Full version: Täcka med ull?
skrotfibbla
Någon som har provat täcka rosorna med ull på vintern? Har fri tillgång till ull som ska slängs annars och jag såg i Mandelgrens trädgårdsprogram att de hade lagt ull runt fruktträd som dekoration, täckning och gödning. Kanske hindrar det rådjur också, de tycker ju inte om ulllukten....? confused.gif
mimmi 1
rent spontant undrar jag lite över valet av täckning, om vintern blir regnig, snöig, isig, och så töig ... så där som det kan vara ibland... blir inte ullen fullständigt dyblöt då? och sen fryser den till en stor kompakt isklump?

men jag har ingen erfarenhet av det- bara en reflektion rolleyes.gif
svennis
Mandelmannen, gren..verkade kunna sälja allt.
Ull är inte dumt.
Inte säkert att det suger till sig så mycket vatten. Jorden blir nog INTE frusen under ullen.
Hade jag mycket ull skulle jag försöka att täcka med den.
Finns säker intressant användning i trädgården
Kan du skicka hit en bal...
Bassam
Hej

PÅ grund att de blir mycket fuktigt och lite luft under så de kan skaffa sjukdom ( Svampen ).

H:Bassam
skrotfibbla
Förlåt Mandelmann ska det ju vara inte Mandelgren. blush.gif

Nja, tror inte det blir så tätt under ullen, att det blir svampangrepp, om den inte är filtad och den används ju som isolering så jag tror jag ska prova iallafall.

Visst kan jag skicka lull till dig Svennis, men Du kan nog få hämta på någon fårgård nära dig. De flesta slänger ullen eftersom det är väldigt liten efterfrågan på den....vilket egentligen är ett enormt resursslöseri...men det är en annan diskussion.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon