elsemarie
05-09-2010, 18:06
Tänkte anlägga en ny rosenrabatt med lite blandade färger. Det finns ju så otroligt många sorter... kan någon hjälpa mig?? härdighet till zon 4, rik blommning hela sommaren o in på hösten vill jag ha. samt tåliga o robusta
sorter. Finns det sådana??
Var kan man söka info. om de olika rosarterna? t.ex thehybrid osv??
en fråga till....hur förbereder jag rabatten på bästa sätt??
tacksam för svar.
Ezereht
05-09-2010, 23:30
Gräv igenom marken där du ska ha rosorna ner till djup av 50cm i alla fall, och jordförbättra lite med kompost eller rosjord eller någon annan hyfsad jord med lite struktur och näringsinehåll. Jag gillar att ha i lite barkmull, men det är för jag inte har så bra kompost så jorden blir lätt så sandig annars. Det är extra bra om man kan ha lite upphöjd rabatt, så när du grävt klart är det en liten kulle ad din rabatt. Dels värms det fortare på våren och så sjukner ju jorden i all fall ihop sen.
Sorter..hmm.. inte tehybrid i alla fall, dom är för ömtåliga. Hansaland tycker jag är fin, röd. Morden blush är fin, blekrosa och vit. Kanske du kan testa med någon Austinros i zon 4, Crown Princess margaretha är ju läckert blekgul. Det finns egentligen ganska mycket.
kerstin z5-6
08-09-2010, 18:31
De lägre kanadensarna liknar Tehybrider om du gillar sådana, bestäm en färgskala du tycker om är det lättare att tipsa:)