Full version: Kaprifol i kruka
fuchsian
Hej,

Jag fick ett skyddsplank framför mina krok- jord - trädgårdsredskap som lite av en förlängning av den bakre väggen som vetter mot ost.
Där finns ett hörn som jag tänkte att ev. kunna sätta en större kruka med en lämplig klättrare. Platsen har plattor på marken och gränsar till grannens 5m hög tuja. På detta sätt slipper jag ha framme allt som behövs vid planteringar och kunna ha det snyggt i trädgården, utan dessa attiraljer.
Jag är väldigt svag för kaprifolen, men pga de doftar, vill maken inte ha det där han håller hus.

Tacksam för förslag! ska inte plantera något i höst, men till våren och den har plats att bli lummig.
Mvh .... fuchian ....
lisaigbg
Hej!
Jag har själv en kaprifol i kruka, som är täckande över väggen jämte balkong dörren, och växer upp till 3m upp.
Det tipps jag kan ge dig är att, gräv upp en vildkaprifol, ta med så mycket rot du kan.
För ju mer rotpaket, desto snabbare blir den stor och yvig.
Och den vilda är också mycket tålig och har vackra blommor med efterföljande vackra röda bär.(se mina bilder)
fuchsian
CITAT (lisaigbg @ 06-09-2010, 10:33) *
Hej!
Jag har själv en kaprifol i kruka, som är täckande över väggen jämte balkong dörren, och växer upp till 3m upp.
Det tipps jag kan ge dig är att, gräv upp en vildkaprifol, ta med så mycket rot du kan.
För ju mer rotpaket, desto snabbare blir den stor och yvig.
Och den vilda är också mycket tålig och har vackra blommor med efterföljande vackra röda bär.(se mina bilder)

Tack för svaret, nu vet jag vad jag ska leta efter. Det blir inte så kalt och den har gott om utrymme att bre ut sig, så det ska jag fixa, tack! tummenupp.gif .... fuchian ....
Peztis
CITAT (fuchian @ 05-09-2010, 11:11) *
Jag är väldigt svag för kaprifolen, men pga de doftar, vill maken inte ha det där han håller hus.

Men det finns ju kaprifoler som är doftlösa... Och så har du ju alla varianter av klematis som inte heller luktar ned området totalt.
fuchsian
Hej,

Jag är nog för svag för kaprifolen och doften. Där den ska vara, vistas ju endast jag, så tänkte unna mig det jag har saknat såååå länge. Vi hade en kaprifol på baksidan som bredde ut sig mot vardagsrumsfönster och runt verandan, men när den rackarn sköt ett skott gm taket ( ? ) in på verandan, fick den sin dödsdom. vi hade jämnt råttor på vinden, så inåt mot väggen kommer det inte fler klättrare, men vi har nog fått en hyglig ordning där.
Jag har redan 3 olika klematis och det kan bli fler, gillar dom, men till min lilla hörna med trädgårdsgrejer ska jag skaffa till våren en klematis och tack för råden, ni alla........ smiley_small_hug.gif ... fuchian ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon