mimmi 1
05-09-2010, 20:20
Nån som provat den? följde med mej hem i går, då jag inhandlade lite liljor... kunde inte motstå den... ser så rolig och annorlunda ut på bilden. men är väl medveten om att den kanske är kinkigare än andra lökar.... sandigt, torrt, skyddat läge osv. men jag provar!!!
erfarenheter av er andra???
Jag har. Köpte 2 påsar emd 8 lökar från Bakker förra hösten.
Ena planterades hos mig, andra hos en kompis en mil från mig.
Kompisen har inte sett röken av sina.
Inte jag heller trodde jag tills mitten av augusti då det visade sig att några taniga gräsliknande blad med liten knopp på slog ut och det var fyrverkerimixen.
Sjölva blomman var tämligen ynklig och vek, inte alls som på bilden och jag tror endast 4 av 8 lökar kom upp. Var faktistk knappt man såg dem eftersom ringblommor som frösått sig själv från förra året stor runt omkring, och dessa var då mycket mer imponerane.
Så det var en besvikelse men är nu satt på reklamation till Bakker. Min kompis har nämligen fortfarande inte sett röken av dem.
Vet inte hur de ska planteras egentligen, då instruktion saknades men hos mgi sattes de i rabatt med lerartad trädgårdsjord, tämligen oskyddat läge. Hos kompisen i sandartad trädgårdsjord där det är ganska varmt, radhusrabbatt mot södervägg.
Hoppas du lyckas bättre med dina.
Helén
mimmi 1
11-09-2010, 19:26
Tråkigt att dina inte blev något av... men ska jag utgå från odlingsråden på min inköpta, så gissar jag på fel jord hos dej... de ska ha torrt både sommar o vinter, stå väldigt skyddat, helst under takutsprång och lite sluttande mark...
jag har nu satt min (ja, det var bara en lök i fp. och testar med den, kommer den upp, så köper jag fler nästa höst) i en liten slänt, under takutsprånget, närmast trappan, där är bara sand....
kerstin z5-6
11-09-2010, 20:48
Har prövat de går ut ganska fort men vara nåt år ..Bakker är INTE ett företag jag rek ..fö ..
mimmi 1
11-09-2010, 21:49
köpte min på blomsterlandet.. hoppas de har bättre kvaliteé
Anders zon 1
14-09-2010, 23:30
Har också testat men den återkom bara ett par år. Första året var den stor och fin men blev betydligt mindre andra året och sedan var den borta. Kanske fel jord (lerjord)? Köpte den på en plantskola.
mimmi 1
15-09-2010, 19:36
Köp en ny vettja

29:- på Blomsterlandet ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.