Snorkeljohn
05-09-2010, 10:11
Har funderat på att skaffa mig ett par Saskatoonbuskar/träd men det är ju inte så lätt.
Jag bor i Göteborgsområdet och tar tacksamt emot tips på försäljningsställen.
Verkar dock som att de går att köpa från Önskebrunnen via postorder.
Här kommer då min fråga med tanke på att de är svårt och dyrt att få tag på Saskatoon.
Kan jag lika gärna odla amerikanska blåbär?
Dessa är ju inga som helst problem med att få tag på här i Göteborgsområdet.
Vilket smakar bäst?
Vilket ger bäst skörd?
Vilket är lättast att odla?
Jag tar tacksamt emot alla synpunkter och förslag.
Jan Lindgren
06-09-2010, 08:46
Hej!
Saskatoon är mer lättodlad, men blåbär godare. Skörden beror på odlaren och antalet trastar i trakten.
MVH
Jan Lindgren
Eva 33c
06-09-2010, 09:08
Saskatoon- det är väl ett annat namn på häggmispel, amelanchier alnifolia, om jag förstått det rätt? Kanske speciella namnsorter som är framtagna för bärens skull? Jag har en häck av A alnifolia och hinner aldrig smaka på bären, som är stora och många, före fåglarna...
Men sen har jag två buskar av något som kallades blåbärstry och Lonicera kamtschatica när jag köpte dem för 10 årsen eller så. De heter Lonicera caerulea var. kamtschatica enligt SKUD nu. De bären smakar väldigt likt blåbär, och sitter så gömda att fåglarna inte hittar dem. Fast även jag har svårt att hitta dem då man måste lyfta på grenarna för att se dem. Men jättegoda i smaken och större än vanliga blåbär. Numer finns kanske namnsorter med ännu bättre avkastning? Och jag tror de kallas Honeyberry på annat håll?
Alexander-VG-zon3
06-09-2010, 11:08
CITAT (Eva 33c @ 06-09-2010, 10:08)

Saskatoon- det är väl ett annat namn på häggmispel, amelanchier alnifolia, om jag förstått det rätt? Kanske speciella namnsorter som är framtagna för bärens skull? Jag har en häck av A alnifolia och hinner aldrig smaka på bären, som är stora och många, före fåglarna...
Men sen har jag två buskar av något som kallades blåbärstry och Lonicera kamtschatica när jag köpte dem för 10 årsen eller så. De heter Lonicera caerulea var. kamtschatica enligt SKUD nu. De bären smakar väldigt likt blåbär, och sitter så gömda att fåglarna inte hittar dem. Fast även jag har svårt att hitta dem då man måste lyfta på grenarna för att se dem. Men jättegoda i smaken och större än vanliga blåbär. Numer finns kanske namnsorter med ännu bättre avkastning? Och jag tror de kallas Honeyberry på annat håll?
Saskatoon är det engelska(amerikanska, kanadensiska) namnet för Häggmispel. men ockås ett synonymnamn på svenska då Saskatoon bär. det finns namnsorter som heter Saskatoon exempel smokey men SKUD benämner den istället som bara 'Smokey'.
Honeyberry är det engelska namnet för blåbärsttry. Honungsbär bör givetvis inte användas som svensk översättning rätt av då Honungsbär på svenska redan är upptaget för ett tropiskt träd som heter Melicoccus bijugatus.
Saskatoon har jag haft i några år nu och gav iår mycket bär.
Tycker inte det är en så stor skillnad mellan blåbär o Saskatoon,
men det är väl en smaksak. Lättodlade är de i allafall. Mina
är köpta i Finland.
Eva 33c
06-09-2010, 12:30
En lite fundering bara, varför ska vi börja säga Saskatoon istället för häggmispel? De flesta vet ju vad häggmispel är för nåt, men man kanske tänker att Saskatoon är något nytt och spännande och så finns den redan i massa trädgårdar sen gammalt? Feltänk av mig kanske...
Alexander-VG-zon3
06-09-2010, 12:58
fel av mig såklart är det bärhäggmispel jag menar inte häggmispel. skrev nog lite snabbt eller tänkte jag inte.
Alexander-VG-zon3
06-09-2010, 13:10
CITAT (Eva 33c @ 06-09-2010, 13:30)

En lite fundering bara, varför ska vi börja säga Saskatoon istället för häggmispel? De flesta vet ju vad häggmispel är för nåt, men man kanske tänker att Saskatoon är något nytt och spännande och så finns den redan i massa trädgårdar sen gammalt? Feltänk av mig kanske...
för namnsorter som heter bärhäggmispel 'saskatoon smokey' kan man ju säga saskatoon om man vill. annars säger jag nog inte saskatoon (och som du säger kan det ju vara ett sätt att ny introducera den så att den blir populär igen).
Snorkeljohn
06-09-2010, 16:10
CITAT (Jan Lindgren @ 06-09-2010, 09:46)

Hej!
Saskatoon är mer lättodlad, men blåbär godare. Skörden beror på odlaren och antalet trastar i trakten.
MVH
Jan Lindgren
Vad jag förstår så är amerikanska blåbär lite kinkiga att odla med bra resultat.
Dessutom är Saskatoonbuskarna (Bärhäggmispeln) större vilket jag ser som en fördel.
Men hur är det med smaken?
Jag tänker i första hand äta dem naturella till fil, fruktsallad eller bakverk.
Det behöver inte vara likt vilda blåbär bara de är goda.
ingrids
06-09-2010, 21:49
Hm, jag har för mig att när jag kollade på självplock för saskatoon (det stod så i annonsen så jag skriver så) så angav de att de var bra till saft och hade en kärna, eller om det var kärnor.
duo2010
07-09-2010, 21:59
Hej
vadå svårodlade? Satte 2 st am blåbär för 35 år sen i sandblandad torvjord och de blev till jättebuskar/små träd som ger mängder med goda bär, bäst som färska eller sylt/marmelad. Frusna är ingen höjdare. På den tiden fanns nog bara en sort så det måste hänt mckt på förädlingssidan sen dess, med fler sorter osv. Enl min erfarenhet vill de ha mckt sol för att bären skall mogna i tid och ngn form av skydd för fåglarna gillar bären lika mckt som jag. Jag täcker över buskarna med fiberduk och det är lite joxigt att klä av o på!
Vänliga hälsningar från Götet
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.