin, men som jag har fått klart för mej nu, inte är vinterhärdig. Den ska tas in över vintern... men hur? (har ställt frågan förut, men hittar den inte, och skrev inte upp svaren jag fick..  ) den har förmodligen en stooor rotklump nu, kan jag skära av den, så den får plats i en kruka, modell mellan? eller måste jag försöka att inte skada rötterna och sätta den i en stooor kruka?? placering under vinten då? svalt o mörkt, eller ljust? eller helt enkelt som en vanlig krukväxt? nån som har erfarenheter? kardinal lobelian i full blom.
Red Top
04-09-2010, 22:54
Hittade den här tråden. Den är tydligen härdig åtminstone upp till zon tre. Cardinallobelia
Alexander-VG-zon3
04-09-2010, 22:59
här är din tråd http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=100649&hl=men som kerstin skrev får den fuktig jord i ett skyddat och varmt läge så kan den klara sig till syd-mellan sverige (mycket snö över den är bra eller lättar täckning). får den rätt läge och klimat tål den väldigt mycket kyla ner till -35c -45c. annars kruka in den och övervintra den svalt inne, ca 0c +10c. håll den lätt fuktig om den står väldigt kallt. ev under extraljus.
mimmi 1
04-09-2010, 23:15
tack Red top o Flaxss... men Flaxss, hur i all världen hittade du min gamla tråd?? Hur som helst, så har jag inte 10 grader inomhus, och ska den stå i källaren, där vi har en anings svalare, så är där mörkt, och det tror jag inte riktigt på... finns väl risk för att den ruttnar då?? och vore man spådam, så visste man ju vilken vinter det blir... det är ju inte så lätt med täckning, om det regnar, o fryser, o snöar o tinar om vartannat, som det brukar göra vissa senhöstar/vintrar...
Antingen chansar jag, och har den kvar ute, eller så krukar jag den och tar in den i värmen... några andra val har jag tyvärr inte... OM inte man skulle ta och hålla lite värme i uterummet vill säga... tanken finns ju förståss... men skulle det bli ner emot -30 och ännu värre, under en längre tid, som vi faktiskt hade förra vintern, så vet jag inte om elementen därute klarar att hålla +
frågan kvarstår! men den är ju så fin!! kanske man kan dela den? låta halva vara kvar ute, och den andra halvan inne?? hmmm.... får fila på det!!
Alexander-VG-zon3
05-09-2010, 12:28
jag sökte på odla och hittade din tråd. har du den ute så den får kallt ute. så kan du övervintra den i rumsvärme och ev under extraljus (det kommer hjälpa den). jag tror ockås den kan ruttna om den får det kallt och svalt även om det är en sumpväxt. får du en mild och regnig vinter ute så är det ju bra för den. i naturen växer den intill vattendrag och i sumpmarker upp till syd/östra Kanada. så den tål vinterfukt. har du mycket snö så är det bra och du kan skotta över extrasnö över den, snön isolerar bra mot kyla. annars kan en täckning med ett tjockt lager eklöv eller halm skydda mot kyla. annars om du vill dela den så hade jag nog gjort det. testa en ute och testa en inne. då har du garderat dig. och väldigt vacker planta du har så det skulle ju vara synd om den dog. men vilket som så kan det nog bli en del pyssel.
kerstin z5-6
07-09-2010, 18:16
Min blir kvar ute, så jag vet om den är härdigare i grus än i lerjord.Om du tar in den sätt dit en lampa , dra in en sladd i källarförrådet bara.Ljus + svalt gör så mkt mer än bara svalt..lampan tänd 12 tim /dygn Hehe Flaxxs Eklöv hava vi icket  men granris kan vara bra om det läggs på sent
Alexander-VG-zon3
07-09-2010, 18:41
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-09-2010, 19:16)  Hehe Flaxxs Eklöv hava vi icket  men granris kan vara bra om det läggs på sent vi kan byta, jag skickar upp alla eklöv du behöver och så skickar du ner all snö jag behöver
kerstin z5-6
07-09-2010, 18:53
OK ..tre ton till att börja med då?
mimmi 1
07-09-2010, 19:36
ok, tror jag tar in den... sen kanske den kan få bo i kruka nästa sommar? det blir ju enklast att göra så, om den nu ska grävas upp varje höst? blir intressant att höra till våren Kerstin, om din överlever vintern ute!
