Dagliljor blommar bäst i öppet läge. Det behöver inte vara solbelyst hela dagen men ju soligare desto mer blommor. Detta gäller då alla de nya hybriderna. De gamla rena arterna klarar att blomma relativt bra även i lite skuggigare läge.
Jorden skall ej vara för sandig, annars kan det vara precis vad som helst verkar det som. Dagliljor älskar nämligen vatten men inte att stå i vatten.
Jag rekomenderar alltid vårplantering och framförallt om man bor över Stockholmsgränsen.
Välldigt grund plantering, bara strax under ytan med rothallsen, gärna djupgrävt hål så rötterna lätt kan växa ner på djup nivå och ta upp vatten.
H. 'Stella de Oro' är en söt låg Daglilja som är MYCKET blomvillig, har tunna smala blad, nästan som ett gräs. Börjar tidigt och blommar sedan om flera gånger på sommaren. Går utmärkt att även odla den i kruka på t.ex. balkong eller alltan.
[attachment=55143:1Hemeroc...deoro_1_.jpg]
Jag har många fina bilder i mina Picasaalbum, titta gärna in där för att få inspiration.
http://picasaweb.google.com/olssons.garden/Hemerocallis#Siffrorna som står på vissa bilder är blommans diameter och blomstängelns höjd.
[attachment=55144:006_Heme...SDC11874.JPG]
Karin i Marum //