Orklanfisk
Hej!
Jag har en citronplanta som jag sått av ett frö från en köpt citron. Den har delat sig i två stänglar efter att jag tagit bort de allra första bladen den fick då den var väldigt liten.
Vad jag undrar är, finns det något speciellt sätt att klippa den på så att det blir fler "grenar"? Den är ju ganska liten än, ca 30-35 cm. Jag skulle vilja att den växer mer åt olika håll och inte bara att de två stänglar som finns fortsätter växa rakt upp.
ingrids
Min egen erfarenhet - jag ångrar att jag toppade min citron för tidigt och har svårt att få den till en bra form. Den får grenar efterhand, t.ex. får min ofta grenar i ärren efter tappade blad. Faktum är att det ganska ofta funkat att bryta av ett skaft där jag velat ha en gren, även om det inte är hundra procent säkert och jag är inte heller säkert att det funkar på alla sorters citroner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon