Crazy4Flowers
06-09-2010, 22:27
Jag har massor med fröer av perenner skulle gärna vilja så dom direkt ute i rabatten vilka kan man så så här sent och vilka bör man inte så nu.
Misstänker att man kommer att ha fullt upp med sådder ändå till våren och det vore kanske smart att så det man kan ute liksom.
blomkronan
06-09-2010, 22:54
Det jag enda jag kan komma på just nu... är tagetes, det går inte att sätta nu. men det är ju ingen perenn

Är det något speciellt du tänker på?? För jag tycker nog att man kan sätta alla perenner nu. Men det kan nog bero på vilken zon man bor i oxå...
Vi får se vad dom andra säger
kerstin z5-6
08-09-2010, 11:33
I fall du vill så perennerna ute är det snarare för tidigt, du vill ju inte att de ska gro än ?
Så i små såbyttor är enklare än i rabatt.<oktober brukar det vara lagom fuktigt ute.Ställ byttorna i skugga i skydd av tex en buske.Ta hand om o håll fuktigt i vår
Crazy4Flowers
10-09-2010, 22:25
Ok, då väntar jag lite till, ja det är perenner jag tänker på. Inga som vill gro lite innan vintern?
kerstin z5-6
11-09-2010, 00:12
Dessutom rek jag inte rabatten ..Hur ska du skilja dessa , ibbland grässtrån från ogräset? Så i bytta o ställ ut i höst, märk väl med sticka så du vet vad som är vad, blyerts håller bäst.
Podophyllum, hepatica,heleborus hör till de som vill sås medan fröet är färskt.. men okt räcker bra även för dem.
Jag sår de flesta perennfröna som vill ha kylperiod /stratifieras kallt/ 1 jan och framåt
annjill
11-09-2010, 16:51
Jag satt precis och övervägde samma sak. Beställde fröer ifrån impecta och där stod det att ganska många kunde sås i sep-nov, de som behöver stratifiering för att gor antar jag.
Ex som jag kikade på:
Alpmarton sep-nov.
Bergvallmo.
Kandilaberviva sep-nov.
Majviva sep-nov.
Nattljus maj-sep.
Där kan du garanterat hitta fler som du kan så redan nu.
/Anna
Jag brukar sätta perennfröna i krukor som jag gräver ner i en skuggig rabatt, då riskerar jag inte att rensa bort nykomlingarna.
/Anna
kerstin z5-6
11-09-2010, 18:34
mja..fröpåseråden är ofta väldigt generella..
Meconopsis -bergvallmo tex behöver ingen statifiering alls..men ska gro kylskåpskallt för att rötterna ska utvecklas bra.(kall nattförvaring går också bra)
Alpmartorn-Erygium kan gro varmt om fröna är någorlunda färska, men mår inte illa av en kylperiod heller.
Kandelaberviva / primula öht-De flesta sorter utom japonica är varmgroende, somliga klarar kyla , andra gror sämre om de kyls.I stort sett alla primula är Ljusgroende så fröna ska EJ täckas med jord.
annjill
11-09-2010, 23:17
Hoppsan! Då ska jag nog vara lite försiktig med mina höstsådder famöver.
/Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.