Peztis
Det går lite långsamt för mig men någon dag så står väl växthuset klart och färdigt... Helst denna höst då!

Jag har alltså ett Willab Euro-Serre Maxi 4 med 20 cm förhöjning, dubbla dörrar och tre fönster.
Sockeln var inga problem (vad jag vet) och stommen tog kanske 3 h att montera upp själv (ok, min man hjälpte mig att hålla upp takåsen).

Sedan satte jag igång med att skruva ihop fönstren. Idiotisk konstruktion...
Och därefter dörrarna... samma idiotiska konstruktion!
Det var varmt och jag blev förbannad och plockade ihop mig och gick därifrån. angry.gif För varmt för att tänka!
När vädret blev svalare så tog jag tag i det igen... Eller något...

När dörrarna sedan skulle sättas på plats så satt det aluminiumlist för så vi fick vinkla hela skiten för att det skulle komma på plats. Någon mer som varit med om detta?
Och när de nu sitter på plats så är det en springa mellan dörrarna nedtill, de hänger alltså snett!
Och dessutom så skallrar det i aluminiumskivorna på dörren (glasen är inte på plats ännu, kanske det stadgar sig då?).

Någon mer som haft problem med detta?

Och så måste jag ju gnälla på bruksanvisningen!!! Den är i två delar, en med illustrationer och en med löpande text som hänvisar till illustrationerna. Men de har gjort något udda för de hänvisar fel hela tiden. Jag menar, de hänvisar i texten till sidan 34 (om jag nu minns sidnumret rätt) bland illustrationerna men hur tänkte de när det endast finns 32 sidor..? g.gif

SUCK!!!

Men det blir säkert fint och bra när man struntat i bruksanvisningen och fått allt på plats - någon dag.
bara*

Jag anser också att instruktionerna är otydliga. Vi satte växthuset idag. Det gick ganska bra, men vi hade hjälp av en snickare, som aldrig monterade sådana växthuset förut, men han kan ju ritningar och har erfarenhet. Vi hann fixa glas på taket och min man ska fixa resten själv.
Kontrollera om du fick förhöjd dörr om du säger att det finns en springa. Det skallrar i mina dörrskivor också (utan glas också). Min bruksanvisning har 36 sidor plus dörrinstruktion. Hör av med Villab i så fall det saknas något.
Handtag till dörr saknas, men jag förstår de borde vara inkluderat. Alltså en dörrsida är lite skadad, så jag ringer de imorgon.
Anja Danmark
Och så måste jag ju gnälla på bruksanvisningen!!! Den är i två delar, en med illustrationer och en med löpande text som hänvisar till illustrationerna. Men de har gjort något udda för de hänvisar fel hela tiden. Jag menar, de hänvisar i texten till sidan 34 (om jag nu minns sidnumret rätt) bland illustrationerna men hur tänkte de när det endast finns 32 sidor..? g.gif

Men det er da et stort fremskridt, at der følger tekst med - trods alt!

Da jeg byggede mit drivhus sidste år (Tropic Plus 20,7 m2) havde vi kun den med tegningerne - det var ikke lige let hele tiden!

[attachment=54871:h_st_13092010.jpg]

mvh
Anja
Peztis
Vilken vacker bild, Anja!

Och ja, det är ett framsteg att det följer med text - om än taskigt formulerad! Funderar på om jag ska skriva om texten och visa dem hur det ska se ut för att vi som kanske gör det en gång i livet ska förstå! biggrin.gif

bara*:
Jodå, vi fick rätt dörr och handtagen ligger med men jag har inte skruvat fast dem än.

"Trevligt" att höra att dina dörrar också skallrar. Är de lätta att öppna och stänga? Tycker mina är lite halvdana - får nog ta en titt på det igen.
Den illustrerade bruksanvisningen hände men men jag laddade även ned från deras hemsida tidigare i våras men det var precis samma - med lika få antal sidor. Kankse de nu har uppdaterat? Måste kolla...
bara*
CITAT (Peztis @ 13-09-2010, 16:24) *
Vilken vacker bild, Anja!

Och ja, det är ett framsteg att det följer med text - om än taskigt formulerad! Funderar på om jag ska skriva om texten och visa dem hur det ska se ut för att vi som kanske gör det en gång i livet ska förstå! biggrin.gif

Då bör du ha betalt för det. Ha ha.

CITAT (Peztis @ 13-09-2010, 16:24) *
"Trevligt" att höra att dina dörrar också skallrar. Är de lätta att öppna och stänga? Tycker mina är lite halvdana - får nog ta en titt på det igen.
Den illustrerade bruksanvisningen hände men men jag laddade även ned från deras hemsida tidigare i våras men det var precis samma - med lika få antal sidor. Kankse de nu har uppdaterat? Måste kolla...

Jag hoppas att dörrar slutar skallra när de är med glas och även att de öppnas lättare. Annars tänker jag reklamera dem.
Hur många sidor är din instruktion? Om det är mindre än 36, fråga Willab att mejla ny instruktion till dig.

Jag bara beundrar att du klarar så mycket själv. Jag skulle aldrig klara det.

Om du tror att du har rätt monterat dörr, fotografera och skicka till Willab och fråga vad är det för fel. Jag ringde idag och de lovade skicka handtag. Men jag funderar på att reklamera dörr pga "skönhetsfel" och de sa att det var ok att skicka bild. Inte stor problem, men växthuset var inte så billig. I så fall måste de beställa ny, eftersom jag köpte grön färg som inte är standard hos dem. Allt tar mycket tid, därför vej jag inte om jag gör det.
fuchsian
Vårt euro sierra växthus fixade maken lätt, även att han var orolig innan hur han skulle fixa det.
Underlaget och plattorna var ju lagda i förväg, så han tyckte att det gick bra. en sak som vi ändrade på var takluckeöppnaren till de 3 fönstren till ett snäpp kraftigare än det som följde med den leveransen.
Han såg att vid mer blåst skakade de och sen vi bytte är de stadigare och det var värt det.

Det är spännande att sätta upp det och se hur man ska plantera och annat. Vi fick detta på våren, så vi hade en liten enkel blomstersäsong redan på första sommaren. Nu är den inne på sitt 3:e sommar och vi stormtrivs med den.
Lycka till med din! .... tummenupp.gif ...fuchian...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon