Johanna V
Jag har två höstastrar här hemma som vägrar att blomma. De växer fint i allt större "ruggar/tuvor" varje år och är vackert grön. Men det bli inga blommor. Förra året lyckades den pressa fram två-tre blommor i november!
Vi har haft dem i 4 år och förra året var första gången vi fick en skymt av blommorna.
Jag vet inte vad de heter mer än höstaster, men de är lågväxande, om det har någon betydelse?

Fick ett tips förra året att jag skulle gallra de ganska hårt, vattna mycket och gödsla. det har jag gjort även i år, men inte ens en knopp finns det på dem. Vad göra?

De står i soligt läge, zon 2.

Tips mottages tacksamt!

Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle byta ut dem, det säljs tyvärr en del sorter i handeln som i stort sett aldrig hinner blomma i vårat klimat. Det spelar ingen roll vad du gör är växten programmerad att blomma då dagarna är väldigt korta så kommer den bilda blom väldigt sent.
zissi
När vi bodde i villan fanns där en höstaster som blommade jättesent, sådär i november som du säger Johanna. Vi satte den i riktigt soligt läge men det hjälpte inte, den behövde nog en varmare zon för att hinna blomma innan vintern tror jag. Andra höstastrar vi hade blommade sep.-okt. Här nedan en länk där det står om en sort (Aster novae-angliae) som är så sen i blomningen att den inte är värd att odla. Tror det var den vi hade.
http://www.odla.nu/artiklar/hostastrar.shtml
Johanna V
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 05-09-2010, 15:47) *
Jag skulle byta ut dem, det säljs tyvärr en del sorter i handeln som i stort sett aldrig hinner blomma i vårat klimat. Det spelar ingen roll vad du gör är växten programmerad att blomma då dagarna är väldigt korta så kommer den bilda blom väldigt sent.

Vad trist. Jag som gått och hoppats och hoppats.
Men men, inget att göra åt antar jag.
Får välja aster med lite bättre omsorg nästa gång antar jag smile.gif.

tack för svar!
Johanna V
CITAT (zissi @ 05-09-2010, 15:48) *
När vi bodde i villan fanns där en höstaster som blommade jättesent, sådär i november som du säger Johanna. Vi satte den i riktigt soligt läge men det hjälpte inte, den behövde nog en varmare zon för att hinna blomma innan vintern tror jag. Andra höstastrar vi hade blommade sep.-okt. Här nedan en länk där det står om en sort (Aster novae-angliae) som är så sen i blomningen att den inte är värd att odla. Tror det var den vi hade.
http://www.odla.nu/artiklar/hostastrar.shtml

Tack för svar!
Att flytta våra astrar vore inte lönt då det inte går att hitta ett soligare ställe på tomten.
Det får väl bli som Åsa tipsade om, att skaffa nya.
t
kiirus
Jaha. Jag får väl kasta mina också. Frodiga gröna tuvor på ett soligt ställe, men inga blommor. Bra att du frågade, jag har gått och funderat över vad jag gjort för fel!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon