Christa
Jag har höga bönor som blivit så höga (minst 5 meter) så att rötterna inte riktigt orkar förse dem med tillräckligt med vatten. De står ganska nära en vägg så de kan inte växa så långt åt det hållet och jorden har blivit ganska hård.

Nu tänker jag lägga på lite mer jord så att rötterna kan växa uppåt istället. Frågan är då vad jag skall ta för jord. Jag antar att den inte bör vara särskilt näringsrik. Det är redan en frodig grönska av blad så det behöver jag mer av.

Torv kanske är för sur? Vet inte vilket pH bönor vill ha. Jag har kompost som är ganska mycket pinna i. Den borde väl inte vara så näringsrik? Åtminstone tar det ju ett tag innan kompost ger ifrån sig sin näring.

En bönplanta verkar t o m ha dött så något måste göras.
EKLO
Men är inte bönorna skördeklara? Det vill säga, ska du verkligen lägga jobb på att stötta dem så här sent på säsongen, vad är det för bönor tro - själv odlar jag i zon 1-2 och plockade i helgen av mina sista vaxbönor...

annars kan du nog vräka på vilken jord du vill eftersom det väl knappast är fråga om lång tid innan du skördar?
Christa
CITAT (EKLO @ 06-09-2010, 22:00) *
Men är inte bönorna skördeklara? Det vill säga, ska du verkligen lägga jobb på att stötta dem så här sent på säsongen, vad är det för bönor tro - själv odlar jag i zon 1-2 och plockade i helgen av mina sista vaxbönor...

annars kan du nog vräka på vilken jord du vill eftersom det väl knappast är fråga om lång tid innan du skördar?

Höga bönor ger senare skörd och dessutom sådde jag dem ganska sent. De första 2 metrarna så föll många blommor av. Om humlorna var upptagna med annat eller varför de blommorna inte resulterade i bönor vet jag inte.

Nu finns emellertid hundratals pyttesmå bönor och mycket blommor. Plantorna är som sagt minst 5 meter höga nu och växter fortfarande. Jag har nog skördat 3 liter hittills och om plantorna får fortsätta så blir det nog 10-15 liter till.
Christa
Jag funderar fortfarande på bönorna. Det får nog bli lite kompost i alla fall. Hoppas den inte är för stark. Skördade en stor påse bönor idag.

Vattnade rejält igår men de hängde på eftermiddagen idag så de har helt tydligt för litet rotsystem i förhållande till bladmassan.
Christa
Nu går jag ut och lägger på kompost på bönorna. Verkar inte som om någon här har någon idé om vad som är bäst.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon