Full version: Hitta en lägenhet
Nauti
Nu är jag på jakt efter lägenhet, har letat med ljus och lykta utan resultat! Jag tycker mig ha sett att en hel del här på forumet bor i Skåne och en del i Malmö. Det jag undrar över är om någon har några tips på hur man hittar någonting eller kan berätta hur ni gjorde smile.gif

Det jag är ute efter är en fyra eller femma och jag hade hela tiden inbillat mig att det var lättare att få tag på större lägenheter eftersom efterfrågan var mindre men där hade jag fel sad.gif Som så många andra har sagt, så känns det mer eller mindre meningslöst att sätta upp sig i kö på de sidor som finns t.ex. boservicesyd m.fl. då folk har stått år i köer utan att ens ha fått gå på en visning! Så som sagt, tips mottages gärna! Hur maximerar jag mina chanser att få tag på en lägehet? smile.gif

P.s. det kanske märks att jag är ganska desperat efter en bara genom att jag startar en sådan här tråd xP Förväntar mig ingenting men jag hoppas på något bra tips! smile.gif
*Stintan*
Ring runt till fastighetsbolagen.
Huggorm
Har du kollat även mindre populära områden som Rosengård och liknande? Annars är väll alternativet att köpa en bostadsrätt
Aqvakul
Malmö har blivit alltmer populärt på bostadsmarknaden. Allt fler hyresrätter omvandlas till bostadsrätter. Det var många år sen det utannonserades några hyreslägenheter i Malmö. Allt går åt, även på Rosengård, möjligen med undantag för extremt dyra objekt - femton tusen i månaden och uppåt... Men att ringa upp privata värdar, vara trevlig och kunna presentera bra referenser och säkerhet, kan kanske ge napp om man har tur... Sen finns det ju en andrahandsmarknad, ofta med tre månaders ömsesidig uppsägning och ett antal tusenlappar ovanpå hyran...
Åsa, mälardalen zon 2
För runt 10år sedan bodde jag i Burlöv som ligger en station norr om malmö då var det inga problem att få bostad hos Burlövsbostäder de gav t.o.m lägre hyra till studenter för att lyckas hyra ut alla tomma lägenheter, fast man märkte ju att när bron öppnades att det blev fler och fler som flyttade in så det kanske har blivit svårare nu.
Aqvakul
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 06-09-2010, 19:30) *
För runt 10år sedan bodde jag i Burlöv som ligger en station norr om malmö då var det inga problem att få bostad hos Burlövsbostäder de gav t.o.m lägre hyra till studenter för att lyckas hyra ut alla tomma lägenheter, fast man märkte ju att när bron öppnades att det blev fler och fler som flyttade in så det kanske har blivit svårare nu.

Det är definitivt historia numera...

Lediga lägenheter närmast Malmö hittar man möjligen i Landskronas miljonprogramområden...
Nauti
Vilken optimism! smile.gif Jaja, jag får väl fortsätta leta och ringa runt helt enkelt.
KRT
Eftersom det är vanligt att studenterna delar lägenhet, 2 eller 3 så går även större lägenheter åt, så tyvärr är det inte lättare att hitta en större lägenhet än en mindre.

Att hitta något runt Malmö/Lund just nu, dvs vid terminsstart är frktansvärt svårt eftersom man konkurrerar med alla studenter som behöver bostad just nu. Tror det kan vara något lättare i juni (vid vårterminens slut eftersom många då slutar och lämnar sina bostäder), men inte mycket. På samma sätt går det att hitta lägenehter om man bara är beredd att betala vad det kostar, för dyrare hyresrätter finns det ju alltid.

Allra enklast är naturligtvis att hitta en passande bostadsrätt, men det kostar en del. Är man beredd att bo en aningens "off", dvs i byar/samhällen där man inte lätt pendar med tåg eller buss går det dock säkert att hitta något. T.ex. Revinge by, Genarp eller Veberöd runt Lund, men det förutsätter ju att man har/vill köpa bil.

Annars är det nog bara att börja ringa runt till privata fastighetsvärdar, se om någon bekantas bekant kan vara till hjälp, anmäla sig till ALLA köer, även om man inte tror man har en chans.

Frågan är väl också varför du behöver en lägenhet, om du behvöer den nu och var den kan ligga. Att kolla t.ex. Kävlinge, Eslöv, Höör, Hörby, Teckomatorp, Billeberga osv dvs samhällen som ligger en bit ifrån Lund/Malmö men som ändå kan nås inom en hyfsad tid med tåg. Huspriserna i t.ex. Höör är betydligt lägre än i Lund, men med tåget tar det inte mer än 20-30 min - och det kan ju vara värt att penda för. Många studenter drar sig för att bå så eftersom det då blir svårare att delta i studentlivet (läs fester smile.gif)...
Huggorm
Västra Skåne har ju blivit som Europa. Dyrt och tättbebyggt som i Tyskland eller Holland.
Aqvakul
Tre rimliga alternativ:

* råkar hitta en hyresvärd som fått ett sent återbud på en lägenhet

* ett hus ute på landet..

* något i Landskrona...
Jan Lindgren
Hej!
Så länge du bor i närheten av en järnvägsstation i Skåne så är det inga problem att ta sig till Malmö. Finns det ingen bostad i Höör så prova i Hässleholm eller Osby. I Osby kan du köpa en villa billigare än en liten lägenhet i Malmö.
MVH
Jan Lindgren
Aqvakul
Möjligen avskräcker restiden 1 timme och 20 minuter enkel resa och en dryg tusenlapp i månaden.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 07-09-2010, 22:43) *
Möjligen avskräcker restiden 1 timme och 20 minuter enkel resa och en dryg tusenlapp i månaden.

Det är ju vad många häromkring får utstå när de pendlar till Göteborg. Hemligheten är att sova fyra timmar per natt och kompletteringssova på tåget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon