Full version: Oförblommerad
netha
Hörde just Maria Leissner säga "oförblommerad" ang Lars Ohly.
Varför inte anv det enklare uttrycket "rakt på sak"?

Är det kanske för att man ska låta lite "viktig"!?
Huggorm
Det är inget fel att ha ett rikt språk
Aqvakul
Jag vet vad "oförblommerad" betyder, men jag skulle aldrig använda det annat än i ett skämtsamt sammanhang bland vänner...

Det är knappast ett ord som används numera...
Anma
CITAT (Huggorm @ 05-09-2010, 21:54) *

´Nä, men det är ännu bättre att använda ett språk de flesta förstår.
Huggorm
CITAT (Anma @ 05-09-2010, 21:56) *
´Nä, men det är ännu bättre att använda ett språk de flesta förstår.

Jag tror dom flesta som frivilligt kollar på "agenda" förstår sådana ord...
Biggan_

...och vad hjälper det att ha ett rikt språk när inte folk förstår vad som sägs?
netha

Det ordet räknar jag inte in i "rikt språk" ... nog för att jag visste vad det betyder ... och det var just därför jag reagerade.
Aqvakul
Man kan ju faktiskt stöta på ordet, främst kanske i lite äldre skönlitteratur, och då är det ju bra att känna till betydelsen. Men att använda det blir lätt lite snobbigt...
Anma
CITAT (Huggorm @ 05-09-2010, 21:57) *

Jag tittar frivilligt på agenda, men på detta ord gick jag bet. Fast jag hade full pott i ordförståelse på högskoleprovet. Nu var det i för sig 12 år sedan jag gjorde provet senast, men ändå.
Biggan_
Oförblommerad är inte rakt på sak! rolleyes.gif
Anma
CITAT (Biggan_ @ 05-09-2010, 22:03) *

Jodå, bland annat.
http://www.dn.se/blogg/spraket/2008/11/28/...e-grannlat-1948
netha

Jamen så har iaf jag lärt det ... som att man säger något rakt på sak, utan omskrivningar ... linda in i vackra ord ....

Aqvakul

knappast..
*Stintan*

Är "utan krussiduller" bättre? En annan synonym till samma ord.
netha
CITAT (Anma @ 05-09-2010, 22:05) *

OK ... ser inte ut som jag har helt fel heller.
Biggan_
CITAT (Anma @ 05-09-2010, 22:05) *

giggle.gif Jag skulle försöka att skoja till det bara!
Red Top
Och det gjorde du helt oförblommerat. giggle.gif
Biggan_
CITAT (Red Top @ 05-09-2010, 23:41) *
Och det gjorde du helt oförblommerat. giggle.gif

Tack Red Top! Du förstod vad jag menade! kompiskram.gif
malcolm
Det har hänt att människor sluppit böter/straff för att domarna varit skrivna på obegriplig svanska. Såg det på TV så sent som idag.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 05-09-2010, 21:59) *
Man kan ju faktiskt stöta på ordet, främst kanske i lite äldre skönlitteratur, och då är det ju bra att känna till betydelsen. Men att använda det blir lätt lite snobbigt...

Att ett rikt, nyanserat språk skulle vara snobbigt håller jag ju förstås inte med om.
Snarare är det lite kul, i det här fallet har jag väl en ganska god kännedom om vad ordet oförblommat betyder, men det händer då och då att jag stöter på ord där jag inte har en susning om betydelsen och då googlar jag och har genast lärt mig något nytt.
Gita
Chamomille
CITAT (Biggan_ @ 05-09-2010, 21:57) *
...och vad hjälper det att ha ett rikt språk när inte folk förstår vad som sägs?

Precis. Ska det vara så djävla svårt att prata så folk förstår?
Huggorm
Vi kanske skulle skriva en förenklad ordbord med enbart godkända ord? Frågan är vart gränsen skall läggas bara. Den lär ju få läggas oerhört lågt om alla skall bli nöjda.
netha
CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 11:34) *
Vi kanske skulle skriva en förenklad ordbord med enbart godkända ord? Frågan är vart gränsen skall läggas bara. Den lär ju få läggas oerhört lågt om alla skall bli nöjda.

Lite kingslig hörs du som. Det handlar ju inte om att förenkla språket ... bara om att prata så folk i allmänhet förstår vad man säger... inte komma med ord som knappt används i dagens språk.
Motti
Finns ett ordspråk som lyder "man talar med bönder på bönders vis" Tycker jag har hört att politiker utrycker sig svårbegripligt rtfm.gif kanske det är bra att ha ett språk som alla förstår och känner sig delaktiga i och som man kan sätta sig in i.Att köra med och ovanliga ord som knappast annvänds nu mer vinner man nog inga väljare på i längden,folk vill fösrtå vad i all sin da man säger eller vill ha sakt .Kan någon här tala om för mig vad Oblomerad betyder ?är man bara i knopp då eller a0a.gif
netha
CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:23) *
Finns ett ordspråk som lyder "man talar med bönder på bönders vis" Tycker jag har hört att politiker utrycker sig svårbegripligt rtfm.gif kanske det är bra att ha ett språk som alla förstår och känner sig delaktiga i och som man kan sätta sig in i.Att köra med och ovanliga ord som knappast annvänds nu mer vinner man nog inga väljare på i längden,folk vill fösrtå vad i all sin da man säger eller vill ha sakt .Kan någon här tala om för mig vad Oblomerad betyder ?är man bara i knopp då eller a0a.gif

Heter ju inte "Oblommerad" utan "Oförblommerad" som ju betyder ... om du ids läsa tråden ... "utan omskrivningar ... "rakt på sak" smile.gif
Motti
Rakt på sak !ja svårare var det inte.
netha
tummenupp.gif
CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:29) *
Rakt på sak !ja svårare var det inte.

Huggorm
Funderar man lite på ordet så förstår man ju hur det uppkommit och vad det betyder. Man täcker inte in sina synpunkter med vackra omskrivningar, man döljer inte allvaret med blommor. Ett ord som vi borde använda oftare.
Piccante

Nu är du allt lite ohemul mot de som ser på agenda.
netha
CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 22:35) *
Funderar man lite på ordet så förstår man ju hur det uppkommit och vad det betyder. Man täcker inte in sina synpunkter med vackra omskrivningar, man döljer inte allvaret med blommor. Ett ord som vi borde använda oftare.

Så du tycker att vi ska gå bakåt i språkutvecklingen ... tycker mig känna att t.ex "oförblommerad" hör artonhundratalets slut - nittonhundratalets början till.
Motti
Tror inte många skulle förstå det ordet om man inte gjorde ett utskick till hela svenska folket om vad det betyder.Nu är det andra ord som tagit över som tex skitt, fuck osv ,tyvär har svenskan urvattnats med en massa slang och engelska ord,hör man tonåringar prata med varan får man nästan ha tolk ju giggle.gif
Huggorm
CITAT (netha @ 06-09-2010, 22:38) *
Så du tycker att vi ska gå bakåt i språkutvecklingen ... tycker mig känna att t.ex "oförblommerad" hör artonhundratalets slut - nittonhundratalets början till.

Tja, än har det inte strukits ur Svenska Akademins ordlista i alla fall. Det har däremot ganska många andra ord som fortfarande är aktiva. Här är en lista: http://www.svenskaakademien.se/BinaryLoade...Attachment=True

CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:39) *
Tror inte många skulle förstå det ordet om man inte gjorde ett utskick till hela svenska folket om vad det betyder.Nu är det andra ord som tagit över som tex skitt, fuck osv ,tyvär har svenskan urvattnats med en massa slang och engelska ord,hör man tonåringar prata med varan får man nästan ha tolk ju giggle.gif

Precis, så man kan nog ändå säga att utvecklingen har gått bakåt.
netha
CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:39) *

Men om man tänker efter och lyssnar ... så består ju svenska språket redan innan av en massa engelska ord ... Nu tillkommer sk "modeord" som våra invandrare för med sig ... och kanske att de också uppstår i storstäder ... vet inte.

Chilla t.ex ... det ordet har väl invandrarna tagit med sig och inplanterat här ...- nu är det och tillhör vårt svenska språk.

För egen del så tror jag att svenskan kommer att vara så gott som utdöd om 2 -3 generationer. Engelskan kommer då att härska som världsspråk.

CITAT (Huggorm @ 06-09-2010, 22:44) *
Tja, än har det inte strukits ur Svenska Akademins ordlista i alla fall. Det har däremot ganska många andra ord som fortfarande är aktiva. Här är en lista: http://www.svenskaakademien.se/BinaryLoade...Attachment=True
Precis, så man kan nog ändå säga att utvecklingen har gått bakåt.

Första strukna ord jag såg var ... anloppshamn.
Varför har det strukits?
Eller var det så att orden i listan var kvar?
Motti
hör kompisarnas tonåringars konversationer: typ bha öh sa du öh vi dra vrt bha .Chilla undrar inte om det är våra spanstalande invandrare som myntat det ?Kom i håg mina tonår i Jönköping tex då hette kaffe "java" men så mycket slang var det inte,jo vi hade ju "kol" "poppigt!" "inne"men nu är det en djungel ju flirting.gif
Huggorm
CITAT (netha @ 06-09-2010, 22:48) *
Första strukna ord jag såg var ... anloppshamn.
Varför har det strukits?
Eller var det så att orden i listan var kvar?

Kanske för att göra plats för nya viktiga ord som långlördag, klezmer, sockerbomd, slashing, transgen och dubbelpanera?

Här är en lista på nya ord: http://www.svenskaakademien.se/web/Exempel_pa_nyord.aspx

CITAT (netha @ 06-09-2010, 22:48) *
För egen del så tror jag att svenskan kommer att vara så gott som utdöd om 2 -3 generationer. Engelskan kommer då att härska som världsspråk.

Det är jag inte så säker på. Kineser, ryssar och latinamerikaner är inte speciellt intresserade av att byta språk, och det finns många andra också.
Motti
Men dubbelpanera är ju inget nytt ord !
netha
CITAT (Motti @ 06-09-2010, 22:57) *
Men dubbelpanera är ju inget nytt ord !

Och var hittade du just det ordet? Letade, men hittade inte. sad.gif
Anma
CITAT (netha @ 06-09-2010, 23:29) *
Och var hittade du just det ordet? Letade, men hittade inte. sad.gif

Under verber.

Hur nya ord ska de vara för att hamna på nyordlistan?? Alla de orden jag ögnade igenom var gamla ord för mig
Bee
Svenska språket är underbart med alla fina nyanser som dyker upp lite här och var. Vi delar vanligtvis in vårt språk i aktivt och passivt ordförråd. Det är bra att känna till även det passiva. Ord glöms bort, plockas fram igen och får understundom ny betydelse.

Jag är inte helt säker på att jag tycker att "oförblommerad" är en motsats till eufemism (förskönande omskrivning) rakt av. Det beror väl på när/var/hur man stoppar in ordet. Min tolkning är att ordet används om tredje person (jag är aldrig oförblommerad när jag talar om mig själv. Du är det inte heller när jag talar om dig) och inte sällan med en liten lätt negativ anklang. Lite grann "Hoppsan! Uttryckte han sig så?".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon