Trädgårdsmåstaren
06-09-2010, 09:24
Jag tycker det är trist med vissna tulpaner som står kvar i rabatten hela sommaren, och undrar om det är en bra idé att sätta tulpanlökar ex. bakom pionbuskarna. Hinner man njuta av tulpanblomningen innan pionerna växer sig för höga? Jag vet att pioner har ytliga rötter - kan man skada dem om man försöker plantera strax bakom?
fuchsian
06-09-2010, 11:17
Det vore en bra idee, hoppas att de mer kuniga ska vakna och ge svar. Jag har 2 stora pioner och det är verkligen kalt på våren och har haft liknande tankar med återstoden av mina lökar.
ett råd i så fall, kolla att de är tidigblommande, så du hinner njuta av dem innan pionen vaknar till livs.
Jag fick ett råd ang. tulpaner att när blomman är nästan att falla av, klipp bort den, men spara stänseln, den försvinner ändå bland bladen.
Jag har tulpaner i en annan rabatt och de blir så ledsamma när blombladen flyger omkring. Efter tipset, blev det snyggt och hosta kom upp där och täckte resten av tulpanbladen och de vissnade ner utan att jag behövde göra mer med dom. ...... fuchian....
Trädgårdsmåstaren
06-09-2010, 12:12
Där sade du något - jag höll på att köpa tulpanlökar nu på lunchen utan en tanke på när de blommar... Ska tänka på det. Hoppas något vet mer om "samplantering" med pioner.
kerstin z5-6
08-09-2010, 08:50
Går säkert bara bra-du ser ju nu hur stor yta pionen har-Plantera lökarna bakom bara-de hinner blomma om de är tidiga sen täcker pionen
Trädgårdsmåstaren
08-09-2010, 12:26
Tack för svaret Kerstin. Jag ska absolut pröva detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.