|
Meriona
05-09-2010, 19:50
1 liter färska trattisar smör 4 msk vetemjöl 2 buljongtärningar (grönsaks) 1 liter vatten 1 msk tomatpuré 2 msk ädelost 1 1/2 dl creme fraiche 1 msk pressad citron finhackad persilja Dela svampen i mindre bitar. Smält smör och fräs svampen i några minuter. Strö över mjölet, rör om och lägg i buljongtärningarna. Häll i vattnet lite i taget under omrörning. Smaksätt med tomatpuré, creme fraiche och ädelost. Låt koka i 10-15 min, smaka av med citronsaften. Strö fint hackad persilja över. Himla enkel, snabblagad och god.
bergvallmo
05-09-2010, 19:53
Härligt Meriona, det låter gott.  En liten fråga bara, ska man koka ur vattnet innan man tillsätter smöret?
Meriona
05-09-2010, 19:59
Ja jag gör det eftersom jag fått lära mig det, men så står det inte i receptet. Jag kryddar lite också.
bergvallmo
05-09-2010, 20:01
Tänkte du salt å peppar då?
Meriona
05-09-2010, 20:04
Jag saltar min mat väldigt lite (pga att jag bara har en njure hyssssch) men för den som brukar salta så ska man nog göra det. Vitpeppar eller svartpeppar har jag i, det blir det som står närmast för stunden.
Jag skrev ut det här receptet förut idag från en gammal tråd -09. Låter så gott! Ädelost står på inköpslistan...nu är det bara trattisarna som ska plockas. De som jag plockade häromdagen hänger ju på tork i köksfönstret.
Chamomille
06-09-2010, 00:09
CITAT (Meriona @ 05-09-2010, 20:50)  1 liter färska trattisar smör 4 msk vetemjöl 2 buljongtärningar (grönsaks) 1 liter vatten 1 msk tomatpuré 2 msk ädelost 1 1/2 dl creme fraiche 1 msk pressad citron finhackad persilja Dela svampen i mindre bitar. Smält smör och fräs svampen i några minuter. Strö över mjölet, rör om och lägg i buljongtärningarna. Häll i vattnet lite i taget under omrörning. Smaksätt med tomatpuré, creme fraiche och ädelost. Låt koka i 10-15 min, smaka av med citronsaften. Strö fint hackad persilja över. Himla enkel, snabblagad och god.  Tackar vännen. Den ska göras snarast.
Meriona
06-09-2010, 07:22
Ni är ju för söta (OJ hade jag lagt ut det förut?)  Jag som trodde att ni skulle fundera på vem hyresgästen var....
Denna ska jag se till att laga så fort som möjligt Låter hur gott som helst!
Chamomille
06-09-2010, 11:13
CITAT (Meriona @ 06-09-2010, 08:22)  Ni är ju för söta (OJ hade jag lagt ut det förut?)  Jag som trodde att ni skulle fundera på vem hyresgästen var....  Nu funderar jag. Och det kan ta tid kan jag säga..
Eva i Höga
06-09-2010, 13:56
Jaha, vem är då hyresgästen???
Chamomille
06-09-2010, 14:06
Jaa.... Nu får vi förmodligen sitta här och undra till Jesus går igen...
CITAT (Chamomille @ 06-09-2010, 15:06)  Jaa.... Nu får vi förmodligen sitta här och undra till Jesus går igen...  det kan ju ta ett tag
Meriona
06-09-2010, 15:02
Hihi. Ledtråd ett: På receptet står det "Till målarn". Led tråd två: Men det är från "Hyresgästen". Äsch ni kan ändå aldrig gissa. Mitt ex jobbar som målare på ett bostadsbolag. Han fick receptet för många år sen av en trevlig äldre man som han jobbade hos.
Nu kan jag intyga att Hyrsegästens trattissoppa är mycket god. Jag har gjort trattissoppa två kvällar i rad nu så i kväll blev det stekta mandelkremlor på mackan i stället  . Jag har gjort två olika trattkantarellsoppe-recept och båda var lika goda tyckte jag. I den andra soppan var det lök i men ingen tomatpuré, citron el. ädelost. Alltid kul med variation. Tack Meriona för receptet
Meriona
28-09-2010, 08:35
Kan du inte lägga in det andra här zissi, jag skulle också vilja prova ditt recept!
http://www.recept.nu/1.8167/fredrik_erikss...tkantarellsoppaVisst får du det Meriona Jag har varken sherry eller vitvinsvinäger i min soppa men det kanske är jättegott, har bara inte haft det hemma. Sen har jag egen gul lök som jag använder i stället för scharlottenlöken. Drar lite på vätskan både vattnet och grädden........annars gör jag precis som det står i receptet....tror jag...ibland i alla fall....  edit: länken går visst inte att få upp. Jag lovar du ska få receptet senare.
Meriona
28-09-2010, 12:21
Det är visst fel på hela domänen just nu, jag försökte söka. Men jag ger mig gärna till tåls, säsongen är lång!
Vi var på "Smaka på Ösgötamat" i Linköping i helgen där vi träffade och handlade av östgötska matproducenter. Då bjöd en restaurangskola på en jättegod soppa med svamp och rotfrukter och de delade även ut receptet. Om någon mer är intresserad av att variera sina svampsopperecept så lägger jag in det här. [attachment=55476:Kvarn_ke...tfrukter.JPG]
tillägg: 200 g (ungefär 1 liter) blandsvamp går utmärkt till denna soppa, ni som har tillgång till egenplockad skogssvamp. Jag tog mest trattisar, några gula kantareller o några bleka taggsvampar. Blev jättegott!
Överbölingen
10-10-2010, 22:40
Förra veckan gjorde k hustru en inläggning av trattkantareller enligt ett recept som hon hittat någonstans. Dagens söndagsmiddag (älgjakt pågår)betosd avklassiskabruna bönor och stekfläsk. I brist på sill provade sonen och jag sagda inläggning till den lilla johannesörtspärlan förstärkt med en vinge stjärnanis. Inte tusan behövs det dyr sill inte. Fnomenalt!!!
Hoppas att hon har receptet i någon låda. I så fall återkommer jag.
CITAT (zissi @ 10-10-2010, 22:40)  Vi var på "Smaka på Ösgötamat" i Linköping i helgen där vi träffade och handlade av östgötska matproducenter. Då bjöd en restaurangskola på en jättegod soppa med svamp och rotfrukter och de delade även ut receptet. Om någon mer är intresserad av att variera sina svampsopperecept så lägger jag in det här. [attachment=55476:Kvarn_ke...tfrukter.JPG] Måste göra ett tillägg till receptet: Jag tog naturligtvis 200 g blandsvamp (ungefär 1 liter) som jag själv plockat i stället för den svampen som stod i receptet. Det blev mest trattisar, några gula kantareller och några bleka taggsvampar. Kanske man kan ta 2 buljongtärningar i stället för 1, för nu behövdes det rätt så mycket salt och peppar. Jag tog vispgrädde i stället för creme fraich också. Går nog bra vilket som. Mycket, mycket god och även mer mättande än många andra soppor. Rekommenderas varmt!
smuleborg
12-10-2010, 23:35
CITAT (Meriona @ 05-09-2010, 20:50)  1 liter färska trattisar smör 4 msk vetemjöl 2 buljongtärningar (grönsaks) 1 liter vatten 1 msk tomatpuré 2 msk ädelost 1 1/2 dl creme fraiche 1 msk pressad citron finhackad persilja Dela svampen i mindre bitar. Smält smör och fräs svampen i några minuter. Strö över mjölet, rör om och lägg i buljongtärningarna. Häll i vattnet lite i taget under omrörning. Smaksätt med tomatpuré, creme fraiche och ädelost. Låt koka i 10-15 min, smaka av med citronsaften. Strö fint hackad persilja över. Himla enkel, snabblagad och god.  Nam, nam. Också jag "kokar ur" svampen innan smör tillsätts. Steker ett bra tag. Tillsätter mot slutet lite finhackad scharlottenlök. Jag använder inte buljongtärning eller vetemjöl. I stället för (din mängd) vatten och creme fraiche, häller jag i 3 dl grädde och spär med vatten (kanske 3-5 dl, jag gör det på en höft) allteftersom hela härligheten småputtrar länge på absolut lägsta värme. Ingen tomatpuré (men det ska jag prova). En bit grön- eller blåmögelost mot slutet. Jag ska verkligen testa den pressade citronen, det kan göra skillnad. Persilja, absolut. Jag brukar så ringla lite olivolja på toppen.
Meriona
13-10-2010, 07:59
Nu har jag skrivit ut båda zissis recept, vi ska förhoppningsvis hitta mängder med trattisar på lördag och då ska det bli soppa av! TACK ZISSI! Smuleborg, din variant lät också mumma, lite lök ja, det kunde nog gärna få komma i! Överbölingen, har du hittat frugans recept än?
HrKantarell
19-03-2011, 02:23
Hejsan, Har en sida där det finns recept på bl a kantarellsoppor av olika slag. Kantarellrecept.se[attachment=59016:kantatrell_50px.png]
Överbölingen
20-09-2011, 17:23
Nu har jag provat trattkantarellsoppan. Iddes inte gå ut och klippa persilja så jag pressade en vitlökklyfta som fick fräsa med svampen. Kunde notara att den var mycket god.
och Meronia! Ursäkta ett års väntan. Lämnade tråden och såg inte din fråga. Vad jag har förstått så är det samma lag som står på inläggningssillburkarna. Inte snabbsillen.
Meriona
20-09-2011, 19:13
Haha, så kul med lite återkoppling ändå!  Vitlök låter också mumma, jag har provat även utan mögelost och det funkar bra det med. Det är nog grundkombinationen som gör'et. Svampen, grädde, cf och lite fond. Sen kan man nog hysta i lite av varje. Eller vad tror ni?
Absolut!!! Men en slurk vittvin fattas i receptet....
Meriona
21-09-2011, 20:08
CITAT (Lokan @ 21-09-2011, 20:58)  Absolut!!! Men en slurk vittvin fattas i receptet....  Sånt brukar jag dricka upp redan före.
Biggan_
21-09-2011, 20:41
CITAT (Meriona @ 21-09-2011, 21:08)  Sånt brukar jag dricka upp redan före. 
Meriona
24-09-2011, 18:24
Hade i en halv purjolök idag, det gjorde inte ont.
Mitt favoritrecept ihop med hyresgästens trattissoppa då 1 liter färska trattkantareller, 1-1,5 dl torkade. 1 liten gul lök, finhackad. 2-3 msk smör. 1 tsk grovmalen svartpeppar. 1/2 dl vetemjöl eller maizena. 12 dl buljong, gärna kalv eller kött. 1 1/2 dl vispgrädde. Lite messmör (jag tar mycket). Svartvinbärs saft, sylt efter smak. Liten skvätt sherry (har jag aldrig haft). Fräs lök och svamp i smöret 10 min. Krydda med svartpeppar. Slå på buljong, koka upp. Koka 45 min (hurra annars tål jag inte). Tag lite av spadet och gör redningen med (låt svalna), alltså, du behöver inte ta av allt spadet eller så men jag brukar hälla över lagom i min redningsskakare och låta det svalna där innan jag reder med mjölet/maizenanVispa ner och koka 10 min. Tillsätt grädden, koka 5 min till. Smaksätt med messmör, sylt ev. sherry.. För extra effekt ev. en äggula. Koka inte soppan mer nu! (Har inte testat gulan heller) Den torkade svampen ska man visst blötlägga och ha sig med, men det vet ni väl som brukar använda torkad svamp. Gillar det krämiga, lena i denna soppa.
Meriona
07-10-2011, 11:46
Mums, Wilmer!
Chamomille
07-10-2011, 12:00
Denna soppa är högaktuell just nu. Dra åt fanders va svamp det finns.
Jag har kommit fram till att jag inte kan reda av soppor, jag strör i fortsättningen mjölet på det smörstekta som jag alltid gjort och fyller på vätska efter det. Blir klumpar varje gång med redningen!! Ingen god husmor..
Meriona
13-10-2011, 17:17
jag säger bara: Maizena.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|