Sussie F-Flower
07-09-2010, 20:58
Jag har också 2 st. Man KAN alltså övervintra dom??? Jag som hade tänkt slänga dom så småningom.... Tack för den upplysningen!
mimmi 1
07-09-2010, 21:02
jaadu, sussie, det återstår ju att se!! men prova ska jag deffinitivt!!
Alexander-VG-zon3
07-09-2010, 21:07
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-09-2010, 21:58)  Jag har också 2 st. Man KAN alltså övervintra dom??? Jag som hade tänkt slänga dom så småningom.... Tack för den upplysningen!  ja det går att övervintra dom, hos mig både ute och inne. men när jag hade dom så bodde jag i skåne nordöstra zon 1-2. hur exakt långt upp dom går vet jag inte. men åtminstone syd-mellan sverige. har du två prova en ute och en inne.
Sussie F-Flower
07-09-2010, 21:39
CITAT (flaxss @ 07-09-2010, 22:07)  ja det går att övervintra dom, hos mig både ute och inne. men när jag hade dom så bodde jag i skåne nordöstra zon 1-2. hur exakt långt upp dom går vet jag inte. men åtminstone syd-mellan sverige.
har du två prova en ute och en inne. Aldrig!!!! Inte här där det kan bli över 30 grader kallt!!! Men inne ska jag definitivt prova! Utvecklar den en "knöl" under sommaren?
Sussie F-Flower
07-09-2010, 21:48
CITAT (mimmi 1 @ 07-09-2010, 22:02)  jaadu, sussie, det återstår ju att se!! men prova ska jag deffinitivt!! Det är klart att du ska prova, om det går!  Det tänker jag med! Tack för tipset! Du har alltså din i rabatten?
Alexander-VG-zon3
07-09-2010, 22:03
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-09-2010, 22:39)  Aldrig!!!! Inte här där det kan bli över 30 grader kallt!!! Men inne ska jag definitivt prova! Utvecklar den en "knöl" under sommaren? som jag skrev innan får den rätt läge/klimat så klarar den mycket kyla. den växer vilt upp till nord/östra USA och Kanada där det blir ner till -35c -40c (och mycket snö samtidigt dock). http://plants.usda.gov/java/profile?symbol...ca2_003_avp.tifden växer ju dock inom ett brett klimat område, men plantor som kommer från norr borde ha ganska bra köldtålighet.
kerstin z5-6
08-09-2010, 08:32
Jag har övervintrat den ett år i z 5.Problemet är inte kylan ,utan att att den är fuktälskande men samtidigt klent härdig. Tror det stället var för torrt.Så den gick ut.Eftersom jag alltid testar allt tre ggr på tre olika ställen i trädgården innan jag ger upp-testar jag nu i fuktighets hållande grus, halvskugga och där snön ligger djup.
Fö går ju alla perenner utmärkt att övervintra svalt under ljus.Den har ingen knöl utan vanliga rötter Det finns även en blå variant Lobelia siphilitica som man kan så själv.Hos mej är den en kortlivad perenn.Ett par år sen får man så den igen.
Alexander-VG-zon3
08-09-2010, 10:18
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-09-2010, 09:32)  Det finns även en blå variant Lobelia siphilitica som man kan så själv.Hos mej är den en kortlivad perenn.Ett par år sen får man så den igen. den var vacker, vet du någon som säljer den ? frön.
kerstin z5-6
08-09-2010, 11:12
Mina har försvunnit under de år jag inte var i min trädgård, men jag ser att Irene har dem, vi kanske kan be henne om frö?  annars brukar de ha den på Gardens North
mimmi 1
08-09-2010, 12:37
CITAT (Sussie F-Flower @ 07-09-2010, 22:48)  Det är klart att du ska prova, om det går!  Det tänker jag med! Tack för tipset! Du har alltså din i rabatten? jag har min i rabatten.. bilden du ser i trådstarten.... jag var nyligen på blomsterlandet i Umeå, där sålde dom cardinal lobelian nu, så jag passade på att fråga där om den var vinterhärdig... nej, nej, nej sa dom och skakade på huvudet, övervintra den inne, och sköt den som en vanlig krukväxt!! så ni ser.... sätten äro många-knepen ännu fler
Alexander-VG-zon3
08-09-2010, 14:20
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-09-2010, 12:12)  Mina har försvunnit under de år jag inte var i min trädgård, men jag ser att Irene har dem, vi kanske kan be henne om frö?  annars brukar de ha den på Gardens North  sköter du snacket ? jag har beställt innan från dom men det kom aldrig nåt, säkert blev nåt fel. men får gå in och kolla på deras hemsida.
kerstin z5-6
08-09-2010, 15:11
OK Flaxxs:)
Mimmi
Personal på plantagen brukar ge råd som inte alltid stämmer med verkligheten .Som krukväxt tror jag def inte att den trivs ..
mimmi 1
08-09-2010, 17:51
Kerstin, jag skrev Blomsterlandet, inte plantagen... håller fullständigt med dig ang. plantagen, men på blomsterlandet i umeå finns det en del kunniga.... men jag litar på dig Kerstin  låter den få en ordentlig vintervila.... kanske halva, får se hur jag gör... om ena halvan får stanna ute eller inte...
Red Top
08-09-2010, 18:10
Flaxss! Impecta har den. Jag köpte frön därifrån i våras. Lobelia siphilitica Tyvärr sådde jag dem sent, så de har inte börjat blomma förrän nu.
Alexander-VG-zon3
08-09-2010, 18:20
CITAT (Red Top @ 08-09-2010, 19:10)  Flaxss! Impecta har den. Jag köpte frön därifrån i våras. Lobelia siphilitica Tyvärr sådde jag dem sent, så de har inte börjat blomma förrän nu. tack då kan jag ju köpa därifrån
edit ....fel citat CITAT (kerstin z5-6 @ 08-09-2010, 09:32)  Jag har övervintrat den ett år i z 5.Problemet är inte kylan ,utan att att den är fuktälskande men samtidigt klent härdig. Tror det stället var för torrt.Så den gick ut.Eftersom jag alltid testar allt tre ggr på tre olika ställen i trädgården innan jag ger upp-testar jag nu i fuktighets hållande grus, halvskugga och där snön ligger djup.
Fö går ju alla perenner utmärkt att övervintra svalt under ljus.Den har ingen knöl utan vanliga rötter Det finns även en blå variant Lobelia siphilitica som man kan så själv.Hos mej är den en kortlivad perenn.Ett par år sen får man så den igen. Kerstin - vad menar du med fuktighetshållande grus ?
kerstin z5-6
09-09-2010, 09:05
Grus , helt enkelt..naturgrus blandat med en botten av kodynga. Grus håller fukt bättre än jord men är samtidigt zonhöjande då det inte håller tjälen lika länge som jord gör 063sm.jpg
Irene_L
09-09-2010, 09:20
Blå Axlobelian, Lobelia siphilitica, är en perenn blomma som verkar trivas överallt i min trädgård!  Den är en lättsådd blomma och har en sån härlig blå färg! Härligt med perenner som blommar fint den här tiden! Jag sådde min för 4 år sen och det kommer att bli en massa frön som ni gärna får!!! Skicka ett pm om ni vill ha sen!
Alexander-VG-zon3
09-09-2010, 10:09
CITAT (Irene_L @ 09-09-2010, 10:20)  Blå Axlobelian, Lobelia siphilitica, är en perenn blomma som verkar trivas överallt i min trädgård!  Den är en lättsådd blomma och har en sån härlig blå färg! Härligt med perenner som blommar fint den här tiden! Jag sådde min för 4 år sen och det kommer att bli en massa frön som ni gärna får!!! Skicka ett pm om ni vill ha sen! jätte vacker lobelia, speciellt med den blåa färgen. jag tar gärna emot lite frön om du har över. kan skicka ett pm längre fram.
Irene_L
09-09-2010, 10:35
CITAT (flaxss @ 09-09-2010, 11:09)  jätte vacker lobelia, speciellt med den blåa färgen. jag tar gärna emot lite frön om du har över. kan skicka ett pm längre fram. Gör det!
kerstin z5-6
09-09-2010, 11:06
Hänger gärna på ! mina har gått ut :)Pmar sen jag med och säj till om du vill ha något från mej.
Irene_L
09-09-2010, 11:27
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-09-2010, 12:06)  Hänger gärna på ! mina har gått ut :)Pmar sen jag med och säj till om du vill ha något från mej. Det blir bra, Kerstin!
Jag sådde i våras Lobelia Speciosa. Jag blir så förvirrad när jag ser Mimmis bild för min ser exakt lika ut. Vad är det som skiljer Cardinallobelian och den jag har ?
[attachment=54780:Lobelia_Speciosa.jpg][attachment=54781:Lobelia_Speciosa2.jpg]
kerstin z5-6
09-09-2010, 13:51
Din är en kultiverad f1 hybrid som kan ha många färger -rosa vit röd osv L Cardinalis växer i det vilda och är alltid röd.
L. cardinalis, L. splendens, L. fulgens och L. x speciosa kan sådana kultivarer heta tex.
Då är det inte lönt att ta frö och tro att den blir röd - om jag förstår dig rätt.
kerstin z5-6
09-09-2010, 16:31
antagligen kan de avkommorna bli både rosa vit eller röd ja.
OK då vet jag. Tack för hjälpen.
Sussie F-Flower
09-09-2010, 21:23
Kerstin: Kan man ta sticklingar? Om man kan, och dom hinner rota sig bra så kanske man har flera/större möjligheter att lyckas med övervintringen. Eller är det helt fel tid nu? Jag köpte mina på handelsträdgården och jag tyckte dom var väldigt dyra. Kan jag på något sätt förhöja mina chanser att överleva plantorna fram till våren så vill jag gärna prova. Nästa år vill jag ha MÅNGA!!!
Crazy4Flowers
09-09-2010, 23:13
Jag har en liten planta i trädgården. Den planterades sent i fjol och jag trodde inte att den hade klarat sig, vart lite ledsen över det eftersom jag ÄLSKADE blomman, den är så läcker starkt röd. Men den har klarat sig även fast vintern var mycket svår och jorden min är dålig. Tät gul lera som jag har gjort vad jag kan att förbättra. Men den växer dåligt, ska försöka luckra jorden tidigt till våren och kanske kasta på lite kompost så får maskarna sköta luckringen. Vill inte göda nu när dom ska gå i vila.
kerstin z5-6
10-09-2010, 07:43
Sticklingar är det nog fel tid för nu.Vill man ha många är nog frö enklare.Cardinalis finns på många fröfirmor
Ja jordförbättra i vår kul att den klarat sig!
Krokodilen
18-09-2010, 16:14
Åh vad synd att jag kastade den jag hade i kruka på bron förra sommaren. Visste inte vad det var, köpte på Plantagen för den var vacker. Dom sa det var "nån slags lobelia". Trodde det bara var en sommarblomma precis som vanlig blå lobelia. Då ska jag köpa till rabatten på framsidan nästa sommar. Med lite tur klarar dom sig.
mimmi 1
18-09-2010, 20:52
Idag har jag tagit upp min cardinal lobelia, och krukat den. och nu ska jag försöka övervintra den inomhus. Ska jag klippa ner den nu? eller bara låta den vara?
fuchsian
18-09-2010, 21:09
Jag har tittat om och om igen på din fina växt och jag vet inte om jag är ute och cyklar men jag har 2 plantor som bara skjuter blad men inte blommor, nya plantor för i år.
På bilden i min etikett ser ju blommorna så lika dina, men jag har större blad. Det står på etiketten att den jag har heter ----Bergenia purpurascens, så jag är inte säker om det är en liknande växt eller vad har jag fått med mig? Få se om någon kan känna igen denna? denna ska vara en berenn, men varför inga blommor som på bilden i etiketten, jag fattar noll???? .. fuchian .....
mimmi 1
18-09-2010, 21:27
kan du lägga in en bild fuchian? jag har ju inget egentligt namn på min, då jag fått den namngiven här på forumet. den var i en två liters kruka, och kraftig, men utan blommor när jag köpte den, namnlös, alltså en chansning, jag var helt enkelt nyfiken på vad det var... och det resulterade i den fina blomman som bilden visar!
MEN jag är också lite fundersam, för i impecta-katalogen finns frö att köpa, och där står att den är perenn... nåja, den kanske är perenn, men dåligt härdig, så min får iallafall flytta in i vinter, så får jag se hur jag gör nästa år...
kerstin z5-6
18-09-2010, 23:14
Bergenia? det har inget som helst med Lobelia att göra, Bergenia är härdig i zon 1-8 Som jag sagt förut denna är naturligtvis perenn där den är Härdigvilket den inte är i z 5..för det mesta
Om man inte är spiksäker på vad man svarar på kan det vara en god idee att låta bli...
mimmi 1
19-09-2010, 00:08
alltså..Bergenia liknar ju inte Cardinal lobelian alls, varken i blomma eller blad, så fuchian, jag förstår inte riktigt ??
och Kerstin,, jag formulerade mig bra lite tokigt, jag vet att den är perenn, men det diskuteras lite hit o dit om perenner... att perenner inte har någon odlingszon etc. och många frågetecken kan dyka upp för alla oss som inte är lika kunnig som du!
lite förvirrande kanske om man köper frö där det bara står att växten är perenn, sedan visar det sig att den inte klarar lite kallare zoner....då HAR väl ändå perenner odlings zoner? och det vore ju bra om det framgick även på fröpåsar...
kerstin z5-6
19-09-2010, 08:18
Det går helt enkelt inte att säja..alla såråd, även mina är generella.Jag kan tex odla krukväxtcampanula..i min lerjord.men inte Mose brinnande buske-den trivs inte hos mej hur många gånger jag än försöker.Det har inget med zon att göra alls.Mjölk klockan är hos mej nästan ett ogräs om än vackert,men funkar inte hos odlarkompis i z4 . Generellt sett är de flesta örtartade växter som vissnar ner på hösten härdiga i z1-7 Zonangivelserna kom till och gjordes för vedartade växter.Inte för perenner.. Sen finns det grupper av perenner som är mer kinkiga och vill ha särskilda levnadsförhållanden för att klara sig bra .Surjordsväxter tex, växter är ju levande material,man kan alltså inte vara helt säker på att de klarar sig 100 %.Och det är en del av tjusningen:) Zonknäckeri när det gäller vedartat är något jag verkligt gillar Men ofta ganska dyrt sätt om man köper färdiga buskar och träd. Frösådda planter däremot kostar ju inte så mkt
De växter som dör fryser sällan ihjäl utan dör torkdöden på våren i norr.Solen lyser skarpt på tjälad mark.. de vaknar men kan inte ta upp vatten..Skuggning kan hjälpa.
Alexander-VG-zon3
19-09-2010, 10:53
ja ibland är det inte vinterkylan som dödar, hos mig är det oftast regn och växlande väder som gör att perenner dör/dör ut.
uppe i norr har ni ju mycket snö vilket är bra. men som saknas här vissa år.
sedan visst klart det finns perenner som är känsliga för kyla också. men det är inte allt. och perenner är ju alla örtartade som vissnar ner och som tål att övervintra någonstans i sverige. Lobelia cardinalis är en som oftast klara sig utan problem i södra sverige. och då blir den ju perenn.
mimmi 1
19-09-2010, 15:57
kerstin... Tack för ett uttömmande inlägg.... jag ska nu notera, så kommer jag ihåg nästa gång jag blir villrådig!
fuchsian
19-09-2010, 16:21
Jag har endast en del av förpackningen kvar och de växer bland min stora mångfärgade planta, som jag trodde var en liten prickblad och skulle endast ge färg åt dessa stora, gröna blad, men den rackarn täcker det mesta och jag har rotat där bland dessa och letat efter om denna bladväxt ska blomma, men nix.
Mina bilder är ännu huller om buller i datorn och har inte lärt mig att ta dom hit i forum, men om det hjälper, så hittade jag den andra delen av förpackningen, hade lagt dom vid sidan av växterna för att hålla reda på dom. Men här står det också " Elephant´s Ears, blommorna ser dock på bilden ut som dina, det var därför jag reagerade på din bild och mina gröna,rätt stora blad och de ligger staxs ovanför jorden och högre skulle den bli om blomstänslarna hade kommit upp. (nu är nog daxs att jag tar itu med min camera, så det blir lättare att förklara) bilden säger ju mycket mera. Mina gladiolyser blommar för fullt! har tagit bilder av dem.
ibland får man med sig lite oäktingar när man rotar runt i plantskolor, men här är den delen borta där det stod mer om et. ..... fuchian .....
Alexander-VG-zon3
19-09-2010, 16:28
Bergenia cordifolia brukar på eng heta Elephant´s Ears. men står det på etiketten att det är en Bergenia purpurascens så är det nog så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|