Annica J
Hej!

Jag har två fina begonior och en dahlia på min balkong som nu hotas av frost, jag vet ej hur man gör när man skall övervintra dessa växter...Dahlian blommar vackert ännu men begoniorna börjar ge upp. Bor på andra våning och har inget som helst skydd över balkongen-den e helt öppen för alla väder.

Har ej haft hjärta att kapa/klippa ner dem ännu då de är så gröna och fina men vet att de ej skulle överleva vintern. Hur gör jag med dem??

Snälla kan någon tipsa mig hur man gör? confused.gif

Mvh: Annica
ingrids
Min erfarenhet av begonia är att den inte ska ha någon frost alls, så den bör du ta in. Hur den övervintras bäst vet jag inte . Dahlian tycker jag du ska låta åka in de nätter det är frostrisk och ut igen på dagarna tills det blir minusgrader alldeles eller frosten tar den. Ta då upp knölen och torka den uppochner vänd, vänd rätt och förvara svalt och mörkt, eventuellt i knölat papper eller torr torv eller nåt eftersom i alla fall jag upplever att knölen torkar ut för mycket om den inte är löst inpackad. Tät inpackning kan dock leda till mögel. Jag har någon gång låtit den stå kvar i krukan, men då har den helt plötsligt börjat växa så det är lite vanskligt.
Sussie F-Flower
Hej Annica! smiley_small_hug.gif

Begonior har jag aldrig övervintrat men jag har några nu, så jag vill också veta hur jag ska gå tillväga med dessa.

Mina dahlior får stå ute i rabatten tills frosten kommer och dom blir svarta och "snoriga"...
Då klipper jag ner dom till ca 25-30 cm ovan jordyta, (där det är friskt och grönt). Därefter gräver jag upp dom försiktigt så att jag inte skadar nybildade knölar.

Jag brukar peta/pilla/skaka bort så mycket jord som jag kan ifrån knölarna. Därefter förvarar jag dom i min matkällare som håller ca 10-15 grader under vintern, liggandes på en ugnsplåt eller i brödbackar.
Jag vet också att det finns dom som vinterförvar sina knölar i jorden, i krukan, med gott resultat. Det har jag aldrig gjort så jag vet inte vad det blir för skillnad, egentligen?

Beroende på vintertemperatur så blir knölarna ibland skrumpna så att dom börjar att se ut som russin i ytan. Då brukar jag spraya dom med lite vatten. Det brukar kunna räcka med 2-3 ggr under en vinter.

Det är lätt att dom börjar skjuta skott under vintern om det är lite för varmt i förvaringen. Då uppstår lätt bladlöss men de brukar vara lätta att bekämpa.

Du får fråga vidare om det är något annat du undrar.
Ha det så gott! rose.gif
Sussie.
Kryddan03
Är det knölbegonior du har så gör du likadant med de knölarna som med dahliaknölarna. Fast lite tidigare då de inte klara sig lika länge ute som dahliorna. Sluta vattna, låt dem vissna ner och ta upp knölarna och förvara torrt,luftigt, mörkt och gärna lite svalare.

Om det inte är knölbegonior kan du testa att ta in dem och ha dem på fönsterbrädan. Kruxet med begonior inomhus, tycker jag, är att de inte får vattnas för mycket och inte för lite och att inomhusluften oftast är för torr.
De jag testat själv som klarar sig bäst inne är rexbegonior och den man brukar kalla för Änglavinge (begonia maculata).
Bassam
Hej

Om Begonia planta det är bra att klipar den och övervintra de på +5 gradar med lite ljus eller du kan övervintra i sovrummet och ger den lite vatten om jorden blir torkad.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon