Christa
Skulle vara värdefullt med lite recentioner av bärbara datorer.

Hur stor skärm behöver man för att inte bli nipprig? Det går visserligen att koppla den till den stora skärmen men jag vill kunna använda den fristående också.

Vinner man något på att köpa en lite dyrare eller är de billiga väl så bra?

De där blanka skärmarna ser jobbiga ut. Jag har en del problem med mina ögon så det är viktigt att skärmen är behaglig att titta på så ögonen inte ansträngs i onödan.

Batteritid och livslängd på batteriet är också en intressant parameter.

Det finns säkert det mer som är intressant som jag inte känner till.
KRT
Min första fråga är; Vad ska du använda den till?

Enligt min uppfattning är den största skillnaden mellan billigare och dyrare datorer grafiken och möjligheten att spela avancerade spel. Billigare datorer tycks ofta ha något sämre grafikkort, mindre RAM-minne osv, detaljer som inte märks om man använder sin dator till att surfa, skriva mail, använda de vanligaste programmen osv. MEN om man ska hålla på med avancerad bildbehandling, grafikintensiva spel osv då klarar man sig inte med de billigare datorerna.

Ang skärmen är det lite samma sak, men tänk på att en större skärm gör att datorm blir "mindre bärbar" dvs tyngre och större..... Jag hade tidigare en bärbar med 17" skärm och den vägde sina modiga kilo, den jag har nu har 15,4" och är lättare. Iofs kopplar jag alltid upp den till en stör skärm på jobb, men jsut nu sitter jag hemma utan extern skärm och det fungerar utmärkt. Men MINDRE skräm vill jag inte ha, det blir för jobbit att arbeta mot den då, sp mitt svar är minste 15,4".....

Angående märken så tvivlar jag på att något är jättedåligt, kvalitén är inte så olika. Misstänker att det är samma saker som sitter innanför skalet, det är nog mest loggan som skiljer åt smile.gif Undantaget Mac då förståss, de ska ju alltid vara speciella.
Har själv bara haft HP, förutom min första som var en Toshiba. Jag gillar HP och tycker kvalitén är utmärkt. På jobb har alla andra Dell och de anser att det är superbra datorer. Syrran och föräldrarna hade var sin Acer som de också var nöjda med.

En sak att betänka dock när man skaffar en bärbar - de blir "gamla" mycket fortare än stationära datorer. Eftersom utrymmet är begränsat finns det inte samma möjligheter att "bygga på" med minneskort och hårddiskar, och det finns också en gräs för moderkort, processorer etc. På jobb bytar vi vanligen dator ca vart 3:e år eftersom datorn sedan är "gammal" och inte riktigt hänger med i kombination med att det finns nya modeller som klarar mycket mer för en billig penning. Bärbara datorer har ju blivit så mycket billigare de senaste åren att det inte är sant.

Långt och kanske lite rörigt, men jag hoppas jag kunde tillföra något smile.gif
Christa
CITAT (KRT @ 07-09-2010, 09:12) *
Min första fråga är; Vad ska du använda den till?

Enligt min uppfattning är den största skillnaden mellan billigare och dyrare datorer grafiken och möjligheten att spela avancerade spel. Billigare datorer tycks ofta ha något sämre grafikkort, mindre RAM-minne osv, detaljer som inte märks om man använder sin dator till att surfa, skriva mail, använda de vanligaste programmen osv. MEN om man ska hålla på med avancerad bildbehandling, grafikintensiva spel osv då klarar man sig inte med de billigare datorerna.

Ang skärmen är det lite samma sak, men tänk på att en större skärm gör att datorm blir "mindre bärbar" dvs tyngre och större..... Jag hade tidigare en bärbar med 17" skärm och den vägde sina modiga kilo, den jag har nu har 15,4" och är lättare. Iofs kopplar jag alltid upp den till en stör skärm på jobb, men jsut nu sitter jag hemma utan extern skärm och det fungerar utmärkt. Men MINDRE skräm vill jag inte ha, det blir för jobbit att arbeta mot den då, sp mitt svar är minste 15,4".....

Angående märken så tvivlar jag på att något är jättedåligt, kvalitén är inte så olika. Misstänker att det är samma saker som sitter innanför skalet, det är nog mest loggan som skiljer åt smile.gif Undantaget Mac då förståss, de ska ju alltid vara speciella.
Har själv bara haft HP, förutom min första som var en Toshiba. Jag gillar HP och tycker kvalitén är utmärkt. På jobb har alla andra Dell och de anser att det är superbra datorer. Syrran och föräldrarna hade var sin Acer som de också var nöjda med.

En sak att betänka dock när man skaffar en bärbar - de blir "gamla" mycket fortare än stationära datorer. Eftersom utrymmet är begränsat finns det inte samma möjligheter att "bygga på" med minneskort och hårddiskar, och det finns också en gräs för moderkort, processorer etc. På jobb bytar vi vanligen dator ca vart 3:e år eftersom datorn sedan är "gammal" och inte riktigt hänger med i kombination med att det finns nya modeller som klarar mycket mer för en billig penning. Bärbara datorer har ju blivit så mycket billigare de senaste åren att det inte är sant.

Långt och kanske lite rörigt, men jag hoppas jag kunde tillföra något smile.gif

Tack så mycket! Skall fundera på det du har skrivit men en fråga är också det där med blankheten på skärmen. Har du en blank eller matt skärm? Vi har sett en massa blanka i affärerna och tror att det kanske blir en massa reflexer och att de inte är så behagliga att jobba vid.

Om företagen byter så ofta så kanske det finns begagnade? Eller dom kanske personalen får köpa?

Det jag framförallt behöver den till är att skriva på min bok och att slippa ha huset fullt av anteckningslappar som jag skrivit när jag kommit på något. Kan jag sätta på en dator med batteri och ha den på köksbordet så kan jag ju skriva in min funderingen direkt. Spel använder jag inte men jag fotograferar och ser på bilder och det är klart att om man vill kunna visa bilderna för andra så kan det ju vara bra om den är hyfsad på att visa bilder.

En annan sak är ljudnivån. Jag vill gärna ha en tyst dator. Hade en bärbar i jobbet i början av 90-talet och den stängde av hårddisken när man bara satt och skrev på den vilket innebar att den då inte gav ett ljud ifrån sig. Det var mycket behagligt.
Anma
Jag har blank skärm, det blir lite reflexer om man har starkt ljus bakifrån, men det har ju inte jag så det är inget som stör mig. Men har man arbetsplats med ljus bakifrån är det nog störande. Jag tycker att du ska testa i affären innan köp så att du märker om det blir störande för dig. Jag har en compaq Presario CQ61. Den har 15,6 tum ledskärm.
Aqvakul
Krav för normal "vuxenanvändning":

* Inte allra minsta processor och minne

* Tillräckligt stor skärm - minst 15 tum

* Gärna lång garanti - bärbara går lättare sönder

Pirum
Blanka skärmar är dåliga tycker jag, men de klart flesta bärbara har ju sådana nu, tyvärr. På dyra Macbook Pro kan man ibland specialbeställa en bättre skärm, men ute i butik är det mest billiga datorer som har matta skärmar. Åker man tåg, eller använder datorn i andra sammanhang där det är många ljuskällor så är blanka ganska irriterande, jag förstår inte varför de är så populära på bärbara.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle prioritera rimliga prestanda framför enorm batteritid, om den bärbara datorn var min huvuddator. En processor med 2 kärnor och ett 'riktigt' grafikkort (men det behövs inget värstingkort), samt skönt tangentbord är viktigt för mig, en del av de klenare bärbara kan få problem med sega webbsidor om där är mycket flashgrafik och även problem med kommande HD-video.

Mer än 5000 ska det nog inte kosta om man inte vill ha en speldator.
Alba
Man ska även vara medveten om att den batteritid som anges är inte batteritid under arbete.
Jag tycker att batteriet avtar i styrka ganska snabbt. Den vi har håller inte lika länge numera.
Jag har läst att man ska ta bort batteriet när man kör på ström för att spara batteriet - vet inte om det är så - det har vi inte gjort och det är kanske därför batteriet avtagit markant.

Att tänka på vid kök från PC för alla
EKLO
Själv har jag alltid jobbat på Mac, både hemma och på jobb, därför är min bärbara en mac - lite onödigt dyrt tror jag egentligen. Men det jag ville säga egentligen är att om man, som jag emellanåt, periodvis sitter väldigt långa stunder i sträck och skriver på en bärbar kan det vara en god idé att koppla på ett stort tangentbord då och då. Det kostar inte mycket och sparar axlarna väsentligt tycker jag.
ängsvädd
CITAT (EKLO @ 07-09-2010, 20:15) *
Själv har jag alltid jobbat på Mac, både hemma och på jobb, därför är min bärbara en mac - lite onödigt dyrt tror jag egentligen. Men det jag ville säga egentligen är att om man, som jag emellanåt, periodvis sitter väldigt långa stunder i sträck och skriver på en bärbar kan det vara en god idé att koppla på ett stort tangentbord då och då. Det kostar inte mycket och sparar axlarna väsentligt tycker jag.

Aha - kan man göra det? Funkar det på alla bärbara datorer? Måste det vara USB-kontakt?
EKLO
Jag har usb-kontakt, vet inte om det finns andra varianter. Väldigt bra är det i alla fall, och lätta att packa ner om man vill bära sin bärbara...
Christa
CITAT (Alba @ 07-09-2010, 13:20) *
Man ska även vara medveten om att den batteritid som anges är inte batteritid under arbete.
Jag tycker att batteriet avtar i styrka ganska snabbt. Den vi har håller inte lika länge numera.
Jag har läst att man ska ta bort batteriet när man kör på ström för att spara batteriet - vet inte om det är så - det har vi inte gjort och det är kanske därför batteriet avtagit markant.

Att tänka på vid kök från PC för alla

Jag kollade länken och där finns en del matnyttigt. Deras indelning i fyra olika sorters datorer gör mig dock en smula förvirrad. Ingen av de fyra klasserna stämmer in på vad jag behöver. I vilken klass tycker du att man stoppa in en vanlig allrounddator?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon