Hej !
Vi har fått en gigantisk stockros i vårat land, som är självsådd. Vi skulle nu vilja ha den vid garaget, kan man plantera om den nu eller i vår ? Finns det ettåriga stockrosor, i så fall kanske man bör vänta till våren och se om den kommer igen. Ska man klippa ner den ? När i så fall ?
Mvh Koja72
blomkronan
06-09-2010, 07:07
Det finns både två-åriga och ett-åriga sorter. Dom ettåriga kan du få att blomma om nästa år om du klipper bort blomställningen så den inte kan sätta frön och då vill den överleva ett år till för att sätta frön.
Jag flytta mina stockroser på våren och det har gått bra, dom blommar förfult just nu.
blomkrononan....tack för svar. Jag klipper ner stängeln när den vissnat då eller redan nu när det är knopp ? Den blommar ännu så fint, sedan kommer det en till planta brevid har jag sett.
/Koja72
blomkronan
06-09-2010, 07:33
klipp bort det som blommat ut så det inte sätter frön. Att klippa bort ALLT nu har man ju inte mage att göra

Den lilla som kommer upp bredvid är nog en frösatt i år och kommer blomma nästa år
Monica zon 1
10-09-2010, 17:09
Jag har också några stockrosonrsom jag skulle vilja flytta, men gjorde som så att jag tog de torraste frökapslarna från stängeln för någon vecka sedan, öppnade dem o stoppade ner fröerna i planteringsjordjord i en liten kruka.
Flera av fröerna har grott och jag tänkte testa att sätta ner några i jorden redan nu i höst - för att se om de kan ta sig.... dvs jag hjälpte stockrosen att självså sig och så att jag kan få den på den plats jag vill!
Tryckte även ner några fröer direkt i jorden där ute, men de har inte grott - ännu i alla fall!
Har ännu inte satt ut några de små gröna fina skotten, tror de behöver växa till sig lite till, men bör nog hinna med innan kylan intar även den Skånska marken.
Ett expriment som kanske lyckas....
Monica...bra tips, berätta gärna hur det går
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.