KRT
Är på besök hos föräldrarna o de har den mest rikblommande och vackra vita småblommiga klematis jag någonsin sett, och ingen etikett så klart. Funderar på om det går att ta en eller två sticklingar - om det går att sticklingföröka klematis så klart....
Alltså, går det och i så fall hur gör man?
octachoron
Ja, det går.

Själv brukar jag ta sticklingar av "mellanmogen" stam, dvs inte toppen och inte den förvedade delen längs ned.
Sätter sticklingen i sandblandad såjord i ett miniväxthus som bevarar fuktigheten i kanske 6-8 veckor. Då bör man kunna se om de utvecklat rötter.

Jag föredrar att ta sticklingar med dubbelnoder.
Mera info på
http://www.alltomtradgard.se/tradgardslist...s--sticklingar/

KRT
Strålande, tack så jättemycket för hjälpen!!!!
Peztis
Sedan kan du ju göra avläggare.
Mony
Hur lång tid tar det innan sticklingen blommar och blir fin?

Läste i en trädgårdstidning om hur man tar kleamtissticklingar och det kändes som om det tog flera år innan den blev något så när fin, så då är det enklare för mig att köpa den på plantskolan smile.gif
octachoron
Snabbväxande klematis under bra förhållanden kan blomma en del redan nästa år.
Dock kan det ta längre även om sticklingen tagit sig och växer bra, speciellt för vårblommande klematis.
Mony
Dum fråga: men hur vet man om klematisen är snabbväxande eller inte? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon