Full version: Ni som har kattlucka,
ingrids
Det börjar bli lite väl kallt att ha altandörren öppen ut till kattgården och jag börjar fundera på kattlucka. Frågan är bara om det drar kallt, de jag har tittat på ser inte alldeles täta ut. Ni som har kattlucka - upplever ni att det drar från den?
Anja Danmark
Hvis det blæser meget, kan det godt trække ind, og kattelemmen er jo ikke lige så isoleret som døren.

Men vores er placeret i et rum, der ikke varmes op om vinteren, så det betyder ikke så meget. Vi har så en kattelem mere, så de kan komme helt ind, så vi mærker det ikke.
ingrids
Du har en smart lösning Anja, och det var så jag också ville ha det, men nu är uterummet skjutet på framtiden och då är det tyvärr kattlucka rakt ut som gäller.
Någon som har sin kattlucka rakt ut och i oskyddat läge som kan säga om det drar?
Fenja
Det drar jättemycket, trots att vi har en dyrare lucka med dragspärr just för att undvika detta... Vi brukar ha ett litet bord framför luckan (inomhus) som vi hänger en filt över, så blir det en sorts luftsluss vid ingången.
Mvh
Fenja
ingrids
Tack Fenja, inte ens värstingluckorna alltså ... Hm, det låter som att kisse får vara inne i vinter också, han har ju vant sig på ett par veckor båda de tidigare vintrarna. Jag har öppen planlösning och drag från altandörren påverkar mer eller mindre hela lägenheten.
Pote2illa
[size="3"][/size] Får jag hänga på med en fråga? Kan inte råttor och möss ta sig in den vägen? confused.gif
Fenja
Pote2illa, det har aldrig hänt här i alla fall. Men kan, kan de säkert om det kommer en kamikazemus eller så wink.gif
Mvh
Fenja
ingrids
Om jag har förstått en annan tråd rätt kommer möss med mera in genom att katter bär in dem, inte av sig själva ...
Fenja
CITAT (ingrids @ 06-09-2010, 22:40) *
Om jag har förstått en annan tråd rätt kommer möss med mera in genom att katter bär in dem, inte av sig själva ...

Så går det till här i alla fall.
Mvh
Fenja
Snöflinga

Möss känner väl också att det osar katt, så de aktar sig väl rolleyes.gif
skogstroll
vi har tagit bort kattluckan, blir ju ändå bara dragigt + att det kommer in "bonusdjur" som möss, fåglar mm som man måste jaga mitt i natten... kisse får istället vara ute om dagarna och slagga i sin lampskärm om nätterna. måste hon gå ut på natten så brukar hon komma upp i sovrummet och gapa....

Däremot vore det bra med lite tips på hur man kan göra en liten mysig hörna där hon kan värma sig om vintern.

[attachment=54804:kisseilampa.jpg]
sqrulan
Jag planerade också att skaffa en kattlucka men jag har precis som Ingrids öppen planlösning och det skulle ju bli svinkallt och säkert isbildningar då det är många minusgrader ute.

Jag har däremot en inglasad altan, ouppvärmd men skyddar mot den värsta kylan och blåsten där brukar jag lägga ut två fluffiga fiberväv som man egentligen ska lägga över växterna.
Har även en stor frigolitlåda med tak som jag har bäddat i där dom kan krypa in om dom fryser.

Nu brukar mina katter inte vara ute så länge om det är riktigt kallt och jag har en toalåda som dom kan använda om jag inte är hemma och släpper ut dom.

Skulle jag nu kunna ha en kattlucka så fick jag antagligen plocka ihop ett och annat jaktbyte gissar jag, har faktiskt fått levande rådisar inburna! slap.gif
skogstroll
CITAT (sqrulan @ 10-09-2010, 11:17) *
Skulle jag nu kunna ha en kattlucka så fick jag antagligen plocka ihop ett och annat jaktbyte gissar jag, har faktiskt fått levande rådisar inburna! slap.gif

ja... klockan 3 på natten innan man ska upp och jobba är det inte kul att jaga råtta, snabba är de... de små rackarna...
sqrulan
CITAT (skogstroll @ 10-09-2010, 11:20) *
ja... klockan 3 på natten innan man ska upp och jobba är det inte kul att jaga råtta, snabba är de... de små rackarna...

rotfl.gif Näe och särskilt då dom gömmer sig bakom stora bokhyllan på självaste julafton!!! slap.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon