Peztis
För två år sedan var jag på Menorca och där på stranden växte det en så söt liten vit lilja eller vad det nu var. Jag vet att jag har ett kort på dem någonstans men hittar inte just nu - typiskt!

I alla fall så tog jag några frökapslar och först i år så sådde jag fröna. dessa har nu grott och står ute i en kruka med blad på ca 3-4 cm.
Men hur gör jag nu med dem under vintern? Plantera ut eller ta in?

Och hur gör jag med dem under de kommande vintrarna? Måste de tas in?

EDIT:

Nu ser jag vilken konstig rubrik det blev!
Det skulle ha varit Lökväxt av frön från Menorca.

Så det kan bli... biggrin.gif
tulle
Gissar på att det är Pancratium maritimum. Den är inte vinterhärdig här, så den måste in för vinterförvaring, både i år och kommande år.
Peztis
Tack Tulle,
Skulle kunna vara den, inte helt säker dock för jag minns inte att den var så "flikig" i kronbladen.
kerstin z5-6
Tror ochså på någon typ av sandlilja-de växer där såg jag:)
Alexander-VG-zon3
var blomman hög och i formen av en stäpplilja eller låg som påsklilja ?

ett annat förslag är Drimia maritima. annars tror jag också på Sandlilja om den är lägre och större och färre blommor.

annars är det bara dessa två som finns som är vita och växer på stränder i Medelhavsområdet.
Peztis
Nej den var nog lägre som en påsklilja, Drimia maritima var det inte...
Nä, det lutar nog allt åt tulles förslag.

Måste försöka hitta bilden... det ligger förhoppningsvis på den extrerna hårddisken.
tulle
Hoppas att du finner dina bilder. Här är mina bilder av frö och blomma av Pancratium maritimum från södra Spanien.
Alexander-VG-zon3
då är det det som Tulle skrev om den är lägre än sjölök.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon