Hej Annica!
Begonior har jag aldrig övervintrat men jag har några nu, så jag vill också veta hur jag ska gå tillväga med dessa.
Mina dahlior får stå ute i rabatten tills frosten kommer och dom blir svarta och "snoriga"...
Då klipper jag ner dom till ca 25-30 cm ovan jordyta, (där det är friskt och grönt). Därefter gräver jag upp dom försiktigt så att jag inte skadar nybildade knölar.
Jag brukar peta/pilla/skaka bort så mycket jord som jag kan ifrån knölarna. Därefter förvarar jag dom i min matkällare som håller ca 10-15 grader under vintern, liggandes på en ugnsplåt eller i brödbackar.
Jag vet också att det finns dom som vinterförvar sina knölar i jorden, i krukan, med gott resultat. Det har jag aldrig gjort så jag vet inte vad det blir för skillnad, egentligen?
Beroende på vintertemperatur så blir knölarna ibland skrumpna så att dom börjar att se ut som russin i ytan. Då brukar jag spraya dom med lite vatten. Det brukar kunna räcka med 2-3 ggr under en vinter.
Det är lätt att dom börjar skjuta skott under vintern om det är lite för varmt i förvaringen. Då uppstår lätt bladlöss men de brukar vara lätta att bekämpa.
Du får fråga vidare om det är något annat du undrar.
Ha det så gott!
Sussie.