SandrasHandverk
Hej

Det vore kul om ni hade lust att svara på några frågor om trädgårds service.
Kul att se hur utfallet blir och kanske kan det bli något roligt av det i slut ändan.

Bor du i Tumba området kan du få nytta av detta en dag.

Tack på förhand
Sandra
Sandras Handverk
Solstorm
Jag kryssade inte i. Visst finns det många människor som skulle behöva ha hjälp men jag tror att det är väldigt få som har råd att betala för det. 2400 kr som billigaste alternativ för en dags hjälp är det nog bara en liten del som kan betala.
lokatten
Det finns många som har råd, de bor i villor i storstadsområden. Med RUT avdrag på många trädgårdstjänster blir det inte så dyrt. Jag svarar av erfarenhet efterdom jag jobbar med detta (trädgårdshjälp hemma hos folk). Det är lätt att få kunder, särskilt under beskärningstider.
SandrasHandverk
Tack så mycket för bådas svar...Å jag har också erfarenhet av tidigare företag (ungdomsföretag) att trädgårdshjälp är det stort intresse för det gäller bara att vända sig till rätt kunder....
Som ni säger med Rut avdrag är det många fler som har råd och intresset ökar faktiskt.
Men man vill ju inte lägga sig allt för lågt i pris för som företagare måste du ju överleva också.

Lägger man sig för högt får man inga kunder och lägger man sig för lågt så kan man inte klara de omkostnaderna som faktiskt blir.

Nå väl det återstår och se. Har redan fått många intressenter även ett företag som skulle innebära heltids arbete men som sagt det får tiden utvisa.

Åter igen tack för svaren.
theseraphim
CITAT (Solstorm @ 09-09-2010, 10:36) *
Jag kryssade inte i. Visst finns det många människor som skulle behöva ha hjälp men jag tror att det är väldigt få som har råd att betala för det. 2400 kr som billigaste alternativ för en dags hjälp är det nog bara en liten del som kan betala.

Håller till viss del med där ang pris för ta staden där jag bor med ca 50000 invånare varav många upperclass som man säger. Här finns det ett par företag som ligger på runt 150-200:- timmen och de gör allt från klipper gräs till stenläggning plus allt därimellan. Dessa är kanske inte Alnarputbildade men de får många kunder och de gör ett bra jobb därimot så gör dom det svårare för mer välutbildade som håller på med samma sak som vill ha 400-500:- i timmen.
Sen så får man nog inse fakta att som egen företagare så ska man som bäst räkna med att gå plus minus noll det första året(finns givetvis undantag men det är vad de flesta nyföretagarutbildningar säger) för att sedan börja så sakta gå med profit. Det är få förunnat att redan de första månaderna att verkligen få en skälig månadslön på ett nystartat företag.
Fördelen med de tjänster du pratar om är att man inte behöver maskiner för 500000:- från början utan man klarar sig med lite mindre.
Sedan är det så att en del tabbar sig och får för sig att de ska göra allt själva tex borttransport av fällda träd osv när det är bättre att ordna så att någon annan gör det och baka in den biten i kostnaden för kunden, på så vis får kunden ändå ett helhetspris från början.
mamamaggan
Nu har jag kryssat i . Vi har anlitat en trädgårdsfirma i år just för att vi p g a sjukdom inte kunnat sköta trädgården som vi vill under flera somrar.

Den firman tog 400 :-/tim men så får man ju avdrag med hälften på vissa jobb. För oss var det mest sådant , grävning , jordförbättrning o d i två stora rabatter som helt förfallit . Sedan var det klipping av häck och plantering i de två rabatterna.

Det tog c:a 3 dagar allt som allt och vi betalar 7.000 kr för det. Då ingick det också markväv och en del nya plantor.

Vi kommer att anlita henne i vår igen , när vi sparat ihop lite mer pengar , för att bl a klippa fruktträden .

Hon hade ordentlig utbildning som man kunde läsa om på hennes hemsida där alla uppgifter man vill ha när man ska anlita någon fanns. Det medverkade till att vi anlitade henne och det ångrar vi inte en sekund. Hon var trevlig , jobbade som sjutton , hade många bra förslag även om andra delar av trädgården , var väldigt duktig och noggrann.

Ska bli kul att låta henne komma tillbaka för hon gav oss sådan inspiration .

Mony
Jag tror helt klart på idén. Det finns MÅNGA som har råd men inte tid, jag lovar. Allt handlar om prioritering..

RUT avdraget är ett måste, annars krymper nog dina kunder rejält. Dock skulle jag avråda om att visa på hemsida hur det kommer att se ut. Nöjda kunder får man om förväntningarna är rätt. Det kvittar hur resultatet blir, bara man får reda på det från början. Att ge någon drömbild på en hemsida kan skada mer än det gör nytta.

Var sen ärlig. Säg: denna rosen är underbar men den behöver x å på sig att växa till sig, eller detta persiokoträdet ger otroligt goda frukter men risken för krussjuka är stor, dessa perenner sprider sig och vill du inte ha hela rabatten full måste du gallra etc

Om du ska visa något på din hemsida så visa dina föregående projekt. Gärna hur de ändras från år till år. (när du varit i gång ett tag)

Gratis är gott och ska du få en fot in så var billig eller gratis i början - varför inte en gratis konsultation? Om du gör ett bra jobb kommer mun mot mun metoden vara din bästa marknadsförare.

Hantverksjobb och dyl letar folk oftast inte på hitta.se efter utan man vill ha referenser från någon man litar på. Jag skulle aldrig anlita firma Fixa Fia utan att veta att den firman gör bra jobb. Även om du är billig/gratis i början kommer du ha igen det mångfalt och spara in på dyr marknadsföring sen istället.

Sen skulle jag rekommendera att starata AB. De har sänkt kostnaden till 50 000 och dessa köper du snabbt upp med div trädgårdsredskap och dyl. Enskild firma har många nackdelar med sig då firmans ekonomi är lika med din egen. Speciellt om du är gift och har barn. Inte roligt om du går bort och de blir sittande med massa skulder i ett företag som var i uppstarten och inte kom igång.

Har du fler frågor får du gärna kontakta mig för mer hjälp. Skriver annars lite om mitt senaste projekt - ehandel, här

Go for it girl! tummenupp.gif
fuchsian
Den frågan kommer lite för sent för min del.
Har just fått en splitterny trädgård, omgjort och med samma trädgårdsmästare som har fixat det sen vi byggde huset.
Om arvode vet jag inget om, sånt sköter maken och vi har ett AB som flyter in en del, även om vi har bestämt oss att unna oss mera av annat än hans arbete.

Det som jag söker efter och har fått lite napp på är veckostädning av vårt hus. Det skulle räcka vart 14;e dag, för vi är arbetsföra båda två, men den är ju såååå tråkig och samt ta hand om tvätten åt mig.
Vår montör av ett övervakningssystem som han har instalerat med kameror och en skärm inne, han har en som kommer vart 14;e dag och städar hos dom, för bägge jobbar och barnen är utflugna.

Men jag tror att det kommer att bli mer vanligt med dessa arbeten och gott med det, den som behöver extra peng och den som inte vill städa 2 våningsplan, vardera på 130 kv som är enbart boyta, borträknad min atelje och kontorsdelen. ....fuchian....
Mony
För min del TJÄNAR jag på att ha städerska!

Jobba över 1 h med mitt roliga arbete = 300 kr

Städerska 3 h med RUT = 300 kr

Alltså får jag två timmar ledigt genom att låta någon annan göra, ett för mig, otroligt tråkigt arbete wink.gif
SandrasHandverk
Hej allesammans....
Tja något AB blir det inte frågan om. Å ja jag tänker visa mina föregående projekt...har några sen tidigare också...men just nu testar jag ut vart jag ska ha min hemsida...om jag ens ska ha det i början.

Har redan ev heltids arbete på g å då får man vara nöjd.
Ja det är riktigt att man inte behöver tjäna massor och att man får räkna med + - 0 första året å det är jag fullt medveten om.
Är inte helt "grön" när det gäller företagande men denna gången går jag mer sakta framåt.

Tack så mycket för alla svar och tankar ni gett mig - nu har jag lite att fundera på!

Sandra
Meriona
CITAT (theseraphim @ 15-09-2010, 09:32) *
Håller till viss del med där ang pris för ta staden där jag bor med ca 50000 invånare varav många upperclass som man säger. Här finns det ett par företag som ligger på runt 150-200:- timmen och de gör allt från klipper gräs till stenläggning plus allt därimellan. Dessa är kanske inte Alnarputbildade men de får många kunder och de gör ett bra jobb därimot så gör dom det svårare för mer välutbildade som håller på med samma sak som vill ha 400-500:- i timmen.
........

Jag funderar på vad de stackarna får i lön när arbetsgivaren tar bara 150 kronor per timme. Arbetsgivaravgifter och FORA (nä det får de säkert inte stackarna) och så ska de ha vinst också. Knappast svenskar de har anställda?
Även om det är någon som kör eget så går det inte går runt på den timpengen. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon