Lilla hjärtat
Hej!

Jag har frysen full med sojabönor som jag skördade i går. Underbart! En pallkrage gav 5 liter bönor. Ska bli härligt att njuta av. Tycker att sojabönor är nästan lika goda som sparris. Det blir definitivt fler sojabönor nästa sommar, så lättodlade som de är. Sorten heter Fiskeby V.

Sojabönorna

Ha en härlig dag!
//Linda
Åsa, mälardalen zon 2
Japp de gav ganska god skörd jag testade en japansk sojaböna iår åt Runåbergs kommer tyvärr inte ihåg exakt vad den heter just nu, urdålig grobarhet på fröerna dock men de plantor som blev fick massor av bönor och jag som älskar Edamame och köper massor på ICA kan ju nu ha en del egna i frysen.
Lilla hjärtat
Edamame, älskar också den. Är nästan beroende wink.gif Tycker att den sorten ger större bönor än Fiskeby, men så har säkert Edamame betydligt bättre växtförhållanden. Men det känns bra att odla själv, i stället för att köpa sojabönor som fraktats hit från Asien - eller var de nu odlas.

//Linda

Åsa, mälardalen zon 2
Edamame är ingen sort?? Edamame är ett tillagningssätt för sojabönor.
Lilla hjärtat
Är det! Berätta mer. Vad innebär det? Då är det jag som missuppfattar. Det står någonting som börjar på E på påsarna med sojabönor på Ica Maxi. Det var det jag trodde du menade.

//Linda
Åsa, mälardalen zon 2
Edamame = lätt förvällda saltade omogna sojabönor som serveras i sin skida.
Lilla hjärtat
Ah, typ så som jag äter dem ...

Tack
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon