Full version: Delning av lammöron?
anonnonie
Hej!

Jag har massor av lammöron och nu undrar jag hur man delar dessa, för att kunna plantera några i en annan rabatt? De växer ju så tätt att det inte går att hitta varje planta för sig, utan de växer huller om buller...

Någon som vill berätta hur man gör? Och kanske även när det är lämpligt att göra det?

Tack på förhand!
fuchsian
Du kan att börja med bestämma dig för vilka av dem skulle du inte sakna om du misslyckas, men annars är det bara att gräva upp en tova och för hand skilja åt till mindre tovor. Ge små som du får rätt rena, kan du plantera vidare.
En del spill får du nog räkna med men om du kan få flera mindre tuvor att plantera dit du vill.
Vattna och gräv dom lite djupare, rotdelen så att frosten inte ta dom nya rötter.

Jag tror att det går bra nu i höst, beroende var du bor. Jag har delat mina på våren och det är inte så konstigt, men dom är lite sirliga och känsliga än en mer robust perenn.
Lycka till .........fuchian .......
anonnonie
Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Jag bor nere i Skåne, så vi har ju det förhoppningsvis milt ett bra tag till, så det blir nog till att ge mig ut i rabatten och prova!

Tack!
fuchsian
CITAT (anonnonie @ 05-09-2010, 16:00) *
Tack så mycket för ditt utförliga svar!

Jag bor nere i Skåne, så vi har ju det förhoppningsvis milt ett bra tag till, så det blir nog till att ge mig ut i rabatten och prova!

Tack!

men vassegoa, trevligt att du fick ett svar och ta det varsamt med rotbiten men ta upp plantan med gott om jord innan du börjar leta efter rötter och lämpliga delningsställen.
Du hinner få fart på dom när du inte är uppe i lappmarkerna. trevligt att du fixar det. ....fuchian....
flouee
Jag upplever lammöron som bland det enklare att dela; bara att gräva upp en bit och dra i sär hyssjorna. Delar sig nästa automagiskt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon