Full version: Odla chili i vintern
Chiliman
Hej. biggrin.gif Jag har älskar att odla chili.
Men det finns också en lång och tråkig vinter som förstör alltihop. angry.gif
Och då är min fråga: kan man odla chili i vintern (inomhus). confused.gif
kentbra
Visst går det att odla chili vintertid. Det enda som krävs är extra ljus.Ställ plantorna i söderfönster med extraljus från någon lampa.
Själv frösår jag mina Chili redan i oktober / november.
Man får toppa och ansa dem, så de inte blir långa och rangliga.
Man kan till och med få blommor och frukt inomhus, på dem.

Till och börja med välj sorter som inte bli så stora, utan som man kan har krulor.

Kent
AromaJohanna
Hej, jag undrar över precis samma sak!
Älskar mina chilis och har precis kommit igång med chiliodlingen i år så en del av plantorna har inte hunnit utveckla sig så mycket och gett bara lite eller ingen skörd.
Finns det någon som kan ge mig tips på vad (och var) jag kan köpa för bra växtbelysning för att hålla igång dem över vintern?
Det skulle ju vara suveränt om man kunde fortsätta ha egna färska chilis även under vinterhalvåret - men går det att få dem att fortsätta blomma o sätta frukt eller slutar de att producera av sig själva och det blir ingen mer frukt sen förrän nästa höst iaf?
katah
de växer och mår prima innan bladlössen kommer.
jag har försökt i liten och stor skala två år och orkar inte ta dom in i år alls.

Hatar bladlöss ninja.gif !!

om man bara har ett par plantor orkar man kanske hålla efter dom
imjoh
Förra sommaren köpte jag em chiliplanta, plockade av alla frukterna på höstkanten och hängde till tork, läste dagen efter att man kan ta in hela plantan och ställa den ljust och skörda hela vintern. Tog in plantan, den stod fin hela vintern, tappade bara en del blad så i år bär jag in den och får förhoppningsvis färsk chili i vinter.
AromaJohanna
CITAT (imjoh @ 07-09-2010, 20:20) *
Förra sommaren köpte jag em chiliplanta, plockade av alla frukterna på höstkanten och hängde till tork, läste dagen efter att man kan ta in hela plantan och ställa den ljust och skörda hela vintern. Tog in plantan, den stod fin hela vintern, tappade bara en del blad så i år bär jag in den och får förhoppningsvis färsk chili i vinter.

Va kul, fick du även chilipeppar under vinterhalvåret eller slutade den att producera?
Använder du någon växtbelysning?
imjoh
Det kom inga nya under vintern men hade jag låtit dom sitta kvar så hade de säkert blivit röda, plockade av många gröna. Ställde den i ljust fönster i ett burspråk på övervåningen, där brukar jag ställa det jag tar in under vintern tex Lantana, ingen extra belysning.
blommanförnatten
Klart man kan odla köksväxter året runt!!!
Jag odlar i hydrokultur, dvs i ett odlingssystem där man odlar plantorna i ett typ av odlingsmedium (rockwool), vatten blandat med näring sprutas på rötterna och sen har du din chili;) Låter kanske komplicerat men det är det inte. Och det bästa är att du slipper hålla på och krångla med en massa skitig jord. Jag hittade info och köpte växtbelysning och odlingssystem på Odlamer.se
Lycka till!
malcolm
Jag har haft paprika i krukor i köksfönstret i flera år och det har gått alldeles utmärkt förutom att de dragit åt sig blomflugor. Köksfönstret vätte åt östar och jag hade ingen extra belysning.
mamamaggan
Har en chiliplanta som är sådär 3 - 4 år nu och som ser ut som ett litet träd. Det har jag i växthusmiljö ( aldrig under 10 - 15 grader på vintern ) hela året runt och kan plocka frukter nästan året runt.

Har ett lysrör, med kalla vita rör , tänt c:a 8 tim / per dygn . 4 tim på morgonen och 4 tim på kvällen.

PerChill
CITAT (katah @ 07-09-2010, 15:39) *
de växer och mår prima innan bladlössen kommer.
jag har försökt i liten och stor skala två år och orkar inte ta dom in i år alls.

Hatar bladlöss ninja.gif !!

om man bara har ett par plantor orkar man kanske hålla efter dom

Exakt!! Bladlössen anfaller här i stor skala :-( duh.gif
Mina chillies han inte färdigt då sommaren började såå kallt såå länge, sedan tog den slut för chillin i mitten av Augusti. Tänkte att inte tusan skall solen eller rättare sagt avsaknad av solen stoppa mej och mina plantor.. Bilen åkte ur garaget, 2 st 400W HPS upp i taket och chilli in... 65st...
(överskottsvärmen kan återanvändas då garaget är en del av huset så det borde inte bli så dyrt med extra elen då fjärrvärmen minskas)

Bhut Jolokia, Fatalii, Serano, Jamaican red Mushroom m.fl började mogna i stor skala till lössen kom för 2 veckor sedan.. Har insett att jag är beroende av Bhut Jolokia (och Fatalii), den är sååååå good, hettan är en bonus :-P Det är numera en lusodling .... Nästa gång så skiljer jag på inne och uteplantor, en gång ute aldrig mera in.

Har sprayat nästan dagligen med såpvatten nu och det är dags för tyngre grejer!
- Finns det något man kan använda som inte ger chillin dålig smak eller rent av farlig att äta?

EDIT:
Hittade recept här som jag provar att koka ihop... http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...amp;hl=bladlöss
Nu skall de små rackarna minsann få!!
Anja Danmark
har du overvejet at bruge nyttedyr mod bladlusene?

Det bruger jeg indendørs, og det er det eneste, der kan holde bestanden af bladlus nede på et niveau, som man kan leve med.

Og med så mange planter, som du har, er det bestemt prisen værd!

Her er min vinterdyrkning - i hvert fald starten på den:

[attachment=55545:bl_t_lys.jpg]

emilsjogren
har odla chili inomhus i ett par år... ger frukt även vintertid, tappar dock många blommor om det blir för lite ljus.

Jag rekommenderar 2x36 eller 2x58w lysrörsramp. finns för typ 299:- på den stora kedjan med 4 bokstäver, börjar på J och slutar på A..

För övrigt rekommenderas sorten Black Pearl, helt fantastisk...
Bolltistel
Både styrkan och fruktsmaken på chilisarna blir lidande tycker jag om ljuset är för dåligt. Jag hade en Habanero i flera år som "klarade sig" på vintrarna med enbart fönsterljuset, men frukterna blev väldigt ojämnt starka under den mörka årstiden.

I år har jag ökat ambitionsnivån och har bra lysrör i ett lite svalare rum med mycket fönster. Det mognar på fint än så länge. Hot Lemon, Jamaican Bell, Habanero, samt en busfrö-planta som kommer från en påse med vad som i övrigt är F1 paprika.
Chiliman
A, det var det -cry-.gif vår katt har ätit upp toppen på chilin. Katter är djävulens utsände jag blir så #piiiip# förbannad. Allt jobb till ingenting.
Malin_MeL
jag fick ett tips mot bladlöss, lägg plantat på sidan i duschen och spola med tp 50 gradigt vatten, men inte i jorden, för rötterna klarar det inte.
Bladlössen åker av.
man får ju göra det med jämna mellanrum men har man inte för många så funkar det ju, iaf om man som jag har vinterförvaringen i tvättstugan där oxå dusch finns smile.gif

jag kör med en helt vanlig lysrörsramp från ett byggvaruhus, kostade väl 200-300 kr, funkar finfint! den har jag oxå när jag drar upp plantor på våren
PerChill
CITAT (PerChill @ 12-10-2010, 20:15) *
Exakt!! Bladlössen anfaller här i stor skala :-( duh.gif
Mina chillies han inte färdigt då sommaren började såå kallt såå länge, sedan tog den slut för chillin i mitten av Augusti. Tänkte att inte tusan skall solen eller rättare sagt avsaknad av solen stoppa mej och mina plantor.. Bilen åkte ur garaget, 2 st 400W HPS upp i taket och chilli in... 65st...
(överskottsvärmen kan återanvändas då garaget är en del av huset så det borde inte bli så dyrt med extra elen då fjärrvärmen minskas)

Bhut Jolokia, Fatalii, Serano, Jamaican red Mushroom m.fl började mogna i stor skala till lössen kom för 2 veckor sedan.. Har insett att jag är beroende av Bhut Jolokia (och Fatalii), den är sååååå good, hettan är en bonus :-P Det är numera en lusodling .... Nästa gång så skiljer jag på inne och uteplantor, en gång ute aldrig mera in.

Har sprayat nästan dagligen med såpvatten nu och det är dags för tyngre grejer!
- Finns det något man kan använda som inte ger chillin dålig smak eller rent av farlig att äta?

EDIT:
Hittade recept här som jag provar att koka ihop... http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...amp;hl=bladlöss
Nu skall de små rackarna minsann få!!

Jag svarar mej själv..
Lössen vann kriget! thumbdown.gif

Jag kunde dock få de omogna chilifrukterna att mogna.
Jag hade garaget fullt med drygt 70 chiliplantor och 2 st 400W HPS lampor + ett grolux lysrör.
Att spruta en blandning av vatten+ såpa+ sprit + atamon gjorde ingen skillnad förutom attt allt blev kletigt. Lössen var så många och blev bara fler. På slutet försökte jag rädda ett tiotal plantor med Pyretal som var det enda som dödade lössen som hela tiden kom tillbaka. Jag har nu 1st stackars Purple Tiger som eventuellt är lusfri efter 5-6 behandlingar.

Kanske att jag kastar den försäkerhets skull så jag får lusfritt då det är dags att plantera nytt.

Hörde precis från kompis som gav bort en planta som nu är fin. Troligen kom den inomhus i tid innan lössen attackerar chilin.
En teori är att chilin får löss i slutet av sommaren.

I år blir det inne-chili och ute-chili. De som flyttat utomhus kommer inte in igen.
Malin_MeL
CITAT (PerChill @ 12-02-2011, 15:33) *
En teori är att chilin får löss i slutet av sommaren.

I år blir det inne-chili och ute-chili. De som flyttat utomhus kommer inte in igen.

nja, man kan allt få löss på chili mitt i sommaren oxå. är det torrt och trångt så kommer de. men man kan ju fråga sig från vart??

jag har tre plantor kvar i tvättstugan, hade 4 från början men enhade så mycket sorjmyggor i jorden som jag inte fick bukt med så den åkte ut.

löss har jag haft ett par ggr, har duschat dem i varmt vatten i duschen (endast plantan, inte rötter) och de har försvunnit
Crazy4Flowers
Pyrsol tycker jag fungerar bra. Har bara besprutat några gånger när plantorna var rätt små i fjol.
Malin_MeL
vad är det? kan man använda det på "ätbara" växter?
Anja Danmark
Min erfaring er, at nyttedyr er langt den letteste løsning - de gør jo selv arbejdet, når de er kommet i gang, og holder lusebestanden nede.

Og jeg kunne aldrig drømme om at sprøjte med andet end insektsæbe....
PerChill
CITAT (Malin_MeL @ 16-02-2011, 17:06) *
vad är det? kan man använda det på "ätbara" växter?

Grönsaker nämns på etiketten. Men det är säkert bättre att försöka slippa lössen helt. Mina löss anföll när jag fick in alla chillis i garaget under heta lampor som skapade tropiskt paradis för löss. Svårt att hålla koll då växterna är metern höga och täcker fullständigt en yta om ca: 4x2m. Säkert enklare om man endast har några få plantor.

Jag har en överlevare just nu och den ser inte så kaxig ut efter alla giftbehandlingarna lsutet av 2010. Den blommar ganska så bra nu. Fina blålila blommor och grön-vit spräckliga blad då det är en Purple Tiger.

Förra året fick bli en lärdom om chillis (och löss). Många chilli sorter fungerar inte på fönsterkarmen då de växer väldigt yvigt. Vill man dessutom få någon skörd att tala om så gäller stora krukor, typ hinkar som finns billigt på ÖB.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon