kattenmusen10000
Hej! Fick en växt igår av en kompis. Hon säger att den är ganska ovanlig och heter/kallas för "kvinnohår". Tydligen går den att ha som ampel-växt. Finns det möjligtvis någon här som kan bekräfta namnet och möjligtvis vet dess latinska namn. Skulle gärna vilja ha lite skötselråd men som ni förstår är det svårt att söka på "kvinnohår" på nätet, får inte riktigt de träffar jag hade tänkt mig ;-)

Växten har gröna, "taggiga", tjocka blad med lila ludd på och ska enligt utsago få oranga blommor.
Jag skickar med en bild som förhoppningsvis beskriver den bättre än jag kan.

Tack på förhand!
//Marie
Alexander-VG-zon3
Gynura aurantiaca - Sammetsblad

placera den i öst eller västläge, håll den varmt åretrunt. lätt fuktig på sommaren (men blöt inte ner bladen för mycket). låt den torka upp på vintern. ge den näring ca 2-3gånger per månad från vår till höst.
kattenmusen10000
Tack flaxss för ditt snabba svar! :-) Nu när jag fick det latinska namnet gick det lite lättare att hitta information om växten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon