Fiffel
Jag har en 3kant baksida på min tomt. När jag flyttade in för ca 5år sen så låg de grus iställetför gräs. de kom en massa ogräs o gräs, o de blev snabbt ful när jag tröttnat på stå o rensa varje helg.
I våras raffsa jag ihop allt grus, lämnade korden o la markduk av en liten tjockare typ över hela bakgården. Sen la jag över gruset igen. men nu så under sommaren kom de en hel del ogräs o gräs.
Finns de något sätt att få bort allt med ev. nån vätska. bör ju inte va giftigt me tanke på att markduken släpper igenom vatten samt att jag har 2 buskar i mitten av planen.
ingrids
I stället för medel kan du skaffa ett rensjärn på skaft, ser ut som en stigbygel i rensändan och en kratta. Om du går över gruset en gång i veckan med redskapen hinner inte fröogräst få fäste och det tar inte lång stund.
Fiffel
De är lite de jag vill slippa. tanke på att de växer igen på en vecka så vill /orkar man inte gå där ute varje helg. har en sån men kan inte dra den i gruset me tanke på att de ligger en markduk där så då hakar den i pga att de är ett tunnt lager med grus. i värsta fall får man hälla ut lite diesel.
Gunilla T
Diesel w00t.gif ja, vill du förgifta marken förevigt och ta död på allt levande i jorden så skall du använda diesel!!! ...förresten är det ett miljöbrott belagt med straff att göra så. Lukten lär nog hänga kvar länge..

Ogräs kommer alltid, på nytt och på nytt så det lär nog krävas ansenliga mängder gift varje år för att hålla det sterilt och dött.

Gör om det till gräsmatta så behöver du bara klippa det två ggr i veckan under säsong.
hattstugan
Tja tänker man använda diesel kan man väl lika gärna asfaltera plätten och måla den grön?

Garanterat ogräsfritt iaf!!
Bassam

Hej

Du kan bränna dom på gaspistol som kan köpa billigt .

H:Bassam

Fiffel
Ahh varför tänkte jag inte på de? En gasbrännare me stort munstycke bara angel_not.gif
nae gräs måste klippas (orkar inte)
Rensa ogräs (orkar inte) asfaltera igen.. hmm mjo varför inte, kan man även parkera bilen där då =)
Får annars lägga kullersten o fylla mellanrummen med betång...
Peztis
Plattor är ju definitivt ett alternativ, borsta ned stenmjäl blandat med cement i fogarna så säger de att det inte ska komma något ogräs i där. Men växtkraften är ju enorm så om det funkar vet jag inte.

Ogräsättika finns annars och det ska ju vara skonsamt mot naturen. Det är dock för sent på säsongen att fixa med sådant, om jag förstod informationen rätt.

Jag kan tänka mig att eftersom du borstade bort gruset så borstade ju ju med dig även en del jord och ogräs och att det sedan ligger markduk under bryr det sig ju inte om, det finns tillräckligt att växa i ändå.

Det finns även apparater som ångar bort ogräset.
Bassam
Hej
efter att ta bort ogräs,du kan blanda vit cement med vatten och köra dem över hela området så det finns inte chans till ogräs att komma igen.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon