Någon som känner igen denna blomma och kanske vet vad den heter?
Kolmårdstrollet
06-09-2010, 11:40
Hej!
Kan det vara en typ av Kalanchoe (eller hur det stavas ;-) alltså höstglöd, vårglöd etc fast med fyllda blommor?
ingrids
06-09-2010, 12:47
Håller med, det ser ut som en fylld kalanchoe.
när den är slutblommat, kommer den då att blomma om igen eller är det bara att slänga??
Aqvakul
06-09-2010, 16:10
Den kommer säkert att blomma igen, men knappast så överdådigt...
Alexander-VG-zon3
06-09-2010, 16:43
dom är fleråriga så spara den om du vill, dom kan bli ganska fina plantor med åren, ca 40-50cm höga och buskiga växter som blommar även om dom inte blommar lika mycket är dom ändå vackra. men dom är väldigt hårddrivna nu så dom kan se lite fula ut efter att den blommat över. men spara man den och väntar så tar den sig igen.
en svalare eller torrare period får den att blomma om. dom går odla ute under den frostfriaperioden sedan övervintra inne som vanliga krukväxter. ge lite näring ca 2-3gånger per månad från maj-juni till aug-sept. låt den torka upp innan du vattnar igen.
Kalanchoe - här kan du läsa mer om den. Jag har två st som har blommat lika rikligt från mars till nu. De fyllda kalanchoena kallas för Calandiva.

Då kanske man ska spara den och se om man lyckas få den i blom igen då.
CITAT (boxer2 @ 06-09-2010, 17:08)

när den är slutblommat, kommer den då att blomma om igen eller är det bara att slänga??
Jag har en Kalanchoe - enkelblommande. Jag har alltid betraktat den som slit-och-släng-blomma.
Tidigt i våras upptäckte jag en tendens till nya blommor så jag planterade om den och gav näring vid varje vattning. Så riklig blomning hade inte ens den nya plantan. Den blommar fortfarande men håller på att avta i blomning nu.
Tyvärr har jag ingen bild att visa.
När jag planterar om den, går det då bra att använda p-jord?
Tänkte prova den till mina andra blommor, hört att det ska vara bra.
theseraphim
10-09-2010, 16:56
den där kalanchoen är en fylld sort och faktiskt tror jag det är en "paris" som var en nyhet förra året med sina stora vita/lime blommor. Just Paris finns bara i den färgen än så länge. Så det är trots allt en kalanchoe blossfieldana
mvh
Seraphen
Hej!
Det är en kalanchoe, typ calandviva. Jag köpte en med kanariegula blommor i fredags till påsk. Igår fick jag 3 vita kalanchoe blossfeldiania, den som har enkla blommor. De har inte så många blommor kvar men jag kommer att ställa dem mörkt det antal timmar per dag efter blomning för att de ska blomma om senare på året eller nästa år. Ytterligare 2 kalanchoe har jag. De är orangea och har blommat sedan mitten av oktober 2012. Jag tror att calandviva sköts på samma sätt som blossfeldiania och att den är lika tålig och lätt.
Med vänliga hälsningar,
Edwin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.