Annki
Mors gardenia, som får bo på balkongen på somrarna (vilket inte alls skulle gå enligt experterna i Allt om Trädgård), har nu över 20 knoppar! Samma sak varje år. När den får flytta in på hösten lövar den av rejält. Vi tror att den ska dö. Men mitt i decembermörkret sätter den mängder av knoppar. Så himla tacksam.
Simulium
Det bevisar ju att allt är möjligt!

Och man kan alltid testa!

Går det så går det!

Jag hade en "million bells" på verandan innan och det skulle heller inte gå enligt Plantskolan...men den blev väldigt stor och maffig!

Och höll sig i två år!..dock är den "död" nu!..

Klarade inte av förra vintern!

//Markus biggrin.gif
agneta
Jag skulle vilja ha lite tips hur man sköter en gardenia. Jag har bara fått
två blommor i den,skulle vilja att den blomma om. Den lukade underbart.
Köpte mig en gul primula i dag den blomade ialla fall vackert en tag.Lite ljus i vinter mörkret.
Agneta
lolo
Hej! tongue.gif Jag har själv en gardenia som växer och det har den gjort sen den senast blommade (nyinköpt) i augusti. Den anlägger också nya skott med knoppar. Förmodligen kommer den att blomma nu i vår. Min gardenia har stått i norrfönster hela vintern (ca 20 grader). Den vattnas en gång i veckan genom att jag doppar den i en hink med kalkfritt, avslaget tevatten och låter den nästan torka upp, samt duschar den ett par gånger i veckan. Den står hela tiden på fuktiga lecakulor. På detta sätt undviker jag dels spinn (kvalster) på bladen, dels gula resp svarta blad som annars är vanliga. Jag hoppas att råden hjälper även för dig! Som sagt, blomningen kommer nog inom kort! Gott nytt år! biggrin.gif
Annki
Jag kan inte sköta gardenior, men mor kan. Den står extremt ljust i söderfönster, men aldrig i direkt sol. Sen får den stå i skuggan på balkonggolvet från juni till första frostnatten/alt september månad ut. Vi planterar om den väldigt sällan, bara när den kryper ur krukan. Och mor vattnar den som alla andra växter dvs med vatten som stått uppslaget ett dygn eller några och måttligt. Den har haft spinn flera gånger, men överlevt. Den tappar nästan alla blad på hösten, men överlever! En otrolig kämpe!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon