Min första fråga är; Vad ska du använda den till?
Enligt min uppfattning är den största skillnaden mellan billigare och dyrare datorer grafiken och möjligheten att spela avancerade spel. Billigare datorer tycks ofta ha något sämre grafikkort, mindre RAM-minne osv, detaljer som inte märks om man använder sin dator till att surfa, skriva mail, använda de vanligaste programmen osv. MEN om man ska hålla på med avancerad bildbehandling, grafikintensiva spel osv då klarar man sig inte med de billigare datorerna.
Ang skärmen är det lite samma sak, men tänk på att en större skärm gör att datorm blir "mindre bärbar" dvs tyngre och större..... Jag hade tidigare en bärbar med 17" skärm och den vägde sina modiga kilo, den jag har nu har 15,4" och är lättare. Iofs kopplar jag alltid upp den till en stör skärm på jobb, men jsut nu sitter jag hemma utan extern skärm och det fungerar utmärkt. Men MINDRE skräm vill jag inte ha, det blir för jobbit att arbeta mot den då, sp mitt svar är minste 15,4".....
Angående märken så tvivlar jag på att något är jättedåligt, kvalitén är inte så olika. Misstänker att det är samma saker som sitter innanför skalet, det är nog mest loggan som skiljer åt

Undantaget Mac då förståss, de ska ju alltid vara speciella.
Har själv bara haft HP, förutom min första som var en Toshiba. Jag gillar HP och tycker kvalitén är utmärkt. På jobb har alla andra Dell och de anser att det är superbra datorer. Syrran och föräldrarna hade var sin Acer som de också var nöjda med.
En sak att betänka dock när man skaffar en bärbar - de blir "gamla" mycket fortare än stationära datorer. Eftersom utrymmet är begränsat finns det inte samma möjligheter att "bygga på" med minneskort och hårddiskar, och det finns också en gräs för moderkort, processorer etc. På jobb bytar vi vanligen dator ca vart 3:e år eftersom datorn sedan är "gammal" och inte riktigt hänger med i kombination med att det finns nya modeller som klarar mycket mer för en billig penning. Bärbara datorer har ju blivit så mycket billigare de senaste åren att det inte är sant.
Långt och kanske lite rörigt, men jag hoppas jag kunde tillföra något