ester
Jag har ett kall-växthus av fönster och med plexitak. När är det dags i vår att sätta ut mina tomater och gurkor? Hur länge behöver jag skola ut dem? De föds upp på övervåningen och där är det 10-15 grader varmt.
petrea
Hej!
Skulle vilja säga att det beror på var i Sverige du bor till att börja med.

Men gurkor och tomater behöver ju mycket värme, så om du inte har värme i växthuset så får du nog lov att vänta tills efter sista frosten ungefär.
Jag brukar sätta ut mina i slutet av maj början juni om jag inte har värme i växthuset, annars går det ju lite tidigare.

Det kan ju variera beroende på var du bor..
smile.gif
Ingrid på Västkusten
Med bubbelplast och nån typ av uppvärmning kan Du ju börja mkt tidigare men tempen får inte gärna falla under + 10 i Ditt växthus omnatten. Har Du en max-min termmeter till växthuset? Alltid braoha för att kolla.

Hälsar ingrid
Tesa
Gurkor vill ha varm jord annars dör dom, min 18 grader tror jag det är, jag har en granne som vägrar inse detta med följden att hans tidigt utplanterade gurkor för det mesta dör... blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (ester @ 27-01-2004, 19:16)
Jag har ett kall-växthus av fönster och med plexitak. När är det dags i vår att sätta ut mina tomater och gurkor? Hur länge behöver jag skola ut dem? De föds upp på övervåningen och där är det 10-15 grader varmt.

Om du redan har sått gurkorna så får du nog tyvärr räkna med att så nya längre fram i vår, lagom förkultiveringstid för gurka är 4-5 veckor innan de kan utplanteras, de brukar oftast inte bli så bra ifall man börjar förkultivera såhär tidigt. Det är lite tidigt för tomat också ca 8 veckor innan utplantering brukar vara lagom att börja så, fast tomat brukar oftast klara sig hyfsat bra inomhus och du har ju möjlighet att ha dem ganska svalt vilket bromsar ner dem i tillväxt något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon