KRT
Har tre plantor av Capsicum Chinense Habanero, som står på altanen och vajar i vinden. De trivdes bra ut i juli, och har satt massor med frukt, som ännu är grön och inte visar några tendenser till att mogna. Men den verkar inte riktigt gilla det nuvarande vädret, med temperaturer ner mot 5 grader på natten, mindre sol och mer vind.

De är iofs inte små, säkert närmare 1,5 m höga och ganska spretiga, men jag skulle kunna ta in dem och sätta dem i tvättstugan med lite extraljus - finns det någon chans att frukteran mognar då, eller är det bättre att låta dem stå ute (i söder läge, mot en tegelvägg, relativt vintdkyddat) och hoppas att det blri varmt igen?

Jag hade tänkte försöka övervintra dem i garaget under extraljus, men det vore ju bra om frukterna mognade innan dess smile.gif
kentbra
Bäst blir det om du tar in dem nattetid och ställer ut dem dagtid.
Mycket jobb om det är stora plantor.
Tar du in dem direkt så ställ dem så ljust som möjligt, med extra ljus.
En meter innanför ett söderfönster och med ett par spotlights ovanför.
Passa på att klippa ner den lite så kommer det nog att gå bra.
Man kan klippa bort toppar ovanför frukten och grenar utan frukt. Detta ger mer kraft och näring åt de grenar som har frukter. Ta även bort frukter som är små.
Skörda sedan de största Chilifrukterna medans de är gröna så blir det bättre fart på de andra.
Habanero kan eftermogna något på fönsterbrädan, efter dn har skördats.

Kent

En sak till.
Ta vara på några frö och sätt dem redan runt jul inomhus.
Då har du planter som hinner blomma inomhus och som ger frukt till midsommar.

Så got som alla Chili och Paprika plantoer går bra inomhus, om de får lite extraljus.
När man sedan sätter ut dem så får de ordentlig fart.

Kent
KRT
Där är frukt på alla grenar smile.gif Men jag kan ju plocka av en del och klippa ner efteråt. Plantorna är faktiskt sådda i mitten av januari, vilket var ett problem - de var för stora för fönsterbrädan innan det var varmt nog att ta ut dem smile.gif Så de fick bo i föräldrarnas uterum ett tag.

kentbra
Jag sår faktiskt mina tomater, gurkor, paprika och chili redan i slutet av september.
Drar upp dem med undervärme i söderfönster och ectra ljus.
Sedan i slutet av november så klipper jag ner dem och sänker temperaturen till 16 grader.
Detta för att tiden 1 december till 1 mars är jag i Thailand.
Under denna tiden vattnar min granne alla plantor mycket sparsamt.
Hon tar även bort knoppar och blommor som kan dyka upp.
Så i stort sett all växter går på sparlåga.
När jag kommer hem drar jag på värme och mer ljus. Eventuellt toppar jag dem lite.
Det brukar bli en jädrans fart på dem och de flesta blommar i början av april.
I mitten av mars åker de ut i kallväxthuset för att sedan åka ut helt när det är 6 till 8 grader om nätterna.
Har fungerat bra för mig.

Kent
Anja Danmark
CITAT (kentbra @ 07-09-2010, 13:37) *
Jag sår faktiskt mina tomater, gurkor, paprika och chili redan i slutet av september.
Drar upp dem med undervärme i söderfönster och ectra ljus.
Sedan i slutet av november så klipper jag ner dem och sänker temperaturen till 16 grader.
Detta för att tiden 1 december till 1 mars är jag i Thailand.
Under denna tiden vattnar min granne alla plantor mycket sparsamt.
Hon tar även bort knoppar och blommor som kan dyka upp.
Så i stort sett all växter går på sparlåga.
När jag kommer hem drar jag på värme och mer ljus. Eventuellt toppar jag dem lite.
Det brukar bli en jädrans fart på dem och de flesta blommar i början av april.
I mitten av mars åker de ut i kallväxthuset för att sedan åka ut helt när det är 6 till 8 grader om nätterna.
Har fungerat bra för mig.

Kent

Det lyder som en spændende måde at gøre det på! Desværre har jeg ikke mulighed for at holde dem ved 16 grader i vintermånederne, men jeg har et rum med ca. 18 grader og masser af LED grow spots, så jeg kan da forsøge...

mvh
Anja
stef
Har en chili ute och flera inne, mognar bra och trivs inne, söderfönster men inget extraljus.

Februari klippte jag ner dem helt så bara stammen stack upp, de växte över metern igen och har mycket frukt på.
Lilla hjärtat
Hej!

Jag förklädde min chiliplanta till krukväxt i vintras och lät den stå i vardagsrumsfönstret som vetter mot söder. Vi eldar rätt flitigt i kaminen, så det var både torrt och varmt, men chilin mådde som en prins ändå. Kan ha haft tur, men jag ska göra på samma sätt i år. Har drivit upp paprikaplantor som jag tänker förvara på samma sätt i vinter i hopp om att få frukter som mognar tidigt.

Här kan du läsa mer om chiliplantan och övervintringen.

Lycka till
//Linda
blommanförnatten
CITAT (KRT @ 07-09-2010, 09:54) *
Har tre plantor av Capsicum Chinense Habanero, som står på altanen och vajar i vinden. De trivdes bra ut i juli, och har satt massor med frukt, som ännu är grön och inte visar några tendenser till att mogna. Men den verkar inte riktigt gilla det nuvarande vädret, med temperaturer ner mot 5 grader på natten, mindre sol och mer vind.

De är iofs inte små, säkert närmare 1,5 m höga och ganska spretiga, men jag skulle kunna ta in dem och sätta dem i tvättstugan med lite extraljus - finns det någon chans att frukteran mognar då, eller är det bättre att låta dem stå ute (i söder läge, mot en tegelvägg, relativt vintdkyddat) och hoppas att det blri varmt igen?

Jag hade tänkte försöka övervintra dem i garaget under extraljus, men det vore ju bra om frukterna mognade innan dess smile.gif

Ta in dom i värmen och skaffa växtbelysning, finns i olika prisklasser, bl a LED, HPS, LE mm..
Tänk dock på att då växterna gått in i blomfasen, dvs att dom producerar blommor & frukt så måste du följa blomfasens ljustimmar.
När du har en planta som bara skall växa ger du den 18-24 h/ljus /dygn. När den skall börja ge frukt (blomfasen) så ger du dom 12 h ljus & 12 h mörker. Viktigt att du inte bryter det mönstret!
Kolla länken, finns mkt inom växtbelysning & annan info! Växtbelysning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon