fuchsian
Jag har ett antal småkärnor fr. passionsfrukt, Går det att få dom att växa till en nu växt, hur gör man?

sedan kommer kärnorna av avocado ........ hur gör jag som bäst med dom?

Samt en "konstig" citrusfrukt, ej citron men mot crapefrukt. Såg inte namnet på den i affären. Samma här, hur går man till väga?

En glad nyhet, hann inte klippa ner den långa bouganvillean än, men såg idag vid flera bladskaft att det kommer en ny kvist. Jätteskoj, men toppen åker av trots detta, för den är så lång.
Mvh .... fuchian....
fuchsian
OK. ett rop på Flazss med nya saker som jag frågar efter.....ju, det är bara lilla jag, fuchian...
fuchsian
CITAT (fuchian @ 08-09-2010, 19:48) *
OK. ett rop på Flazss med nya saker som jag frågar efter.....ju, det är bara lilla jag, fuchian...

Ett rop på hjälp med dessa frågor!!! finns det ingen???? -cry-.gif ..fuchian...
Alexander-VG-zon3
är det mig du menar ?

tänkte på att det stod Flazss, så borde det ju inte vara mig du menar. men det kanske är mig du menar.

passiflora edulis - sår du åretrunt, grunt, varmt och ljust. när plantorna kommer upp sätt dom under extraljus om dom gror mitt i vintern, håll lägst +15c +18c för fröplantorna. bör sås färska. håll lätt fuktigt.

avokado sår du hela kärnan direkt i jorden någon cm ner. ställ sådden varmt och ljust. tål att gro under vintern. kan sås åretrunt. bör sås färska. håll lätt fuktigt.

citrusen kan du så åretrunt, varmt, håll lättfuktigt. plantorna tål ''vintermörkret'' om dom skulle komma upp i vinter. annars mår dom bra av att stå under extraljus du får bättre fröplantor då.

fuchsian
Oh, tack min ängel, det var dig jag ropade på.
Har rotat runt i din plogg, men hittade inte svar där heller.-

Jag har köpt paradisäpplen, men inte tagit ur kärnorna innan jag visste hur man gör.

Den citronliknande tror jag att det är nog att stoppa dom i jorden och önska lycka till, eller?

Mina avocadokärnor har legat uppe mindre än vecka, är torra, men jag har inte haft mer vetskap om dom att när ska man plantera dom, eller är de för gamla? Köper då en ny påse med avocados om kärnan ska vara färsk vid plantering?
Då är jag nog rätt nöjd tills jag hittar på nya hyss.

Förresten min himla långa Bouganvillea roja, som jag skulle toppa har nu börjat skjuta skott lite vardans längst den långa skaften, Små förgreningar kommer undan för undan från den.

Min Drago (dragonträd) växer sakterliga med långa, smala löv. Ser ingen stam på den ännu.

Strelitzia (papegojblomman, trol.) har också växt bra, men är mer törstig än dragon.

Så vid nästa resa ska jag se efter fler växter, detta är fr. Teneriffa.

Tack för alla råd, jag ska börja försöka med frukterna först. Du är toppen och saklig, det gillar jag så ta åt dig all beröm, för du gör ett bra jobb, har läst nästan allt du skrivit. smiley_small_hug.gif ..fuchian...
Peztis
Tror nog att avokadon ska går bra, borde inte spela någon roll att den torkat lite på ytan.

Men å andra sidan är ju avokado så gott och nyttigt så det skadar ju inte att köpa fler och peta ned de kärnorna med! biggrin.gif
Eller gör guacamole! (Eller som min son säger: geggamole biggrin.gif)
fuchsian
CITAT (Peztis @ 13-09-2010, 19:27) *
Tror nog att avokadon ska går bra, borde inte spela någon roll att den torkat lite på ytan.

Men å andra sidan är ju avokado så gott och nyttigt så det skadar ju inte att köpa fler och peta ned de kärnorna med! biggrin.gif
Eller gör guacamole! (Eller som min son säger: geggamole biggrin.gif)

Det har jag tänkt att göra med dom nyinköpta. Mina gamla kärnorna hade legat ute för länge, så jag kastade de och ska fylla mindre krykor med jord.
För de andra frukterna har jag fått besked och råd, så det är väl bara att sättaq igång!
Tack för ditt svar (gillar dom med räkor och gegga) .... fuchian...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon